ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مشکل عرضه تلفن همراه کجاست؟

در حالی که در روزهای گذشته مشکلات مربوط به واردات مسافری گوشی موجب افزایش قیمت آن شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است مشکل صنف عرضه‌کنندگان تلفن همراه، طرح ثبت تلفن همراه نیست که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، تلفن همراه که از یک کالای صرفاً لوکس به یکی از ملزومات زندگی افراد تبدیل شده، با افزایش قیمتی که طی چند ماه گذشته تجربه کرده، سروصداهای بسیاری را نیز به پا کرد و البته با توجه به افزایش دو و بعضاً سه برابری این کالا در مدت زمانی کوتاه، اعتراضات وارده تا حدی منطقی بود. هرچند این افزایش قیمت در چند مرحله اتفاق افتاد و مهم‌ترین دلایل آن افزایش نرخ ارز و سودجویی برخی از فروشندگان پس از اجرای طرح رجیستری بود.

اما پس از ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز، باز هم به نظر می‌رسد گوشی افزایش قیمتی را مشاهده کرده که کارشناسان معتقدند به دلیل مشکلات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری رخ داده است. به همین دلیل در حالی که برخلاف گذشته که عدم عرضه‌ی گوشی و کمبود این کالا به افزایش قیمت آن دامن زده بود، اکنون علی‌رغم این‌که در بازار گوشی کمبودی نیست، به دلیل بسته شدن بخش مسافری سامانه‌ی همتا (مربوط به رجیستری)، با وجود تعداد بسیار زیادی گوشی در بازار، هیچ‌کدام رجیستر نشده و افزایش قیمت را موجب شده‌اند.

همچنین بخوانید

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در توئیتر خود نوشت: «مرگ بر رجیستری!»؛ شعاری که روی دیگر سکه «زنده باد قاچاق!» است. مشکل صنف عرضه‌کنندگان تلفن همراه جای دیگری است -که باید حل شود- نه طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است. شفافیت و مبارزه با فساد هزینه‌ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.

او هم‌چنین به یکی از توئیت‌های قبلی خود که چند ماه پیش منتشر کرده، اشاره کرد که در آن نوشته بود: در بازار چارسو جوانی با صدای بلند به من می‌گفت: در برخی ادارات به ما می‌گویند از ما مجوز برای مواد مخدر بخواه اما برای گوشی تلفن همراه نه، کاری می‌کنیم که این «بچه» نتیجه‌ی شفاف‌سازی را بفهمد. با خود فکر کردم چرا مدتهاست گوشی‌های منتظر عرضه به بازار تعیین تکلیف نمی‌شوند؟

با وجود این، ایجاد نوسان در بازار گوشی را نمی‌توان نادیده گرفت. این‌که هر بار این کالا به دلایلی از جمله رجیستری و افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت روبه‌رو شود و در موارد دیگر، ایجاد محدودیت برای واردات گوشی‌های مسافری که پیش از این شرایط احراز کارت ملی را برای آن قرار داده بودند و اکنون برای جلوگیری از قاچاق این شرایط را به یک‌باره تغییر دادند، نه تنها به ثبات بازار کمک نمی‌کند، بلکه به افزایش قیمت آن هم دامن می‌زند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا