امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بیش از ۱۶ میلیون هکتار جنگل و بیشه‌زار در ایران وجود دارد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور،سطح جنگل‌ها، بیشه زارها و عرصه‌های جنگلی کشور را ۱۶.۹ میلیون هکتار اعلام کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی درباره اینکه چرا جنگل‌های ایران به سمت تخریب پیش می‌رود، عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم پدیده‌ای را بررسی کنیم باید قسمت پر و خالی ماجرا را بررسی کنیم. این نگاه در بررسی همه مسائل باید حاکم باشد.

او اضافه کرد: در مدتی که توفیق حضور در سازمان جنگل‌ها را داشتم، اعلام کرده‌ام که حال منابع طبیعی خوب نیست. اما این دلیل نمی‌شود که قدر پتانسیل‌ها را ندانیم و برای حل مشکل دنبال چاره نباشیم.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها باید در مباحث علمی و فنی به نظر همه گوش داد و اجتهاد به خرج داد. باید درباره مسائل اجماع صورت بگیرد و در نهایت باید به نظرات کارشناسی تن بدهیم و بر اساس آن رفتار کنیم.

او افزود: جنگل‌های هیرکانی میراث گرانبهای جهانی است که متعلق به ما ایرانیان است. در زاگرس بیشترین سطح جنگل را داریم و این جنگل‌ها منبع تولید آب است.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره کاهش یافتن سرعت تخریب در جنگل‌های کشور بیان کرد: به عنوان متولی رسمی ارائه آمار جنگل‌های کشور، اعلام می‌کنم که سطح جنگل‌ها، بیشه زارها و عرصه‌های جنگلی کشور ۱۶.۹ میلیون هکتار است. همه به نقشه‌های گوگل دسترسی دارند و می‌توانند رصد کنند که چه میزان جنگل کاشته شده است. سیمای جنگل‌های دست کاشت و طبیعی در عکس‌های هوایی به وضوح قابل تشخیص است.

او ادامه داد: توسعه جنگل را با استفاده از عکس‌های هوایی به طور عینی می‌توان دید. در سال جاری به یمن عنایت ویژه رهبری و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی، ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار جنگل در دست کاشت داریم. در ایلام و فارس در سال جاری بیش از پنج هزار هکتار جنگل می‌کاریم.

آقایی گفت: امسال برای ۳۲ میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی نقشه کاداستر تهیه می‌کنیم. با توجه به حجم جنگل کاری‌ها میزان جنگل ما امسال نسبت به سال قبل قطعاً افزایش داشته است.

او با تأیید اینکه ساختمان‌سازی‌ها منجر به تخریب جنگل شده است، روند وقوع آتش سوزی در جنگل را کاهشی اعلام کرد.

سطح عرصه‌های آسیب دیده از آتش سوزی حدود ۱۵ درصد کاهش یافت

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها سطح عرصه‌های آسیب دیده از آتش سوزی در سال جاری نسبت به سال قبل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است. همچنین تغییر کاربری جنگل به مفهوم تخریب جنگل هم کاهش داشته است و برخی پرونده‌های مربوط به تخریب در دادگستری در دست پیگیری است که هنوز به حکم نهایی نرسیده است.

او با استقبال از نقد منصفانه، به انتقادات مطرح شده در زمینه کشت گونه‌های سوزنی برگ غیر بومی در جنگل‌های ایران پاسخ داد و گفت: در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، ۳۵۰ هیأت علمی وجود دارد که به ما مشاوره می‌دهند. هر جا به مشکل بر می‌خوریم مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع وارد می‌شود. توصیه شده است که سوزنی برگ را به عنوان پیشاهنگ در جنگل استفاده کنند. نقش این گونه پیشاهنگ آن است که به گونه‌های بومی و محلی اجازه رشد می‌دهد.

آقایی افزود: برای ایجاد جنگل دو راه وجود دارد. یکی اینکه گونه‌های بومی و محلی را بکاریم یا اینکه اجازه بدهیم زادآوری طبیعی در منطقه مستقر شود. کارشناسان ما به این نتیجه رسیدند که اگر فضا را برای رشد گونه‌های بومی فراهم کنیم، بهتر است. نظرات کارشناسی هم متفاوت است.

او ادامه داد: زیر این گونه سوزنی برگ پیشاهنگ، جنگل طبیعی و بومی رشد کرده است. ما سوزنی برگان را برداشت می‌کنیم و جنگل به حالت طبیعی باز می‌گردد. در منطقه عرب داغ استان گلستان این اتفاق رخ داده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره اجرای طرح تنفس نیز بیان کرد: قبل از مصوبه مجلس، به توصیه مقام معظم رهبری تنفس شروع شد. قرار بود از سال ۹۷ تنفس آغاز شود اما ما از سال ۹۶ ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها را آغاز کردیم. شرکت‌ها یا مجریان بهره‌بردار تبدیل به حافظ جنگل شدند و در قالب قرارداد با سازمان جنگل‌ها ادامه همکاری دادند.

او با اشاره به اینکه هرگونه تغییر کاربری در جنگل و پارک‌های جنگلی ممنوع است، بر نبود امکانات کافی برای برخورد با تخلفات تاکید کرد.

آقایی گفت: من ابزار و امکانات لازم برای مقابله با تخلفات را ندارم از همه امکانات استفاده کرده‌ایم اما دزد راه و روزنه دزدی را پیدا می‌کند. عرصه دو میلیون هکتاری در جنگل‌های شمال ما هر روزنه‌اش مستعد تخلف است. در مورد ویلاسازی هم همین اتفاق می‌افتد. مجوزهای مختلف صادر می‌شود. گاهی نیروی من چشمش را به روی تخلف می‌بندد و ممکن است خطا کند و در مقابل خواسته‌ای، از تخلف چشم‌پوشی کند. مرحله بعدی دستگاه دیگری است که چشمش را می‌بندد و بعضاً مجوز می‌دهد. تغییر کاربری جنگل مطلقاً ممنوع است و قانون‌گذار هر گونه تغییر کاربری در جنگل را ممنوع اعلام کرده است.

او اضافه کرد: برای بررسی تخلفاتی نظیر ساخت ویلا در کنار رودخانه‌ها و غیره باید قوانین را بررسی کنیم. برای هر گونه ساخت و ساز در روستا یک طرح هادی وجود دارد. سازمان جنگل‌ها در روستاها زمین را به بنیاد مسکن تحویل می‌دهد و در شهر هم مسکن و شهرسازی زمین دریافت می‌کند. در نتیجه ما به اشخاص زمین نمی‌دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: برای تعریف طرح‌های هادی کمیسیونی مرکب از معاون عمرانی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه تصمیم‌گیری می‌کنند. در طرح‌های هادی توسعه روستا، فضای سبز، فضای خدماتی و مسکونی و غیره پیش‌بینی می‌شود و برای ساخت و ساز در کنار رودخانه و جنگل هم از دستگاه‌های متولی استعلام می‌شود. هر اقدامی داخل طرح هادی قانونی است و خارج از آن غیر قانونی است. هر کسی ممکن است بگوید که در طرح هادی اشتباه کردید و این تکه زمین را نباید به روستا اضافه می‌کردید. البته این یک نظر است اما قانون نیست. هر ساخت و سازی در چارچوب قانونی مجاز است اگر هم فرآیند قانونی طی نشود، باید تخلفات را به قوه قضائیه ارجاع بدهیم تا با متخلف برخورد کند.

او همچنین با تکیه بر نظر کارشناسان، احتمال وقوع عملیات بیوتروریستی در جنگل‌های شمال را مطرح کرد و افزود: بعضی‌ها بر این باورند که شب‌پره و بلایت شمشاد عمداً وارد کشور شده است. فرض کنید به هر دلیلی خطایی رخ داده و این بیماری به ایران وارد شده است. باید کارشناسان برای مبارزه با این بیماری‌ها راهکار ارائه کنند.

آقایی عنوان کرد: برخی کارشناسان بر این باورند که شمشاد محکوم به حذف از طبیعت ایران است اما برخی هم امید دارند که این گونه را زنده نگه دارند. در امام زاده طیب گلستان یک پیرمرد در محوطه‌ای یک هکتاری شمشاد را بدون حضور سازمان جنگل‌ها عاری از بیماری نگه داشته است. این در حالی است که ما در گلستان ۴۵۰ هکتار شمشاد داریم که بخشی از آن دچار مشکل شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا