بانکبانک و بیمه

سرانه هر تراکنش بانکی چقدر است؟


جهش در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و پول دیجیتال به کاهش تعداد افراد بدون دسترسی به بانک‌ها در سراسر جهان کمک کرده است و در شرایطی که بسیاری از کشورها پیشرفت آهسته‌یی دارند اما در ایران بانکداری الکترونیک با سرعت خوبی در این مسیر پیشتاز بوده است به‌طوری که مبلغ تراکنش‌های بانکی در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به میزان ۳۴درصد رشد کرده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، پول دیجیتال ساده، راهی موثر برای انجام تراکنش‌ها و میانجی ایده‌آلی برای ارائه محصولات رسمی مالی به دنیای بدون دسترسی به بانک است به‌طوری که براساس گزارش اخیر «حرکت به سوی پول دیجیتال» سیتی بانک که پیشرفت کشورها را در شاخص پول دیجیتال ارزیابی می‌کند، ۱۰درصد افزایش در به‌کارگیری پول‌های دیجیتال در سراسر جهان موجب می‌شود ۲۲۰میلیون نفر به جهان مالی مدرن دسترسی پیدا کنند.
در کشور ما نیز آمارها نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها از ۱۰۳۲هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۱۳۸۳هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده که این موضوع حکایت از رشد ۳۴درصدی در جابه‌جایی پول از طریق ابزارهای الکترونیکی و مدرن مالی در کشور دارد.
بررسی مبلغ و تعداد تراکنش‌های بانکی و شبکه شاپرک در سال ۹۵ نشان می‌دهد که مبلغ تراکنش‌ها بیش از ۱۳۸۳هزار میلیارد تومان بوده که این جابه‌جایی پول از طریق بیش از ۱۲میلیارد و ۵۷۸میلیون تراکنش انجام شده است و در نتیجه با هر تراکنش مبلغ ۱۱۰هزار تومان پول جابه‌جا شده است. تعداد تراکنش‌ها نیز از ۹۹۸۰میلیون تراکنش در سال ۹۴ به ۱۲۵۷۸میلیون تراکنش در سال ۹۵ رسیده و ۲۶درصد افزایش داشته است. بررسی تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از حوزه نظام پرداخت حکایت از آن دارد که با هر تراکنش شاپرک یا شبکه بانکی به‌طور متوسط معادل ۱۰۲هزار تومان جابه‌جا شده است.
از رقم ۱۳۸۳هزار میلیارد تومان تراکنش در سال ۹۵، از طریق پایانه‌های فروش برای خرید ۱۲۵۱هزار میلیارد تومان و برای پرداخت قبض و خرید شارژ نیز ۶۷۶۶میلیارد تومان از طریق موبایل پرداخت شده است.
همچنین از طریق پایانه‌های اینترنت برای خرید ۸۲هزار میلیارد تومان و برای پرداخت قبض و خرید شارژ نیز ۱۵هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
این ارقام نشان می‌دهد که پایانه‌های فروش همچنان سهم اصلی را در پرداخت‌ها دارند و پس از آنها پایانه‌های اینترنت در رتبه دوم هستند که سهم اینترنت به‌تدریج رو به افزایش است. در حال حاضر، تعداد پایانه‌های فروش در کل کشور ۵میلیون و ۲۷۱هزار و ۷۳۵عدد است که بیش از یک‌میلیون و ۱۲۶هزار عدد از آن در تهران قرار دارد.
تعداد پایانه‌های همراه بانک به یک‌هزار و ۱۷۰ رسیده و تعداد پایانه‌های اینترنت به ۲۲هزار و ۱۸۷عدد افزایش یافته است. این آمار نشان می‌دهد پایانه‌های فروش همچنان سهم اصلی را در نظام پرداخت‌ها دارند و معادل ۵میلیون و ۲۷۱هزار و ۷۳۵پایانه فروش در سال۹۵ فعال بوده است.
در استان تهران بیش از یک‌میلیون و ۱۲۶هزار پایانه فروش وجود دارد که معادل ۲۲.۲درصد کل پایانه‌های فروش کشور است. همچنین معادل ۴میلیون و ۱۴۵هزار پایانه فروش در دیگر استان‌های کشور در سال۹۵ فعال بوده‌اند.

 12 میلیارد و ۵۷۸ میلیون تراکنش
به نوشته تعادل، عملکرد شبکه شاپرک نیز نشان می‌دهد که تعداد کل تراکنش‌ها ۱۲میلیارد و ۵۷۸میلیون تراکنش در کل کشور بوده و مبلغ ۱۳۸۳هزار میلیارد تومان جابه‌جایی پول از طریق تراکنش در کشور انجام شده است.

همچنین بخوانید

سهم تهران از تراکنش‌ها
در ۱۲ماهه ۹۵ سهم تهران با ۴میلیارد و ۲۳۸میلیون تراکنش در سال ۹۵ معادل ۳۲درصد کل تراکنش‌های کشور بوده است. همچنین تراکنش‌های اسفند ۹۵ نشان می‌دهد که در یک‌ماه یک‌میلیارد و ۳۹۳میلیون تراکنش صورت گرفته است.
از نظر مبلغ تراکنش نیز ۱۳۸۳ هزار میلیارد تومان پرداخت انجام شده که تهران با ۴هزار و ۶۹۰میلیارد تومان سهم ۲۹درصدی از مبلغ تراکنش‌های سال ۹۵ داشته است. استان‌ها نیز در طول ۱۲ماهه ۹۵ معادل ۹هزار و ۱۳۵میلیارد تومان مبلغ تراکنش داشته‌اند که ۷۱درصد کل مبالغ بوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا