انرژی

سهم آب در سبد خانوار کمتر از نیم درصد است

مدیرکل علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو و رییس مرکز مدیریت آب شهری تهران گفت: یکی از موضوعاتی که موجب شده سرانه مصرف آب در ایران بسیار بالاتر از کشورهای پیشرفته باشد، موضوع اقتصاد آب است؛ چراکه در تهران سهم آب در سبد خانوار کمتر از نیم درصد است که این عدد در مقایسه با کشورهای اروپایی عددی پایین به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدعلی چاووشیان امروز در چهارمین نمایشگاه عکس آب، با بیان این‌که در برخی از کشورهای اروپایی هم‌چون انگلیس، سهم آب در سبد خانوار ۲.۵ درصد و در آلمان ۲.۷ درصد است، اظهار کرد: این اعداد به این معنی است که حدود دو تا سه درصد سهم آب در سبد خانوار نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است.

وی با تاکید بر این مساله که عوامل متعددی در پرمصرف بودن ایرانی‌ها در حوزه آب دخیل است، ابراز کرد: علاوه بر مساله اقتصادی باید به موضوعات حقوقی و منطقه‌ای نیز توجه کرد، به طور مثال قانون توزیع عادلانه آب به سال ۱۳۶۱ یعنی زمانی که جمعیت ایران تنها ۳۶ میلیون نفر بود، مربوط می‌شود که لازم است با توجه به توسعه صنایع و تنوع تولید محصولات کشاورزی در این قانون بازنگری صورت گیرد.

مدیرکل علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ادامه داد: موضوع مدیریت مصرف یک بحث بسیار مهم است که در سال‌های گذشته آن طور که باید به آن توجه نمی‌شد، اما در دوره فعلی وزارت نیرو، شاهد هستیم که به موضوع مدیریت مصرف توجه زیادی شده که امیدواریم این مساله بتواند تأثیرات بسیاری را برجای بگذارد.

چاووشیان با اشاره به شعار سازمان ملل برای روز جهانی آب، گفت: هر سال برای روز جهانی آب که ۲۲ ماه مارس یا دوم فروردین‌ماه است، یک شعار در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال نیز «آب برای همه است» در نظر گرفته شده است.

وی، با اشاره به آمار و ارقام موجود در حوزه منابع آبی در ایران، ادامه داد: در حال حاضر، یک سوم مردم دنیا دسترسی به آب شرب سالم ندارند و این در حالی است که در ایران بیش از ۹۹.۵ درصد جمعیت، دسترسی آسان به آب شرب سالم دارند.

مدیرکل علوم طبیعی کمیسیون ملی یونسکو اظهار کرد: زمانی که از دسترسی به آب شرب صحبت می‌شود، منظور تنها آب لوله‌کشی نیست، چراکه در بسیاری از مناطق که امکان لوله‌کشی آب وجود نداشته با آب‌رسانی، تانکر و روش‌های دیگر امکان دسترسی مشترکان به آب سالم را فراهم کرده‌ایم.

چاووشیان افزود: علاوه بر این تنها ۴۰ درصد جمعیت دنیا دسترسی به دفع بهداشتی فاضلاب دارند که این آمار در ایران ما بیش از ۷۰ درصد است که باید گفت وضعیت ایران در این حوزه‌ها بسیار بهتر از کشورهای دیگر است، اما باید به این موضوع نیز توجه کنیم که مساله آب تنها محدود به آب شرب نمی‌شود و باید به آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و محیط زیست نیز توجه شود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا