بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رویای علی‌پی برای جهانی شدن / روندهایی که خبر از تحقق این رویا می‌دهند

 

تقلای تاریخی بشر برای جایگزینی پول نقد با کارت‌های پلاستیکی، کیف‌پول‌های موبایلی و اپلیکیشن‌های پرداخت جدید، چیز تاز‌ه‌ای نیست. اما به نظر می‌رسد که در چین، اتفاق‌های جدید و متفاوتی در حال رخ دادن است. حتی اگر پیگیر اخبار و مقالات مالی نیز نباشید، دست کم یک‌بار نام علی‌پی یا حداقل علی‌بابا به گوش‌تان خورده است. این‌که علی‌پی چیست و از کجا آمده، آن‌قدر موضوع مقالات فین‌تکی بوده که تکراری است؛ اما این‌که این غول بی‌شاخ و دم چینی، چه بر سر بازار‌های این کشور آورده است جای بحث بسیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، علی‌پی آنت فایننشیال، آنقدر غرق در پیشرفت شده که اکنون، می‌توان آن را جزئی از خانواده کاربران چینی دانست. این‌که بانک مردم چین (People’s Bank of China) مجبور شده است عدم پذیرش پول نقد این کشور، رنمینبی (Renminbi) را از سوی تجار و فروشندگان چینی غیرقانونی اعلام کند، حاکی از تحقق رویای علی‌پی برای جهانی شدن است.

همچنین بخوانید

این‌که دولت‌مردان این کشور، در حرکتی ضدتراست (antitrust)، سعی دارند مانع پیشرفت روزافزون علی‌پی یا سیستم‌های فین‌تکی هم‌ردیف آن نظیر وی‌چت پی (WeChat Pay) شرکت تنسنت شوند، حقایق بسیاری را در مورد تشویشی که عرصه پرداخت آسیا و به‌ویژه‌ کشور چین را در بر گرفته است هویدا می‌سازد.

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

با وجود این‌که موفقیت برون‌مرزی علی‌پی، آن هم در کشور‌های آمریکایی و اروپایی، کمی‌ دور از انتظار به نظر می‌رسد و دست کم، انرژی و نیروی زیادی می‌طلبد، اما برخی از دولت‌مردان و بانک‌های سنتی چینی، روی استراتژی‌های برون‌مرزی این پلتفرم حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

برخی بر این عقیده‌اند که توسعه خدمات و محصولات علی‌پی در خارج از خانه، بخشی از پتانسیل‌های مخاطره‌آمیز این پلتفرم پرداخت را برای موسسات مالی و بانک‌های سنتی محلی کاهش می‌دهد. علی‌پی قصد دارد با تمرکز روی گردشگران چینی خارج از خانه و ارائه خدمات پرداخت برون‌مرزی برای آن‌ها، و در خلال اکتساب‌ها و مشارکت‌هایی که می‌تواند با شرکت‌های فین‌تکی جهان داشته باشد، شبکه خدمات خود را در سطح دنیا گسترش دهد و بدین منظور، دست به کار برخی اقدامات نیز شده است.

در این مقاله قصد داریم برخی از روند‌ها، اخبار و دستاورد‌های علی‌پی را در قالب مقاله‌ای گلچین از اخبار و مقالات منتشره از سوی پیمنت‌سورس ارائه دهیم، که به قلم شماری از برجسته‌ترین نویسندگان این سایت، نظیر جان آدامز (John Adams)، کیت فیتزجرالد (Kate Fitzgerald)، دیوید هئون (David Heun) و میشل موزر (Michael Moeser) به تحریر درآمده‌اند.

 

ریشه دواندن علی‌پی در اروپا / وردفیرست بهترین دستاویز برای توسعه است

آنت فایننشیال وارد معامله‌ای هنگفت شده است تا در خلال آن بتواند با خرید شرکت پرداخت لندنی ورلدفیرست (WorldFirst)، به ارزشی بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار، در بازار‌های اروپایی نیز ریشه بدواند.

اکتساب و افزودن این سیستم به پلتفرم علی‌بابا و کیف پول موبایلی آن علی‌پی، جایگاه این شرکت را در بازار‌های اروپایی تحکیم کرده و به آن کمک می‌کند تا با همکاری آمازون و وسترن یونیون (Western Union)، نقش پررنگ‌تری در پرداخت‌های بین‌المللی پول داشته باشد. البته، این هنوز اول ماجرا است و می‌توان آن را مقدمه‌ای برا افزودن کشور‌های بیشتر به لیست بلندبالایی دانست که علی‌بابا در نظر گرفته است.

قیمت مورد توافق برای این معامله، با آن‌چه که قبلا تخمین زده می‌شد تطابق دارد و در عمل نمی‌توان این معامله کلان را یک سورپرایز تلقی کرد. ورلدفیرست نیز در حمایت از این معامله، اخیرا اعلام کرده است که عملیات و اپراتور‌های خود را به روی ایالات متحده آمریکا خواهد بست.

این رویکرد، که به نشانه اعتراض به فشار‌های اقتصادی تحمیلی از سوی سیستم‌های رگولاتوری آمریکا برای محدودسازی فعالیت‌های بین‌المللی چین صورت گرفته است، می‌تواند روند رشد علی‌پی در اروپا را تسریع کند. آمریکا مدتی است که جنگ اقتصادی خود علیه چین را به راه انداخته است و آنت فایننشیال، به‌عنوان یکی از ستون‌های اقتصادی قدرتمند چین، از این جدال در امان نبوده است.

مثال بارزی از محدودیت‌های ایالات متحده آمریکا برای چین و شرکت‌های فین‌تکی بنام آن، تعلیق خرید شرکت مانی‌گرام (MoneyGram) توسط آنت فایینشیال به دلیل مخالفت‌های فدرال آمریکا بوده است. هرچند که مانی‌گرام، هنوز هم از علی‌پی پشتیبانی می‌کند.

ورلدفیرست نام تجاری خود را حفظ خواهد کرد و به‌عنوان برندی که دفتر مرکزی آن در بریتانیا واقع شده است به کار خود ادامه خواهد داد. با این حال، دسترسی این سیستم به حجم انبوهی از کاربران علی‌پی، که بالغ بر ۵۵۰ میلیون کاربر را شامل می‌شود، منجر به ایجاد شبکه تجاری مهم و بزرگی در اروپا می‌شود که علیرغم پوشش اروپایی خود، مغزی چینی و مبتنی بر علی‌پی دارد.

 

پیشرفت در خارج از خانه / به نظر می‌رسد علی‌پی، رقیبی در آمریکای شمالی ندارد.

به نظر می‌رسد که با اتفاقی که در مورد خرید مانی‌گرام برای آنت فایننشیال افتاده است، این شرکت اندکی محافظه‌کارانه‌تر و دوستانه‌تر به سمت ایالات متحده آمریکا خیز برداشته است. علی‌پی با پیام صلح و دوستی به سمت آمریکای شمالی راهی شده و معتقد است که نه تنها خطری از جانب وی این منطقه را تهدید نمی‌کند، بلکه می‌تواند سودمند نیز واقع شود.

رویای علی‌پی برای جهانی شدنرویای علی‌پی برای جهانی شدن

سهیل بدران (Souheil Badran)، نماینده اسبق علی‌پی در آمریکای شمالی

سهیل بدران (Souheil Badran)، نماینده اسبق علی‌پی در آمریکای شمالی، که از سال ۲۰۱۶ لغایت ۲۰۱۸ میلادی در این سمت مشغول فعالیت بوده است، در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که «هدف کلی ما در آمریکای شمالی، توسعه رفاه برای کاربران کنونی علی‌پی است تا هرجا که می‌خواهند بروند و بهبود گزینه‌های خرید برای آن‌ها است، تا به راحتی بتوانند مناطق دیگری برای رفتن پیدا کنند. در نهایت، آن‌چه که ما به دنبال آن هستیم، قد علم کردن در قبال کیف پول‌های مبتنی بر سوم شخص در ایالات متحده آمریکا است».

مصادیق فراوانی می‌توان برای ادعای سهیل بدران در آمریکای شمالی یافت، که معاملات اخیر علی‌پی با برخی از کسب‌‌وکار‌های ارائه دهنده خدمات به گردشگران چینی در ایالات متحده آمریکا از آن جمله‌اند. یکی از این کسب‌‌وکار‌ها، که بخش عمده‌ای از گردشگران چینی را پشیبانی می‌کند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۹۹ رنچ مارکت (۹۹Ranch Market) است که با داشتن پنجاه فروشگاه در اقصی نقاط آمریکا، اعم از تگزاس، کالیفرنیا، مریلند، نوادا و غیره، بخش عمده‌ای از اقلام، محصولات و مواد غذایی موردنیاز گردشگران چینی را تامین می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های علی‌پی در ادغام به تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات به گردشگران چینی در ایالات متحده آمریکا، قراردادی است که در سال ۲۰۱۷ بین این سیستم و ‌هان فنگ (Han Feng) منعقد شده است. ‌هان فنگ، یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های چینی در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا است.

ضمن این‌که نمی‌توان منکر فعالیت‌های موفق علی‌پی در تعامل با برند‌های مبتنی بر سفر آمریکایی، نظیر دی‌اف‌اس گروپ (DFS Group) شد، که تاثیر بسزایی در ارتقای استفاده از این اپلیکیشن چینی میان گردشگران چینی داشته است. دی‌اف‌اس گروپ، با راه‌اندازی سیستم پرداخت درون فروشگاهی علی‌پی در فردودگاه بین‌المللی هونولولو (Honolulu)، در سال ۲۰۱۷ میلادی، کمک بسزایی به بهبود فرایند‌های پرداخت گردشگران چینی در این منطقه کرده است.

استقرار علی‌پی در هونولولو، اولین تجربه این پلتفرم در فرودگاه‌های آمریکایی نیست و در سال ۲۰۱۶، در فرودگاه‌های سان فرانسیسکو، لس آنجلس و کِنِدی نیز شاهد پیاده‌سازی اپلیکیشن پرداخت علی‌پی بود‌ه‌ایم.

 

داده‌ها و باز هم داده‌ها! / این بهترین راه برای توسعه است.

کاربران علی‌پی روزانه چیزی در حدود ۱۴ الی ۱۵ بار از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و هر بار که وارد سیستم شده و تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند، حجم قابل توجهی داده وارد داشبورد آنت فایننشیال می‌کنند. سهیل بدران، در کنفرانسی که در سال ۲۰۱۷ در پی‌ثینک سورس‌مدیا (SourceMedia’s PayThink) داشته است عنوان می‌کند که علی‌پی، این داده‌ها را ذخیره‌سازی کرده و سپس با بازخوانی و استفاده از آن‌ها، تجربه کاربری سیستم را ارتقا می‌دهد و محصولات و خدمات خود را به نحوی طراحی و به‌روزرسانی می‌کند که بیش‌ترین هم‌خوانی را با نیاز‌های کاربران و صاحبان کسب‌وکار‌های تجاری داشته باشد. او می‌گوید:

«هر زمان که کاربری برنامه علی‌پی را باز کند، ما آن را پیگیری می‌کنیم، و سپس به تجار اجازه می‌دهیم تا بدانند کاربران در کجا هستند؛ ضمن این‌که ما می‌توانیم بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران، آن‌ها را از نزدیک‌ترین ارائه دهنده خدمات به آن‌ها مطلع کنیم».

موتور‌های اطلاعاتی علی‌پی، فعالیت‌های مسافرین را قبل از سفر، در حین مسافرت و پس از آن تجزیه و تحلیل کرده و با پیش‌بینی برنامه‌ها و خرید‌های آن‌ها، با ارائه برخی راهنمایی‌ها، بررسی‌ها و حتی توضیحات تکمیلی در مورد مراکز خریدی که کاربران ممکن است قصد رفتن به آن‌ها را داشته باشند، تجربه سفری شیرین را به آن‌ها ارزانی می‌کنند.

بدران اذعان می‌کند: «اگر یکی از کاربران علی‌پی قصد سفر به سان فرانسیسکو را دارد، ما می‌توانیم کوپن دادوستد در مرکز خرید و مجتمع گردشی توریستی پیر ۳۹ (Pier 39) را در اختیارش قرار دهیم، و این در حالی است که می‌توان نرخ تبدیل این کوپن را تا مبلغ ۴۲ درصد، حتی از قبل از اقدام به سفر مشاهده کرد».

ضمن این‌که علی‌پی، به‌طور کامل آب‌وهوا را نیز چک کرده و رویداد‌های تاریخی و ورزشی مقصد مورد نظر کاربران را نیز بررسی می‌کند تا این مسافرت را بیش از پیش به کام آن‌ها شیرین و به یاد ماندنی کند. به‌علاوه، کاربران را تشویق می‌کند تا نکته نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکزی که از آن دیدن کرده‌اند به اشتراک بگذارند. و این، یعنی استفاده هوشمندانه از داده‌ها!

بدران می‌گوید: «ما می‌خواهیم کاربران، علی‌پی را به‌عنوان یک سبک زندگی دیجیتال بنگرند، و تحلیل داده‌ها، بخش مهمی‌ از این سبک زندگی است».

 

مانی‌گرام هنوز فراموش نشده است / حتی بعد از این‌همه کشمکش!

اگرچه آنت فایننشیال از به چنگ آوردن مانی‌گرام ناکام ماند، اما با پشتیبانی این شرکت از کیف‌پول علی‌پی، هنوز هم می‌توان به آینده آن‌ها امیدوار بود.

قضیه از آن‌جا شروع شد که چین اعلام کرد، تامین دو خواسته زورگویانه ایالات متحده آمریکا، مبنی بر تسهیل واردات کالا‌های آمریکایی و اعطای تعهد نسبت به رعایت حقوق مالکیت معنوی تولیدات آمریکایی، برای این کشور مقدور نیست. اگر کمی‌ با دقت به این جمله بیاندیشیم متوجه خواهیم شد که این، یعنی آغاز جنگ اقتصادی بین دو کشور، و پرواضح است که چنین جنگی، بیش از هر چیزی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی کشور را مورد هدف قرار می‌دهد.

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

آنت فایننشیال نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. خیز آنت فایننشیال برای خرید شرکت ارائه دهنده خدمات مالی مانی‌گرام، سال گذشته در حالی با شکست مواجه شد که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، ایده به تملک درآوردن یک شرکت انتقال پول آمریکایی توسط یک شرکت قدرتمند چینی را مورد ا‌هانت قرار داد. با ممنوعیت این معامله از سوی فدرال آمریکا و ر‌ها کردن معامله از سوی آنت فایننشیال، به نظر می‌رسید که همکاری دو شرکت به پایان رسیده است؛ اما این‌طور نبود.

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

با ر‌ها شدن مانی‌گرام از سوی آنت فایننشیال، آن هم در بهبوهه پیوستن این شرکت به مجموعه بزرگ چینی و نابه‌سامانی‌های درآمدزایی آن طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی، این شرکت پذیرفت که تا زمان از آسیاب افتادن آب‌ها و ملاطفت سیستم‌های دولتی و رگولاتوری، چار‌ه‌ای ندارد جز این‌که همان فلسفله‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهد که وسترن یونیون در مورد پرداخت‌های دیجیتالش در پیش گرفته است.

فلسفه‌ای که بتواند این دو برند را در کنار هم نگه دارد و بدون مالکیتی که به مذاق بعضی‌ها! خوش نمی‌آید، هر دو را اغنا کند. برای این‌که استدلال دو شرکت از چنین رویکردی را بهتر درک کنید، کافی است به مشارکت آمازون و وسترن یونیون نگاهی بیاندازید.

الکس هولمز (Alex Holmes)، مدیرعامل مانی‌گرام، ضمن تاکید روی ادامه فعالیت‌های خود در کنار علی‌پی تصریح می‌کند: «پس از این‌که معامله ما توسط دولت به هم خورد، ما به دنبال همکاری با آنت فایننشیال بودیم تا جنبش پول را در سراسر بازار آسیا به اجرا درآوریم. راه‌اندازی ما با علی‌پی زنده است و آن‌ها از ارائه دهندگان برجسته‌ای برخوردارند که به عقیده ما می‌تواند به تسهیل جریان‌های اقتصادی در خلال کیف‌پول‌های مختلف موجود در بازار‌شان کمک کند».

 

نرم‌افزار‌ها، زیر چتر سخت‌افزار‌ها / راهکار‌های پایانه فروش تنها راه علی‌پی برای تسلط بر بازار غرب

آنت فایننشیال، بسیاری از معاملات خود با ایالات متحده آمریکا را مرهون سیستم‌هایی نظیر فیرست دیتا (First Data) و وریفون (Verifone) است.

قرارداد علی‌پی با شرکت فیرست دیتا و دستگاه کارتخوان یا پایانه فروش کلاور مینی (Clover Mini) آن در سال ۲۰۱۶ میلادی، اولین گام برای هدایت کاربران چینی به سمت پرداخت الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا بود. همان‌طور که دستگاه کارتخوان ای۳۵۵ (e355) وریفون توانست قابلیت پرداخت را برای کاربران علی‌پی در آمریکا فراهم کند.

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

دستگاه پایانه فروش کلاور مینی (Clover Mini) فیرست دیتا

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

دستگاه کارتخوان ای۳۵۵ (e355) وریفون

بدیهی است که این پایانه‌ها، اولین محرک و در صورت عدم کفایت اولین مانع برای جذب کاربرانی هستند که مضمن موفقیت و آینده شرکت‌های فین‌تکی بزرگی همچون آنت فایننشیال‌اند. آن‌چه که آنت فایننشیال را آنت فایننشیال کرده است، کاربران آن هستند و بخشی از رضایت و تجربه کاربری این کاربران نیز ابزار‌هایی هستند که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که صرف توسعه نرم‌افزاری یک سیستم، برای موفقیت آن کافی نیست و لازم است پیشرفت‌های ابزاری و سخت‌افزاری نیز در چشم‌انداز توسعه گنجانده شوند.

در اروپا نیز علی‌پی بیکار ننشسته و در خلال انعقاد قرارداد با شرکت‌های بنامی‌ همچون اینجنیکو (Ingenico)، وایرکارت (Wirecard) و زاپر (Zapper)، اپلیکیشن موبایلی خود را راهی پایانه‌های فروش مستقر در بزرگراه‌های اروپا کرده است.

ضمن این‌که مشارکت علی‌پی با بانک‌های ژاپنی و کره‌ای، مدت‌ها است که کاربران و گردشگران چینی این کشور‌ها را قادر ساخته است، تا از اماکن و فروشگاه‌های عمومی‌ با خیال آسوده خرید کنند و صورتحساب‌های خود را از طریق دستگاه‌های پایانه فروش محلی و با اپلیکیشن‌های علی‌پی‌شان پرداخت کنند. این مشارکت، در هند نیز از طریق همکاری با پی‌تم (Paytm) قابل مشاهده است.

 

دوستی با کیف‌پول‌های محلی / گردشگران، هدفی هستند که علی‌پی دنبال می‌کند.

آن‌چه که روشن است، استراتژی کنونی آنت فایننشیال، دنبال کردن گردشگرانی است که این سیستم می‌تواند به بهانه ارائه خدمات به آن‌ها، جای پای خود را در خارج از خانه نیز تثبیت کند. این‌که در آیند‌ه‌ای نه چندان دور، آنت فایننشیال باز هم روی قول و قرار خود، مبنی بر پشتیبانی صرف از کاربران و گردشگران چینی در این کشور‌ها پای‌بند خواهد بود یا نه در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بعید نیست که پس از استقرار این سیستم‌ها در کشور مقصد، و تثبیت کاربران و قابلیت‌های آن‌ها، این غول بی‌شاخ و دم چینی تغییر رویه داده و سایر کاربران غیربومی‌ را نیز میزبانی کند. اگرچه تصور چنین اقدامی‌، برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی بزرگی همچون پی‌پال و هم‌صنفانش بسیار ناخوشایند است، اما غیرممکن نیست.

در هر صورت، هر مکان توریستی، تاریخی یا خوش آب‌وهوایی که گردشگران چینی در آن پای می‌گذارند، رنگ و بویی از علی‌پی گرفته است و این، شگرد این شرکت بلندپرواز است.

ویپز اینترنشنال (Vipps International)، یکی از سیستم‌های خدمات پرداخت نروژی است که در دام این شگرد گرفتار شده است. این سیستم خدمات پرداخت بزرگ نروژی، حاصل ائتلاف بیش از ۱۰۰ سیستم بانکی بزرگ در نروژ است که در دسامبر سال گذشته اعلام کرده قصد دارد وارد مشارکت با کیف‌پول موبایلی چینی علی‌پی شود. هدف از این مشارکت، ارائه خدمات پرداخت بهتر به گردشگران چینی این کشور عنوان شده و بدیهی است که تاثیر بسزایی در توسعه علی‌پی و شرکت مادر آن، آنت فایننشیال خواهد داشت.

این مشارکت، گردشگران منطقه نوردیک را نیز قادر می‌سازد تا از اپلیکیشن‌های بانکی خود در فروشگاه‌های مجهز به سیستم پرداخت علی‌پی استفاده کنند.

رویای علی‌پی برای جهانی شدنرویای علی‌پی برای جهانی شدن

شهر توریستی برگن نروژ (Bergen, Norway) که همه ساله گردشگران بسیاری را از چین جذب می‌کند.

ویپز قصد دارد سیستم پرداخت علی‌پی را به زودی در شهر توریستی برگن نروژ (Bergen, Norway) نیز راه‌اندازی کند، که همه ساله، گردشگران بسیار زیادی از چین را میزبانی می‌کند.

به‌عنوان بخشی قابل توجه از قرارداد منعقد شده بین ویپز و آنت، زین پس کاربران ویپز اینترنشنال قادر خواهند بود تا از کیوآر کد (QR code) علی‌پی برای انجام پرداخت‌های خود در کلیه فروشگاه‌های پشتیبانی کننده از پلتفرم علی‌پی استفاده کنند.

سیستم ارائه دهنده فناوری‌های پرداخت ای‌پسی (ePassi) فنلاند با پایگاه کاربری ۸۰۰،۰۰۰ نفری خود، برای پشتیبانی از اپلیکیشن علی‌پی در این کشور اعلام آمادگی کرده است و زین پس، کاربران خانگی این پلتفرم قادر خواهند بود در فروشگاه‌های پشتیبان خدمات پرداخت علی‌پی، از کد‌های کیوآر این پلتفرم چینی قدرتمند استفاده کنند.

 

رویای علی‌پی برای جهانی شدن / صنعت جهان، زیرپای یک پلتفرم

عقد قرارداد فی‌مابین آنت فایننشیال و والگرینز (Walgreens)، که در فوریه سال گذشته اعلام شد، حاکی از تقلای علی‌پی برای توسعه سیطره خود در بازار‌هایی فراتر از بازار‌های تجاری و فروشگاهی در سراسر جهان است و همین امر نیز می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای توسعه محصولات و خدمات این پلتفرم، به کاربرانی غیر از گردشگران چینی در خارج از خانه باشد. والگرینز، یک شرکت خرده‌فروشی محصولات دارویی در آمریکا است که تمامی‌ ۵۰ ایالت آمریکا به‌همراه پورتوریکو و گوام را، تحت پوشش قرار داده است. و این‌که، با این قرارداد، علی‌پی می‌تواند امیدوار باشد که گردشگران خود در ایالات متحده آمریکا را از خدمات پرداخت در داروخانه‌های این کشور نیز پشتیبانی می‌کند.

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

به موجب این قرارداد، گردشگران، مسافرین بلند مدت و دانشجویان چینی مقیم ایالات متحده آمریکا قادر خواهند بود تا در داروخانه‌های زنجیره‌ای والگرینز، از خدمات پرداخت الکترونیک مبتنی بر کیف‌پول‌های موبایلی علی‌پی استفاده کنند. این سرویس خارق‌العاده‌ که از منطقه دیرفیلد (Deerfield) مستقر در ایلینویس (Illinois) آغاز شده است، در بیش از ۷۰۰۰ شعبه از ۹،۵۶۰ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای والگرینز قابل ارائه است.

یولی وانگ (Yulei Wang)، مدیر کل علی‌پی آمریکای شمالی، طی نشست خبری خود، ضمن اشاره به اثرات این قرارداد روی سبک زندگی و رفاه کاربران چینی مقیم آمریکا و گردشگران، تصریح می‌کند: «این، یک مشارکت استراتژیک برای دستیابی به آگاهی (و توسعه) در ایالات متحده آمریکا است چرا که والگرینز، یکی از بزرگ‌ترین داروخانه‌های زنجیره‌ای این کشور است».

 

علی‌پی برای گذر از دنیای سنتی و پیوستن به تحولات دیجیتال نیاز به یک پل دارد / پلی از جنس بلاکچین!

حوزه پرداخت، جزو حوزه‌هایی است که بیش از دیگران به دلیل عدم کفایت زیرساخت‌های پرداخت کنونی رنج می‌برد. آن‌چه که به نظر درست می‌آید، لزوم جایگزینی کامل زیرساخت‌های کنونی با راهکاری جامع و متفاوت است تا کلیه محدودیت‌ها و ایراد‌های فعلی را از میان بردارد. به‌ویژه‌ که حیطه پرداخت‌های برون‌مرزی پول، بیش از سایر زیرشاخه‌ها آزار دهنده شده است و اگر بخواهیم مبلغی را با استفاده از سیستم‌های انتقال پول بانکی کنونی ارسال کنیم، چندین روز معطلی در انتظارمان خواهد بود.

البته، این نیمه پر لیوان است و محدودیت‌های رگولاتوری، عدم انتقال وجه به دلیل عدم انطباق سیستم‌های مبدا و مقصد و صد البته کارمزد‌های کلان دریافتی از سوی بانک‌ها نیز کار را خراب‌تر می‌کند. به همین دلیل است که دنیای پرداخت، به دنبال پلی است تا خود را از این وضعیت ر‌هانیده و به کارایی و سرعت برساند.

رویای علی‌پی برای جهانی شدن

بلاکچین، فناوری ساختارشکن و پرآوز‌ه‌ای است که بخش عمده‌ای از وعده‌های خود را معطوف به حوزه پرداخت، به‌ویژه‌ پرداخت‌های برون‌مرزی کرده است. در همین راستا، می‌توان درک کرد که علی‌بابا و شرکت تابعه آن آنت فایننشیال، به دنبال بهره‌جویی از این راهکار فوق‌العاده‌ باشند.

استفاده از فناوری بلاکچین توسط سیستم پرداخت علی‌پی در پاکستان، روندی است که این غول تجارت الکترونیک در پیش گرفته و به نظر موفق نیز بوده است. در سایه این اقدام، بانک تلنور میکروفایننس پاکستان (Telenor Microfinance Bank)، که درواقع شرکت تابعه‌ گروه مخابراتی چندملیتی نروژی تلنور است، این امکان را یافته تا پرداخت‌های برون‌مرزی خود با گروه فین‌تکی مالزیایی وال‌یو (Valyou) را در بستر بلاکچین هدایت کند.

این قرارداد که در ژانویه انعقاد آن اعلام شد، اولین سرویس رمیتنس بین‌المللی مبتنی بر بلاکچین پاکستان نام گرفته و امکان انتقال آنی پول بین دو کشور را برای مهاجران پاکستانی شاغل در مالزی فراهم می‌کند. سرویسی که به گفته بانک تلنور میکروفایننس، سرعت و کارایی پرداخت‌ها را بهبود می‌بخشد و امنیت و شفافیت بیشتری را به متقاضیان این قبیل پرداخت‌ها هدیه می‌کند. حجم مهاجران پاکستانی مقیم مالزی بسیار زیاد است به گونه‌ای که در حال حاضر، سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار آمریکا رمیتنس از طرف مالزی دریافت می‌شود و به همین دلیل نیز انتظار می‌رود که این اقدام، فرایند انتقال پول بین دو کشور را بهبود ببخشد.

علی‌پی ادعا می‌کند که این، اولین فرایند پرداخت پول بین‌المللی مبتنی بر بلاکچین در کشور پاکستان است و این ادعا، با توجه به موضع سخت‌گیرانه دولت پاکستان در قبال فناوری بلاکچین و علی‌الخصوص ارز‌های رمزنگاری‌شده، غلو نیست. این سیستم ارائه دهنده خدمات رمیتنس برون‌مرزی مبتنی بر بلاکچین، به‌صورت بیست‌وچهار ساعته و شبانه‌روزی آماده ارائه سرویس به کاربرانی است که قصد انتقال وجه بین دو کشور را دارند. پروژه در حال حاضر در فاز آزمایشی خود به اجرا درآمده است و کاربران دو کشور، بدون پرداخت کارمزد (به دلیل آزمایشی بودن پیاده‌سازی) قادرند پرداخت‌های خود را انجام دهند.

 

دنیای بدون پول نقد / علی‌پی از مسافرت بدون پول نقد آغاز کرده است

اگر نگاهی به تمام قرارداد‌ها و مشارکت‌های علی‌پی در سال‌های اخیر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که همه آن‌ها یک ایده و هدف را دنبال می‌کنند: ایده حاکمیت بر پرداخت‌های گردشگران چینی در خارج از خانه.

اگرچه این ایده اندکی خودخوا‌هانه به نظر می‌رسد، اما با بسیاری از تئوری‌های کارشناسان و متخصصین حوزه پرداخت، مبنی بر حذف پول نقد از مسافرت‌ها (و چه بسا از زندگی کاربران) مطابقت دارد. در یک جمله، آن‌چه که علی‌پی سعی کرده است طی این سال‌ها در دو کشور پیاده کند، همان چیزی است که پول نقد و جایگاه سیستم‌های بانکداری سنتی را تهدید می‌کند؛ دنیای بدون پول نقد!

همه ما می‌دانیم که سنگاپور را می‌توان الگوی جامعه‌ای بدون نقد قلمداد کرد که میلیارد‌ها دلار هزینه صرف تحقیق و توسعه در این خصوص کرده است. به همین دلیل نیز علی‌پی، این‌بار راه موفقیت را در این کشور دیده است. اید‌ه‌ای که علی‌پی قصد دارد برای ترویج مسافرتی بدون پول نقد پیاده کند، با دعوت از ۶ توریست چینی از سوی این شرکت در سپتامبر سال گذشته شکل گرفت. توریست‌هایی که قرار شد بدون همراه داشتن حتی یک دلار پول نقد، به این حزیره توریستی مسافرت کنند و با نشان دادن این حقیقت، که حتی بدون پول نقد نیز می‌توان سفری کامل و آسوده داشت، برنامه‌های حذف پول نقد علی‌پی را تایید کنند.

تنها راهکاری که علی‌پی برای پرداخت هزینه‌های اقامت، حمل و نقل، تامین مایحتاج اولیه و غذا و همچنین خرید سوغاتی پیش روی این توریست‌های آزمایشی قرار داده است، کیف‌پول دیجیتالش است که به نظر می‌رسد، با چنین روندی ادعای خود مبنی بر تامین کلیه نیاز‌های یک توریست را نیز به جا خواهد آورد.

البته، این اولین باری نیست که علی‌پی اقدام به چنین آزمایش بدون پول نقدی کرده است و قبل‌تر، در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی، در فنلاند نیز شاهد چنین اتفاقی بود‌ه‌ایم. هر دو رویداد، چه در سنگاپور و چه در فنلاند، تحت پوشش گسترده شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند تا پذیرش کیف‌پول موبایلی علی‌پی برای توریست‌های چینی را ارتقا دهند.

 

 

 

منبع
Payments Source

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا