بین الملل

شبکه برق ایران از طریق آذربایجان به روسیه متصل می‌شود

وزیر نیرو با بیان اینکه شبکه برق ایران از طریق آذربایجان به روسیه متصل می‌شود، از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو در آینده نزدیک در باکو خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان عصر امروز (سه‌شنبه) در حاشیه دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه از یک رودخانه مرزی مشترک بهره‌مند هستند و زمینه‌های همکاری در رابطه با این منبع مشترک فراهم است.

وی اضافه کرد: فضای همکاری بسیار خوبی فراهم است و در آینده نزدیک اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان در باکو برگزار خواهد شد.

وی همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان در زمینه‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر قرارداد تبادل انرژی با جمهوری آذربایجان برقرار است و در بخش آب و برق همکاری رو به جلویی داریم.

وزیر نیرو اظهار کرد: در ماه‌هایی از سال ما واردکننده برق هستیم و در سایر ماه‌ها برق را به آذربایجان صادر می‌کنیم، به نحوی که تراز انرژی ما در طول سال معمولاً صفر خواهد بود.

اردکانیان اضافه کرد: از طریق آذربایجان امکان ارتباط با روسیه را در دست بررسی داریم که به سنکرون شدن سیستم برق ایران با روسیه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در نشست امروز، امکان همکاری در زمینه برق با ترکیه از طریق آذربایجان در قالب سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (اکو) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق کردیم در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان با تکیه بر اراده سیاسی رؤسای جمهور دو کشور در پنج سال اخیر روند رو به رشد خوبی را طی کرده است، هرچند که روابط دو کشور در تمامی زمان‌ها بسیار مثبت بوده است.

شاهین مصطفی یف با اشاره به تاریخ دیرینه همکاری‌های انرژی دو کشور ایران و آذربایجان افزود: نیروگاه‌های برق‌آبی «مارازاد»، «خدا آفرین» و «قیزقالاسی» و همچنین سیستم اتصال شبکه ایمیشلی به پارس‌آباد از جمله پروژه‌های مشترک موفق بین دو کشور به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و آذربایجان علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، به منظور استفاده از فرصت‌های پیش‌رو سعی در فراهم کردن زمینه همکاری‌های سه جانبه نیز دارند، گفت: در دیدار امروز در خصوص پتانسیل‌های بالقوه همکاری‌های سه‌جانبه انرژی بین «ایران، آذربایجان، روسیه»، «ایران، آذربایجان، گرجستان» و «ایران، آذربایجان و ترکیه» تبادل نظر کردیم و از نظر ما پتانسیل‌های بالقوه‌ای برای همکاری در این حوزه وجود دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا