اقتصاد کلان

طرح جدید مالیات بر ارزش افزوده نویدی برای صنایع کوچک

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از طرح جدید مالیات بر ارزش افزوده، از سال آینده به منظور کمک به تولیدکنندگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه «چالش» گفت: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان دریافت می شود که بار مالی مضاعف بر دوش تولیدکنندگان وارد می نماید از این رو طرح جدید مالیات بر ارزش افزوده آماده گردیدکه از سال آینده به مرحله اجرا درمی آید و طی این طرح مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کنندگان دریافت خواهد شد.

گرمابی با اشاره به نرخ بالای بهره بانکی در حوزه تولید و عدم رقابت تولیدکنندگان داخلی و خارجی در هزینه های تولید افزود: یکی از مشکلات تولید در کشور نرخ سود ۲۴ درصدی وام به علاوه ۶ درصد جریمه دیرکرد است که این مسئله رقابت تولیدکنندگان داخلی را در بازار های جهانی کم رنگ می کند.

وی افزود: طی قانون تصویبی مجلس و اعمال قدرت بانک مرکزی می توان تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومانی که به تولیدکنندگان پرداخت شده است بدون جریمه دیرکرد دریافت شود تا واحد های بدهکار توانایی مدیریت پرداخت های معمول را داشته باشند.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی قوانین جدید بانک مرکزی را مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات را مانعی دیگر بر سر راه تولیدکنندگان دانست و گفت: یکی از مشکلات صنایع کمبود سرمایه در گردش است. با افزایش قیمت ها و تفاوت نرخ ارز مشکلات حوزه واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی کوچک سال ها محصولات خود را به بازار های کشورهای همسایه مثل عراق، پاکستان و افغانستان صادر می کردند و معاملات خود را با ریال انجام می دادند ولی با بخش نامه های جدید بانک مرکزی که مبنای معاملات را بر پایه دلار دانسته این روند به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.

وی با اشاره به خطر جدی بیکاری ناشی از تعطیلی صنایع کوچک گفت: بسیاری از واحدهای کوچک سهم خود را از بازار از دست داده اند و در حدود ۱۲ هزار واحد صنعتی دچار رکود هستند به طوری که ۶۰۰ هزار شغل در خطر است. در شرایطی که مهمترین استراتژی کشور تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است می بایست توجه ویژه و خاصی به این شهرک ها داشته باشیم.

وی ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی مثل شهرک صنعتی مواد غذایی، شهرک صنعتی لوازم خانگی را از دیگر اقدامات مهم برای ایجاد رقابت در شرایط تحریم دانست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا