بورسبورس اوراق

رشد ۲۳۳ واحدی شاخص بورس پس از یک ریزش قدرتمند/ بانکی‌ها در مرکز توجه بازار

شاخص بورس تهران امروز را با رشدی ۲۳۳ واحدی به پایان برد. این افزایش ۰.۱۴ درصدی که در نهایت شاخص را به سطح ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد رساند، تحت تاثیر نمادهایی همچون «فارس»، «وبملت» و «شبندر» رخ داد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات آخرین روز کاری هفته نیز با رشد ۲۳۳ واحدی شاخص بورس به پایان رسید. طی این روز نمادهای موثر بر شاخص که در روز گذشته با افت قیمت خود تاثیر منفی هزار و ۶۴۵ واحدی بر شاخص گذاشتند، توانستند اندکی از عقبگرد شاخص را در آن روز جبران کنند. رشد اندک امروز نماگر اصلی بازار در روز جاری در حالی به ثبت رسیده است که در این روز همچون روزهای اخیر شاخص به طور کامل در اختیار نمادهای فلزی معدنی نبود، با این حال نمادهای یاد شده همچنان در میان نمادها موثر حضور داشتند. می توان گفت که امروز بیشترین تاثیر در میان نمادهای شاخص ساز را نمادهای دو گروه شیمیایی و بانک داشتند. به هر روی رشد دماسنج اصلی بازار که پس از ریزش دیروز امری دور از انتظار نبود، توانست شاخص بورس را به سطح ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد برساند.

بانکی‌ها در مرکز توجه بازار

طی این روز نمادهای بانکی که با افزایش خوشبینی‌ها به حل و فصل شدن مراحل انجام افزایش سرمایه و داغ شدن دوباره اما و اگرها در مورد تسعیر ارز، بیشترین ارزش معاملات را در میان گروه های بورسی داشتند، توانستند نقش موثری بر حرکت شاخص بورس بگذارند. از این جهت مهم ترین نماد بانکی در روز جاری «وبملت» بود. داغ شدن شایعه تسعیر ارز این نماد در میانه معاملات امروز سبب شد تا نماد معاملاتی بانک ملت که در قیمت ۲۴۵ تومان معامله می‌شد، کم کم مسیری سعودی را بپیماید و در آخرین ساعت معاملات، داد و ستدهای کم رمق خود را به صف خریدی قدرتمند بدل کند. بر این اساس معاملات این نماد در حالی پی گرفته شد که رشد فزاینده تقاضا سرانجام صف خریدی ۸۰ میلیونی را برای این نماد به ارمغان آورد و توانست قیمت آن را به ۲۵۹ تومان و هفت ریال برساند. در خلال این داد و ستدها ۱۱۷ میلیون سهم از این بانک مورد معامله قرار گرفت که ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان را در کارنامه امروز «وبملت» ثبت کرد.

رونق همچنان نزد تک سهم‌ها

همانطور که در گزارش ‌های قبلی نیز به اشاره شد، این روزها که کمبود نقدینگی و نبود توجیه سرمایه گذاری بلند مدت ازدیدگاه بسیاری از معامله گران در نمادهای بنیادی سبب شده تا نقدینگی اندک موجود در بازار به سراغ تک سهم ها و نمادهایی برود که گرفتن سود در کوتاه مدت از آنها راحت تر است. همین امر سبب شد تا امروز در خلال معاملات امروز شاهد صف خرید تعدادی از نمادهای به نسبت کوچکی باشیم که در این روزها به بهشت نوسان گیران تبدیل شده اند. بر همین مبنا امروز نمادهایی نظیر «دزهراوی»، «کسعدی» و برخسی دیگر از نمادهای صنایع غذایی، دارویی و … توانستند معاملات پر رونقی را تجربه کنند و تا سقف مجاز قیمت روزانه رشد کنند.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز بر خلاف روز گذشته با رشد مواجه شد. این پیشروی در نهایت به رشد ۲۳۳ واحدی دماسنج بازار سرمایه انجامید . حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد افت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد  و ۴۷۹ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۶۶۰ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۳۳۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات ۸۵ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های شیمیایی، خودرو و سرمایه گذاری‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فارس»، «وبملت» و «شبندر» از خود به نمایش گذاشتند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت ۰٫۱۱ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «هرمز»، «ذوب» و «شرانل» و بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «زاگرس»، «دماوند» و «بپاس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز ۴۸۰ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ ۸۰۰ میلیون سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا