صنعت، معدن، تجارت

پیشرفت صنعت دفاعی در گرو انرژی پایدار است/ جلوگیری از خام فروشی

آرادان – وزیر دفاع کابینه دوازدهم بابیان اینکه توسعه و پیشرفت صنعت دفاعی در گرو انرژی پایدار است، گفت: انرژی پایدار مقوله‌ای حساس در صنعت دفاعی ایران اسلامی محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر سرتیپ امیر حاتمی صبح شنبه در مراسم افتتاح هم‌زمان واحد معدنی فجر ۲ در آرادان و همچنین معدن مس و سرب طرود از طریق ویدئوکنفرانس به میزبانی کارخانه فرآوری مس آرادان بابیان اینکه ضرورت و کارکرد انرژی یک مقوله مهم و حساس در صنعت دفاعی کشور است، بیان کرد: توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی جوامع نوین به انرژی پایدار بستگی دارد.

وی بابیان اینکه تأمین پایدار منابع قابل‌اطمینان انرژی یکی از مسائلی است که امروز تمام جهان به آن تأکیددارند، افزود: انرژی درواقع کلید گشایش بخش هر کشور در دستیابی به قله‌های رفیع علمی و حوزه دفاع و امنیت محسوب می‌شود.

فجر ۲ آرادان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی و معدنی مکانیزه تولید سرب کشور

وزیر دفاع بابیان اینکه خوشبختانه ایران اسلامی با تکیه‌بر دانش بومی توانسته درزمینهٔ انرژی به دستاوردهای بزرگی دست یابد، ابراز کرد: توسعه و پیشرفت روزافزون سامانه‌های دفاعی پیشرفته موشکی، هوایی، دریایی و زمینی با رویکرد هوشمندسازی و شبکه‌سازی نیازمند توسعه متناسب در حوزه انرژی است که امروزه در این حوزه توانسته‌ایم با تکیه‌بر توانمندی جوانانمان اقدامات خوبی را به کار ببندیم.

حاتمی از واحد فجر ۲ آرادان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی و معدنی مکانیزه تولید سرب کشور نام برد و گفت: افتتاح طرح اکتشاف و بهره‌برداری از معدن مس طرود در جنوب شهرستان شاهرود که در زمره قدیمی‌ترین واحدهای مس در کشور محسوب می‌شود یکی از اقداماتی است که امروز شاهد آن هستیم و خداوند را شاکریم که به ما این توان را بخشید تا امروز به دست توانمند کارشناسان داخلی شاهد چنین پیشرفت‌های چشم‌گیری باشیم.

وی بابیان اینکه مجتمع بزرگ معدنی مس فجر ۲ و معدن طرود توسط سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع ساخته‌شده است، ابراز کرد: یکی از اهداف اجرای طرح‌های صنعتی، تبدیل مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه است که می‌تواند ارزش‌افزوده خوبی را به داشته‌هایمان در این استان پرظرفیت بیفزاید.

بازیافت ۵ میلیون دستگاه انواع باتری‌های فرسوده

عضو کابینه دوازدهم در ادامه گفت: مجتمع صنعتی معدنی فجر ۲ واقع در آرادان استان سمنان برای نخستین بار در کشور هفت هزار تن پرک و گرانول پلی‌پروپیلن را از جلد باتری جدا کرده و پنج هزار تن پودر سولفات سدیم را از لجن اسیدی باتری تولید می‌کند.

حاتمی گفت: مجموعه معدنی فجر ۲ آرادان ظرفیت بازیافت سالیانه پنج میلیون دستگاه انواع باتری‌های فرسوده وسایل نقلیه، مطابق با آخرین استانداردهای زیست محیطی داخلی و بین المللی را دارا است.

وی افزود: بومی‌سازی، طراحی و ساخت کوره‌های گردان ذوب سرب و مس، کسب دانش فنی و تولید سرب خالص به روش هیدرومتالوژی الکترولیز برای اولین بار در ایران و غرب آسیا و با کسب دانش فنی و بومی سازی اجرای سیستم فرآوری کنسانتره مس، ویژگی‌های این طرح هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا