بانک و بیمهطلا و ارز

دلار یک ساله چقدر گران شد؟

بی‌شک یکی از معضلات سال ۹۷ نوسانات نرخ دلار بود. این ارز پرطرفدار در بسیاری از روز‌های سال مردم را به بازار کشاند و با فراز و فرودهاى خود آن‌ها را سرگرم کرد و درحالیکه که نسبت به سال گذشته حدود ۱۸۰درصد افزایش یافته، روزهای آخر سال ۹۷ را در کانال ۱۳هزار تومان سپری می‌کند.

 اگرچه دلار سال ۹۶ را در کانال ۴هزار تومان به پایان رساند اما در سال جاری نوسانات بسیاری را تجربه کرد به طوری که در مهرماه با عبور از کانال ۱۹هزار تومان رکورد بالاترین نرخ را به نام خود ثبت کرد.

بیستم فروردین ماه امسال بود که معاون اول رییس جمهور نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰تومان اعلام کرد اما این سیاست نتوانست جلوی حرکت صعودی آن را بگیرد و سرانجام رکوردشکنی‌های این ارز از اردیبهشت ماه آغاز شد.

همچنین بخوانید

اثر تحولات سیاسی بر قیمت دلار

البته که نباید اثر تحولات سیاسی را در نوسانات قیمتی امسال بی تاثیر دانست؛ جو روانی حاکم بر کشور از ابتدای سال مبنی بر خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر نرخ دلار، برهرج و مرج اقتصادی دامن زد.

از اوایل اردیبهشت ماه با زمزمه افزایش نرخ دلار، قیمت این ارز حرکت صعودی خود را آغاز کرد و ابتدا در اواسط اردیبهشت ماه کانال ۶هزار تومان را رد کرد و با ادامه همین روند در چهارمین ماه سال به ۸هزار تومان رسید.

به عقیده بسیاری از مردم و کارشناسان و فعالان اقتصادی، بی‌تدبیری و سوء عملکرد رییس کل سابق بانک مرکزی ، عامل اصلی این هیجانات بود. البته این اظهارنظر‌ها خیلی هم بی‌جا نبود چرا که او به عنوان متولى اصلى کنترل بازار ارز، از همان ابتدای اوج گیری نرخ یعنی از نیمه دوم سال ۹۶ تا سقف‌شکنی‌های پی در پی در سال ۹۷، هیچ گونه اقدامی برای کنترل این بازار انجام نداد.

این نارضایتی‌ها در نهایت باعث شد تا سیف در مرداد ماه ۹۷ ساختمان لاجوردی میرداماد را ترک کند و عبدالناصر همتی سکان بانک مرکزی و از همه مهم‌تر بازار ملتهب ارزی را در دست بگیرد.

البته همتی روز‌های پرپیچ و خمی را در پیش رو داشت چرا که همزمان با انتصاب وی دور اول تحریم‌های آمریکا آغاز شد.

روزی که همتی پشت میز ریاست بانک مرکزی قرار گرفت دلار در کانال ۹هزار تومان در نوسان بود اما طولی نکشید که این ارز رنگ ۱۱هزار تومان را نیز دید؛ البته مدت زیادی در این قیمت باقی نماند و بانک مرکزی با ارائه بسته ارزی در نیمه ماه مجددا دلار را به ۹هزار تومان رساند.

روشن شدن تابلوی صرافی‌ها بعد از ۵ماه

در میان این همه بالا و پایین شدن نرخ، حذف قیمت از تابلوی صرافی‌ها و ممنوع کردن فعالیت آن‌ها از سیاست‌های عجیب سیف بود.

ماجرا از این جا آغاز شد که صرافی‌ها در اواخر سال گذشته به دلیل نوسان بیش از حد نرخ مجبور به صفر کردن قیمت دلار در تابلوی خود شدند.

اما این قضیه تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت منجر به ممنوعیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها شد.

سرانجام بعد از حدود پنج ماه در بیستم مرداد ماه نرخ مجددا به تابلوی صرافی‌ها بازگشت و بانک مرکزی که تا آن روز صرافان را ممنوع‌الکار کرده بود، برای کاهش التهابات بازار و سفته بازی‌ دلالان اجازه فعالیت به آن‌ها را داد.

جنجال دلار در ۴مهر

اما بسته ارزی ارائه شده توسط بانک مرکزى براى کنترل بازار ارز موقتی بود چرا که از شهریور ماه پای دلار به کانال ۱۳ و ۱۴هزار تومان نیز باز شد و در مهرماه به اوج خود رسید.

مهر را می‌توان جنجالی‌ترین ماه دلار در تمام تاریخ  سال جاری دانست چرا که نرخ این ارز در چهارمین روز همین ماه به بالای ۱۹هزار تومان صعود و همه را حیرت زده کرد؛ اما این زنگ خطر منجر به این شد که بانک مرکزی جدی‌تر به بازار ورود کند و همین امر باعث شد دلار ۱۹هزار تومانی دوام چندانی نداشته باشد.

دلار در سراشیبی سقوط

بر خلاف تصور دلالان؛ دلار روىِ ۲۰هزار تومان و نرخ‌های بالاتر را ندید و به سرعت حرکت نزولی خود را آغاز کرد، به طوری که در پایان هفته اول مهر ماه مجددا ۱۰هزار تومان شد و در شرف تک رقمی شدن قرار گرفت.

اگرچه بسیاری از فعالان بازار تصور می‌کردند که دلار به زیر ۱۰هزار تومان سقوط می‌کند اما در نیمه مهرماه اوج گرفت و دوباره به ۱۳هزار تومان صعود کرد که البته این صعود هم فرودی زودهنگام به همراه داشت زیرا همزمان با جلسه علنی مجلس در مورد لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دلار بار دیگر به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت.

بازار فردوسی در روزهای نزدیک به تحریم در حالت آماده باش قرار گرفت؛ اما بعد از اعمال تحریم‌ها آن چیزی که همه تصور می‌کردند رخ نداد و دلار از ۱۲هزار تومان فراتر نرفت حتی در برخی از روزهای آذر ماه تابوی دو رقمی بودن را شکست و بالاخره به ۹هزار تومان رسید.

نرخ دلار در معرض زمزمه دور دوم تحریم‌ها

نرخ ارز در روزهای پایانی مهر و اوایل آبان ماه، از زمزمه دور دوم تحریم‌ها که قرار بود از ۲۰آبان اعمال شود در بلاتکلیفی سپری شد.

دلار اولین روز زمستان امسال را با ۹۶۰۰ تومان آغاز کرد و قیمت آن تا پایان دی ماه به ۱۲ هزار تومان رسید. دلار اول  بهمن را با قیمت ۱۱۷۵۰ شروع و آخرین روز ماه را با ۱۱۵۰۰ به پایان رساند و در طول ماه و در روز‌های نزدیک به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بین ۱۱۵۰۰ تا ۱۱۹۰۰ تومان در نوسان بود.

در آخرین ماه سال ۹۷؛ پرسه دلار در کانال ۱۳هزار تومان

اما دلار اسفند ماه را با قیمت ۱۳هزار تومان آغاز کرد و در طول این ماه تا کنون نیز بین ۱۳ تا ۱۳۵۰۰در نوسان بوده است.

بر اساس این گزارش، طی یک سال گذشته قیمت دلار از اسفند ماه ۹۶ که ۴۸۰۰ تومان بود تا امروز که در محدوده ۱۳۲۰۰ تومان قرار دارد، حدود ۹هزار تومان معادل ۱۸۰درصد افزایش قیمت داشته که به عقیده بسیاری از فعالان بازار جهش بی‌سابقه و دور از تصوری را تجربه کرده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا