اقتصاد کلان

خوب و بعد بازگشت کوپن

کوپن برای بچه‌های دهه ۶۰ یک نوستالژی به حساب می‌آید و در فیلم‌ها اگر بخواهند یادی از قدیم‌ها کنند، پای کوپن به میان می‌آید، اما انگار قرار است نسل جدید کوپن به اقتصاد ایران بیاید که موافقان و مخالفان بسیاری در این زمینه دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی ، در روزهای اخیر اخبار اقتصادی به موضوعاتی همچون بازگشت کوپن، حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان، نوسان قیمت و وجود چند نرخی در بازار اقلام خوراکی و مصرفی، قیمت مسکن، قیمت تلفن همراه، پیامک‌های مزاحم، تصمیمات شبکه بانکی و قیمت دلار و انواع ارز، اختصاص داشته که امروز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این بین اخبار مهم برای عموم خوانندگان ایسنا، افزایش قدرت خرید خانواده از طریق افزایش درآمد یا کمک‌های دولتی است که در روزهای اخیر مجلس طی بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ به دولت پیشنهاد داده تا بار دیگر کوپن را در اقتصاد ایران زنده کند.

همچنین بخوانید

این پیشنهاد دارای موافقان و مخالفانی است که حتی در این میان مخالفان کوپن الکترونیکی بر این عقیده هستند به جای کوپن، پول نقد در اختیار مردم قرار گیرد، این پیشنهاد در حالی ارائه شده که اقتصاد ایران از میانه دهه ۸۰ با یارانه نقدی درگیر است و به عنوان مصیبت عظمای دولت از پرداخت یارانه نقدی یاد می‌شود و حتی بسیاری از مردم معتقدند یارانه نقدی نفری ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان عاملی شد تا بیش از این ارقام پول از جیبشان خارج شود. با این تفاسیر مخالفان بازگشت کوپن معتقدند که اقتصاد کوپنی شکست خورده است.

در چند وقت اخیر که روزهای پایانی سال تلقی می‌شود، تعیین نرخ دستمزد کارگران یکی از مسائلی است که به نتیجه نهایی نرسیده و جلسات متعددی برای تعیین نرخ دستمزد در نظر گرفته شده اما همچنان نرخ نهایی دستمزد تعیین نشده و یک کارشناس حوزه کار خواستار آن شده تا دولت حمایت جدی از افزایش دستمزد کارگران داشته باشد. همچنین علی اکبر لبافی معتقد است، در صورت افزایش پلکانی دستمزد کارگران، دولت باید هزینه‌های کارفرمایان را در قالب سهم بیمه، عوارض و مالیات کاهش دهد.

اطراف تهران خانه دار می شویم؟

در سال‌های اخیر قیمت خرید مسکن رشد قابل توجهی به خود گرفته که در سال جاری این موضوع با رشد چند برابری همراه شده و عملاً خرید مسکن را در شهرهای بزرگ برای جوانان به یک آرزو تبدیل کرده است، آرزویی که به طور میانگین برای رسیدن به آن باید متری ۱۰ میلیون تومان هزینه کرد.

حال این افزایش قیمت‌ها منجر شده تا افرادی که خواهان خرید خانه هستند و از مستاجری خسته شده‌اند و توان پرداخت متری ۱۰ میلیون تومان را ندارند باید به اطراف تهران نقل مکان کنند، اما این به معنای آن نیست که در اطراف تهران حتماً می‌توانند خانه‌های ارزان قیمت پیدا کنند زیرا در محلی همچون لواسان قیمت‌ها عموماً میلیاردی است اما در نهایت ارزان‌ترین مسکن در مناطق اسلامشهر با بودجه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

سامانه ثبت گوشی مسافری، گوشی را گران کرد؟

در سال‌های اخیر با ارتقا تکنولوژی و رشد چشمگیر تلفن‌های همراه، خرید و استفاده از تلفن همراه جزو جدانشدنی از زندگی مردم شده است. در روزهای گذشته قیمت تلفن همراه با رشد همراه بود که یکی از دلایل آن بسته شدن سامانه ثبت تلفن‌های مسافری بود که البته در حال حاضر این سایت باز شده اما به دلیل افزایش حجم تقاضا عملکرد آن با کندی مواجه شده است.

با این تفاسیر برخی از کارشناسان معتقدند، واردات گوشی تلفن همراه با دریافت کارت ملی، از ابتدا اشتباه بوده و موجب شد راه واردات گوشی‌های قاچاق به شکلی دیگر باز شود؛ بدین‌ترتیب که گوشی‌هایی که به اسم مسافری وارد کشور شدند، تنها به مسافران اختصاص نداشتند و برخی از سودجویان با استفاده از کارت ملی افراد به هنگام خرید گوشی، اقدام به رجیستر کردن گوشی‌های وارداتی خود کردند. اما قطع ناگهانی این روند هم موجب ایجاد مشکلاتی شده که اکنون خود را نشان داده و موجب افزایش قیمت گوشی هم شده است.

مشکلات تلفن همراه در روزهای اخیر تنها به قیمت گوشی باز نمی‌گردد و مشکلاتی همچون پیامک‌های مزاحم ارزش افزوده، قرعه کشی و نظرسنجی نیز برای برخی افراد دردسرهایی را ایجاد کرده است، به طور مثال در روزهای گذشته نظرسنجی صدا و سیما با حواشی همراه شد که وزیر ارتباطات با بیان این‌که شرکت‌های ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آن‌ها مطابق قانون تجارت است، گفت: اگر فعالیت این شرکت‌ها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، تبلیغ یا فعالیت آن‌ها سریعاً در صداوسیما متوقف شود.

ثروتمندان جهان را بشناسید

در چند سال اخیر نوسانات اقتصادی شدیدی در سطح جهان به ویژه اروپا رخ داد که این موضوع عاملی شد تا برخی از شرکت‌ها حتی ورشکسته شوند با این وجود همچنان افراد بسیار ثروتمندی در سطح جهان حضور دارند که عموماً کار خود را به دور از ارثیه پدری و خانوادگی شروع کرده‌اند. هر ساله روزنامه‌ها و مؤسسات اقتصادی افراد ثروتمند جهان را شناسایی و میزان ثروت تقریبی آنها را اعلام می‌کند، حال برای دومین سال متوالی هم تعداد ثروتمندان جهان و هم میزان ثروت آنها کاهش یافته است که نشان‌دهنده وضعیت نابسامان اقتصاد جهانی است. اما با این وجود جف بزوس، بیل گیتس، وارن بافت، برنارد آرنو و کارلوس اسلیم جز ۵ ثروتمند برتر جهان شناخته می‌شوند.

مسیر دلار تغییر کرد

با وجود آنکه قیمت ارز در روزهای گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، طی معاملات روز جاری دلار در صرافی‌ها با رشد ۸۰۰ تومانی همراه شده است. شعب ارزی بانک‌ها امروز (۱۵ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۶۸ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته که ۱۲ هزار و ۲۳۶ تومان بوده بیش از ۶۰۰ تومان افزایش دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۵۳۶ تومان است که نسبت به روز گذشته با افزایش حدود ۷۰۰ تومانی همراه است. همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها امروز هر یورو را ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان خریده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند. قیمت دلار در صرافی‌ها نیز نسبت به روز گذشته با افزایش ۸۵۰ تومانی و یورو با افزایش ۴۵۰ تومانی همراه بوده است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا