صنعت، معدن، تجارت

کسب درآمد ۱۴ میلیارد دلاری در روابط با عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در حال حاضر درآمد حاصل از روابط ایران با عراق ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سیدحمید حسینی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: تحقق کسب درآمد ۲۰ میلیارد دلاری در روابط ایران با عراق طی دو سال آینده دور از حد انتظار نیست.

وی ضمن اشاره به به سفر رئیس جمهوری به عراق اظهارداشت: روحانی در سال دوم رئیس جمهوری خود قصد سفر به عراق را داشته اما به دلیل وضعیت این کشور سفر مدنظر تا کنون به تاخیر افتاده است.

همچنین بخوانید

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: سفر رئیس جمهوری در تعمیق روابط ایران با عراق در حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی بسیار ضروری به نظر می رسد.

وی همچنین گفت: اوایل امسال با برگزاری انتخابات در عراق شرایط مطلوب تری برای ایران به وجود آمد به طوری که مسئولان جدید این کشور ضمن قدردانی از زحمات ایران در مقابله با داعش به بهبود روابط در تمامی زمینه ها علاقه مند هستند.

حسینی با بیان اینکه در شرایط اعمال تحریم ها ایجاد روابط اقتصادی بخش خصوصی با عراق در اولویت قرار دارد، افزود: با وجود ظرفیت های خالی کشور در اقتصاد، صنعت، خدمات و غیره عراق با توجه به نیاز خود می تواند از این ظرفیت ها بهره گیری کند.

وی با اعلام این مطلب که ایران طی ۱۱ ماهه گذشته بیش از هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به عراق کالا صادرات کرده است، اظهارداشت: گاز، لوازم ساختمانی، پوشاک، مواد غذایی و غیره مهمترین اقلام صادراتی به عراق را تشکیل می دهد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه امسال دو درصد از صادرات کالا به عراق از آن پوشاک است، ادامه داد: بازار عراق برای شرکت های کوچک و متوسط ایرانی بازار مطلوبی است.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می شود در حالی که ظرفیت صادرات محصول مدنظر به این کشور تا ۷۰ میلیون متر مکعب است، گفت: از اوایل سال آینده امکان افزایش صادرات گاز به عراق وجود دارد.

حسینی ضمن اشاره به اینکه طی سال ۲۰۱۸ درآمد نفتی عراق سه میلیارد دلار بوده است، افزود: پیش بینی می شود امسال ۹ میلیارد دلار کالا به عراق صادر شود.

وی با اعلام این خبر که امسال بیش از سه میلیارد دلار از مسیر ایران کالا به عراق ترانزیت شده است، یادآور شد: صادرات فرآورده های نفتی به عراق هم بخش دیگری از درآمدهای کشور را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا