امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

علت ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها قصور انسانی است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی بوده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در برنامه صبح بخیر ایران گفت: در سال ۹۸ اجرای برنامه‌های آبخیزداری را در حوضه‌هایی آبخیزی انجام خواهیم داد که با استقبال ۱۰۰ درصدی مردم روبرو باشد زیرا فعالیت منابع طبیعی در قالب حوضه‌های آبخیز، مورد توجه مردم قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که حال منابع طبیعی چگونه است، عنوان کرد: در حال حاضر اگر چه وضعیت منابع‌طبیعی در شأن نظام جمهوری اسلامی، مردم و کشور ما نیست، اما کارهای زیادی پیش رو داریم تا شرایط بهبود یابد. البته طبیعت هم در ایجاد شرایط فعلی نقش و سهم اصلی دارد. در واقع متهم اصلی ایجاد شرایط فعلی دو عامل طبیعت و انسان هستند که این شرایط را رقم زده‌اند.

به گفته آقایی طبیعت و انسان یک رابطه دو طرفه با یکدیگر دارند. زلزله، سیل، آتش سوزی تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، خشکسالی و دیگر اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌دهد، منجر به بروز مشکلاتی در آن می‌شود اما بهره‌برداری نادرست و ناصحیح از طبیعت توسط انسان هم منجر به بروز مشکل برای طبیعت می‌‎شود. اگر از طبیعت درست بهره‌برداری کنیم به دلیل ارتباط دو طرفه موجود، طبیعت خدمت بیشتری به ما می‌دهد اما بهره‌برداری ناصحیح سبب از دست رفتن منابع طبیعی تجدید شونده می‌شود و برای انسان مضر خواهد بود.

این مقام مسئول درباره نقش منفی انسان در طبیعت گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی بوده است. افراد برای تفریح به طبیعت رفته و آتش روشن می‌کنند اما آن را خاموش نمی‌کنند و این آتش دامن جنگل را فرا می‌گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، مسئولان را هم در ایجاد بروز مشکل برای طبیعت سهیم دانست و افزود: توجه ناصحیح به توسعه کشور، به طبیعت آسیب می‌زند. گاهی مسئولان فکر می‌کنند کشیدن جاده، تبدیل جنگل به زراعت و غیره درست است در حالی که منافع بلندمدت از طبیعت به منافع کوتاه مدت ترجیح دارد. از ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی، ۸۵ میلیون هکتار آن متعلق به مرتع است. مدیریت نامناسب چرا و چرای بیش از حد در این عرصه‌ها برای مراتع مشکل ایجاد کرده است. اگر یک دامدار و عشایر در حفظ مرتع کوتاهی کرده است بخش اعظم مشکل، به ما بر می‌گردد که نتوانستیم مدیریت کنیم.

به گفته آقایی بیش از ۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور در قالب حفاظت مشارکتی به مردم واگذار شده است. این سطح در مقابل ۸۵ میلیون هکتار وسعت عرصه‌های مرتعی، رقم قابل توجهی نیست.

او تاکید کرد: در شرایط فعلی بهره‌برداران ما صرفاً با گوسفندداری و بهره‌برداری سنتی نمی‌توانند نیازهای معیشتی خود را تأمین کنند. باید برنامه‌ریزی به نحوی انجام شود که علاوه بر اینکه عرصه را حفظ می‌کنیم، برای مردم معیشت جدید هم تعریف کنیم که صرفه داشته باشد. به این ترتیب افراد هم دامداری می‌کنند و هم پوشش گیاهی را حفظ خواهند کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها وظیفه اصلی این سازمان را حفظ پوشش گیاهی اعلام کرد و افزود: برای مقابله با سیل، بارش باران، حفظ خاک و ایجاد طراوت و شادابی به پوشش گیاهی نیاز داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا