صنعت، معدن، تجارت

تنوع کالاهای صادراتی به روسیه بالاست

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از تنوع اقلام و کالاهای صادراتی به کشور روسیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کامبیز میرکریمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با برنامه «راه ابریشم» گفت: روسیه کشوری است که علیرغم پهناوری سرزمینی به دلیل سرمای زیاد نیازمند به واردات محصولات کشاورزی از کشور های دیگر می باشد. از اینرو بسیاری از محصولات کشاورزی و خشکبار خود را از دیگر کشورها تامین می کند.

وی افزود: عمده محصولات صادراتی ایران به روسیه میوه جات به خصوص خشکبار و مرکبات است که طبق آمار بین المللی در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ میلیون دلار رسید که این حجم ۳ درصدی از واردات روسیه را شامل می شود.

وی ضمن ابراز تاسف از حجم صادرات ایران به کشوری با مرزهای نزدیک افزود: علیرغم تعداد بالای اقلام صادراتی، حجم صادرات پایین است و این در حالی است که ما جزء کشورهای نزدیک به روسیه هستیم و به دلیل صرفه حمل و نقل هنوز نتوانسته ایم بازارهای آنجا را به خود اختصاص دهیم.

وی با اشاره به تنوع آب و هوایی ایران در تولید محصولات کشاورزی و پتانسیل صادرات محصول افزود: ایران از آذرماه که هوای روسیه بسیار سرد می شود اقدام به صادرات محصول کشاورزی می کند و می توان گفت که در فصل سرما جهش صادرات داریم.

کامبیز میرکریمی نیاز روسیه به صیفی جات و سبزی جات را در فصل پاییز بیشتر از سایر فصول دانست و گفت: در آذرماه قراردادهای صادراتی در خصوص سبزی و صیفی جات بالا می رود که این محصولات عمدتا از خوزستان تامین می شود که در مجموع ۱۱۹میلیون دلار در سال است.

وی مس و مصنوعات مسی را از دیگر اقلام صادراتی به روسیه دانست و گفت: مس و مصنوعات مسی که عمدتا مفتول مسی است ۷% بازار روسیه را به خود اختصاص داده که رقمی بالغ بر ۳۰۷ میلیون دلار است.

وی ایران را در صنعت پلیمر بسیار توانمند دانست و افزود: ایران در صنعت پلیمر پتانسیل بالایی دارد که می توان گفت با جهش در این حوزه و سرمایه گذاری مناسب رقیبی در منطقه ندارد ولی متاسفانه سهم ما در صادرات این صنعت بقدری پایین است که می توان آن را صفر درصد اعلام کرد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ رقم صادراتی این محصول که عمدتا خام فروشی بود در حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود.

میرکریمی در پایان آب میوه، لبنیات، رب گوجه، کیوی و خرما را از دیگر اقلام صادراتی به روسیه نام برد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا