امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آغاز برداشت نیشکر و عرضه شکر به بازار

تاخیر در برداشت نیشکر، کاهش تولید، هجوم صنایع برای خرید بیشتر و افزایش صادرات باعث نوسان قیمت شکر شده، با این حال به گفته مسئولان با آغاز برداشت نیشکر، طی روزهای آینده قیمت متعادل می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، طی روزهای اخیر قیمت شکر روندی افزایشی طی کرده و براساس گزارشات میدانی خبرنگار مهر، قیمت هرکیلوگرم شکر در برخی مراکز خرده فروشی سطح شهر تهران به حدود ۸ هزار تا ۹ هزارتومان رسیده است. درحالی که به گفته مسئولان شکر نرخ مصوب دارد و این نرخ باید روی بسته بندی کالا درج شود، شکرهایی که در برخی مغازه‌های خرده فروشی عرضه می‌شود، فاقد قیمت درج شده بر روی بسته بندی کالا هستند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد کمبود شکر در بازار، می گویندکه طی حدود یکماه گذشته بیش از ۲۳۰ هزارتن شکر تنظیم بازاری در بازار توزیع شده است. مهم‌ترین دلیل نوسانات قیمت شکر طی روزهای اخیر، تأخیر چندماه در برداشت نیشکر عنوان می‌شود که به دلیل بارندگی در استان خوزستان این مشکل ایجاد شده است.

در همین زمینه یزدان سیف، مدیرعامل شرکت دولتی بازرگانی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأخیر در برداشت نیشکر در خوزستان به دلیل بارندگی‌های اخیر، گفت: ما حدود ۵۵۰ هزارتن شکر در داخل زمین داریم اما به دلیل بارندگی برداشت آن به تأخیر افتاد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از هفته گذشته در جنوب خوزستان با کاهش میزان بارندگی‌ها، برداشت به تدریج آغاز شده است، ادامه داد: سال گذشته همین موقع، شکر روی دست کارخانجات مانده و باعث چالش شده بود. اما امسال به دلیل اینکه برداشت نیشکر در زمان خود انجام نشده، شاهد کمبود عرضه بوده ایم با این حال دولت بیش از ۲۳۰ هزارتن شکر را به بازار عرضه کرده است تا کمبود جبران شود.

برداشت نیشکر بیش از ۳ ماه به تأخیر افتاد

در همین راستا، محمود شمیلی، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بعد از تابستان خشک ۹۷، زمستان پر بارشی را در استان خوزستان شاهد بودیم، بروز یک فصل بسیار خشک و یک فصل پربارش در استان خوزستان اتفاق نادری است که اولی همزمان با رشد نیشکر و دومی مصادف با برداشت نیشکر به وقوع پیوستند.

شمیلی با بیان اینکه این بارندگی‌ها سبب تأخیر در برداشت نیشکر شده است، گفت: به دلیل بارندگی، برداشت نیشکر بیش از ۳ ماه به تأخیر افتاد.

همچنین برخی مسئولان از کاهش تولید نیشکر در سالجاری خبر می‌دهند و این مساله را در نوسانات بازار شکر بی تأثیر نمی‌دانند.

در همین زمینه شمیلی با بیان اینکه تابستان ۹۷ برای اغلب زراعت‌های تابستانه از جمله نیشکر بسیار سخت بود، اضافه کرد: تابستان امسال با خشکسالی مواجه بودیم که در نیم قرن اخیر بی سابقه بود و از نظر شاخص‌های خشکسالی، شدت آن در استان خوزستان بالا بود و سبب کاهش تولید نیشکر در این استان شد.

یک منبع آگاه نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تولید شکر در کشور با کاهش همراه بوده است، افزود: تولید نیشکر نیز در سالجاری به شدت کاهش یافته است چرا که امسال کشاورزان خوزستانی برای تولید نیشکر حقابه خود را دریافت نکردند و همین یکی از دلایل کاهش تولید بوده است.

صادرات و قاچاق فرآورده‌های شکر افزایش یافت

این منبع آگاه افزایش صادرات و قاچاق فرآورده‌های حاصل از شکر را از دیگر عوامل گرانی این کالا عنوان و اضافه کرد: به دلیل تفاوت نرخ ارز، صادرات شیرینی و شکلات در سال جاری افزایش چشمگیری داشته و چون در صادرات رسمی، صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما برگردانند، قاچاق این محصولات نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه برای تولید این محصولات آرد، شکر و روغن یارانه‌ای داده می‌شود و بعد آنها را با نرخ ارز آزاد صادر می‌کنند، گفت: همین مساله باعث افزایش قاچاق این کالاها شده است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی باید جلوی صادرات این محصولات گرفته شود یا اینکه مابه التفاوت اخذ شود چرا که مقدار زیادی روغن، شکر و آرد با صادرات آنها از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شکر بازار فصلی دارد و در برخی فصول مصرف آن به شدت افزایش می‌یابد، گفت: در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن شب عید، مصرف این کالا افزایش یافته ضمن اینکه افزایش صادرات شیرینی و شکلات و قاچاق شکر نیز باعث بالا رفتن تقاضا برای این کالا در سالجاری شده است.

هجوم صنایع برای خرید شکر به دلیل ترس از گرانی!

این منبع آگاه گفت: ترس از گران شدن شکر در سال آینده، باعث شده برخی صنایع برای مصارف آینده نیز شکر مورد نیاز خود را خریداری و ذخیره کنند به عنوان مثال برخی کارخانجات، شکر مورد نیازشان تا خرداد ۹۸ را خریداری و ذخیره کرده اند.

حذف قیمت مصوب از روی بسته شکر تخلف است

یکی از نکات مورد توجه در بازار شکر طی روزهای اخیر این است که قیمت از روی بسته بندی‌ها حذف شده است؛ این در حالی است که به گفته مسئولان، چون شکر دارای نرخ مصوب است باید قیمت آن روی بسته بندی کالا درج شود.

در همین راستا، یزدان سیف، معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه شکر نرخ مصوب دارد و این قیمت باید روی بسته بندی آن درج شده باشد، به خبرنگار مهر گفت: اگر بسته‌ای دارای قیمت نباشد یعنی قیمت روی آن پاک شده است و این تخلف است.

همچنین شمیلی، با بیان اینکه شکری که در مراکز خرده فروشی عرضه می‌شود دارای نرخ مصوب است و این نرخ باید روی بسته کالا درج شود، به خبرنگار مهر گفت: اگر قیمت روی بسته بندی درج نشده باشد تخلف است و این به دلیل ضعف دستگاه‌های نظارتی است.

جای نگرانی وجود ندارد / برداشت‬ نیشکر آغاز و محصول در حال عرضه به بازار است

علیرغم همه این مسائل، مسئولان می‌گویند که جای نگرانی وجود ندارد. برداشت نیشکر در استان خوزستان آغاز شده و با عرضه شکر حاصل از این نیشکرها، قیمت به زودی در بازار افت می‌کند. حتی برخی از مسئولان اظهارنگرانی کرده اند با ورود این حجم شکر به بازار، قیمت به شدت افت کند.

در این راستا شمیلی با اشاره به اینکه حدود ۳ هفته است برداشت نیشکر در خوزستان آغاز شده است، افزود: برهمین اساس حدود ۲ هفته است که تولید و عرضه شکر حاصل از این نیشکرها آغاز شده ضمن اینکه اگر برداشت به همین منوال پیش رود و مجدداً بارندگی باعث متوقف شدن آن نشود میزان تولیدی که پیش بینی شده محقق خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی میزان تولید پیش بینی شده را حدود ۶۰۰ هزارتن شکر حاصل از نیشکر، عنوان و اضافه کرد: براساس پیش بینی‌های انجام شده حدود ۶۰۰ هزارتن شکر از کل شرکت‌های نیشکری استان خوزستان تولید خواهد شد.

شمیلی تصریح کرد: وقتی همه این شکر تولیدی وارد بازار شود وضعیت بازار از حد اشباع نیز خواهد گذشت.

قیمت شکر طی روزهای آینده افت می‌کند

وی با اشاره به افزایش قیمت شکر در روزهای اخیر، افزود: هم اکنون شکر به اندازه‌ای که مصرف کنندگان نیاز دارند در بازار وجود دارد و شاید بخشی از این افزایش نرخ به دلیل تأخیر در عرضه شکر نیشکری باشد اما همه دلیل گرانی، این مساله نیست و موارد دیگری در آن دخیل هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شکر نرخ مصوب (۳۰۰۰ تومان در هرکیلو) دارد و ما نمی‌توانیم آن را با قیمت بالاتر از این میزان عرضه کنیم، اضافه کرد: با توجه به آغاز برداشت و عرضه شکر نیشکری به بازار باید طی روزهای آینده شاهد افت قیمت این محصول در بازار باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا