بانک و بیمهطلا و ارز

هدایت نقدینگی به سوی بازار سکه و ارز با برنامه ریزی نادرست

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری بعضی از دستگاه ها و وزارتخانه ها را سوق دادن نقدینگی به سوی بازار سکه و ارز دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر قادری استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه «چالش» با بیان این مطلب افزود: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیر ساخت ها می باشد که این مستلزم حمایت و هدایت دولت است و هر گونه تصمیمات نادرست در این خصوص و سهل انگاری و عدم حمایت از این بخش موجب سرازیر شدن حجم نقدینگی ها به سمت بازار سکه و ارز می شود.

وی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهر سازی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و منابع تحت اختیار این وزارتخانه در توسعه گفت: وزارت راه و شهر سازی می بایست از منابع موجود به عنوان اهرم در هدایت بخش خصوصی و توسعه زیرساخت ها کمک کند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی نباید متکی به بودجه دولتی باشد و با این استدلال که کمبود بودجه است طرح های خود را ناتمام بگذارد بلکه با مدیریت می بایست با بودجه ای که در اختیار دارد کارها و پروژه های بزرگ را در کنار بخش خصوصی انجام دهد.

جعفر قادری استفاده از توانمندی های فنی و علمی کشور را بسیار بالا دانست و افزود: یکی از سیاست های اشتباه دولت واگذاری پروژه های ساخت آزاد راه ها و بیمارستان ها به شرکت های خارجی است در حالی که ظرفیت های فنی و علمی و منابع بسیاری در بخش خصوصی داخلی وجود دارد و این حکایت از جهت گیری اشتباه وزارتخانه در راستای منافع کشور است.

وی توسعه حمل و نقل ریلی کشور را از مهمترین و الزامی ترین راه دستیابی به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: متاسفانه در کشور، توجه به حمل و نقل ریلی بسیار کم است .

یکی از توجیهات وزارت راه و شهرسازی در عدم توسعه حمل و نقل ریلی، استقبال کم مردم و هدر رفت زمان است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی و توسعه یافته با توسعه این خطوط مبادرت به جابجایی حجم زیادی مسافر مینماید و ضمن ایمن بودن نسبت به خطوط هوایی، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی به عمل می آید.

وی افزود: ما باید به سمت ساخت و زیر ساخت های قطارهای پر سرعت برویم که این یکی از طرح های مغفول این وزارتخانه است.

قادری گفت: توکیو و نیویورک دو شهر بسیار پر جمعیت و توسعه یافته هستند که بیشتر این جمعیت برای جابجایی از مترو استفاده می کنند و در تهران ما به جای استفاده از این الگو مبادرت به توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی کردیم که این سیستم مکمل حمل و نقل، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به بار ترافیک و آلودگی هوا نیز اضافه می کند.

این استاد دانشگاه هم افزایی دستگاه های اجرایی را برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی لازم و ضروری دانست و گفت: با هم افزایی بین دستگاه ها می توان به توسعه بیشتر و بهتر دست یافت به عنوان مثال اگر در حمل و نقل ریلی پر سرعت صرفه جویی در سوخت زیاد شود وزارت نفت می بایست از محل صرفه جویی بخشی از منابع وزارت راه را تامین نماید.

وی در پایان عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه سیاست گذاری و جذب سرمایه گذاری ضعیف دانست و افزود: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی از ناموفق ترین وزارتخانه ها در حوزه اقتصاد مقاومتی است و در شرایط تحریم صرفا عملکرد عادی را انجام داده است.

وی عمده اشکالات وارده به این وزارتخانه را در بخش های احداث آزاد راه، حمل و نقل ریلی، کشتیرانی، پروژه های گردشگری، خطوط هوایی، توسعه ناوگان حمل بار و بازسازی بافت فرسوده دانست و مهمترین ضعف را در نداشتن طرح و برنامه در راستای اقتصاد مقاومتی است.

برنامه «چالش» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵ به مدت ۷۵ دقیقه به تهیه کنندگی «سید وحید موسوی و حمیده سلطانی» با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان کارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف کسب و کار، کشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا