بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

فناوری ۵G از عوامل مهم جنگ شرق و غرب / کشمکش‌های تجاری میان آمریکا و چین

 

کنگره موبایل بارسلون امسال با موضوع اصلی اتصال هوشمند برگزار شد و موضوعات دیگری مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کلان داده، فناوری ۵G و غیره کلیدواژه‌های سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها، پنل‌ها و محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، علاوه بر اینکه ۵G در کنگره موبایل امسال هم توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و بسیاری از تلفن‌های هوشمند ارائه‌شده در نمایشگاه قابلیت مجهز بودن به این فناوری را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشیدند؛ این فناوری نقش اساسی هم در تنش‌های میان آمریکا و چین و یا همان جنگ تجاری میان این دو کشور که در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد، دارد. از طرفی ۵G همان ضمانت و تعهدی است که دونالد ترامپ برای قدرتمندتر کردن مجدد آمریکا به مردم داده است و از طرف دیگر کشور چین هم به کمک همین فناوری قصد دارد به پیشرو صنعت هوش مصنوعی در دنیا تا سال ۲۰۳۰ بدل شود.

همچنین بخوانید

فناوری ۵G نسل بعدی اینترنت موبایل است که اسمش یادآور سرعت بالای اینترنت و ایجاد تجربه اینترنت موبایلی برتر است می‌تواند به‌عنوان فناوری در نظر گرفته شود که پشتیبان زیرساخت‌های میلیاردها دستگاه متصل و ایجاد شهرهای هوشمند و خودروهای بدون راننده در سال‌های آینده خواهد بود.

اینترنت موبایل به استانداردهای نیاز دارد که می‌بایست در سطح جهانی مورد توافق قرار بگیرد تا شرکت‌های سازنده و ارائه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و اپراتورهای موبایل بتوانند این فناوری را در سرتاسر دنیا پیاده‌سازی و اجرا کنند. مشخصات مربوط به فناوری ۵G در ماه دسامبر به توافق جمعی رسید.

اما اکنون باتوجه به اینکه شرکت‌هایی مانند زی‌تی‌ای، هواوی، نوکیا، اریکسون و غیره به جنب‌وجوش افتاده‌اند تا بتوانند خودشان را به پیشروی حوزه ۵G در دنیا تبدیل کنند، می‌توان گفت که مسابقه و رقابت اصلی تازه شروع شده است. شرکت‌های سازنده تراشه در آمریکا مانند کوالکوم و اینتل هم وارد این رقابت شده‌اند و باتوجه به درگیری‌ها و کشمکش‌های تجاری که میان آمریکا و چین وجود دارد، می‌توان اینطور گفت که فناوری ۵G هم بخش اعظمی از این جنگ تجاری را تشکیل داده است.

بخش مهم ماجرا درخصوص ۵G این است که کدام کشور و شرکت بتواند در تعریف و کنترل مدل، معماری و موضوعات مورد بحث و کلیدی در مورد این فناوری اولین گام‌ها را بردارد و تمامی این حساسیت‌ها به این خاطر است که ۵G درست مانند اقیانوس وسیع و گسترده‌ای از حوزه سایبر است.

همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، هواوی یکی از شرکت‌های مدعی در این حوزه است و حتی در کنگره موبایل بارسلون، محصولات جدیدش را با مجهز بودن به قابلیت بهره‌بری از فناوری ۵G معرفی کرد و قصد دارد اقدامات جدی در این مورد انجام بدهد و از آنجایی که آمریکا هم سر دیگر این داستان است و باتوجه به اینکه از سال گذشته کشمکش‌های دو کشور چین و آمریکا بسیار پررنگ شد و همچنان هم ادامه دارد، به همین دلیل باید دید بالاخره برنده میدان چه کسی خواهد بود.

 

جنگ تجاری آمریکا و چین

جنگ  تجاری آمریکا و چین اشاره به جنگ تجاری بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین، پس از تصمیم دونالد ترامپ در ژوئیه ۲۰۱۸ بر اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی و در عمل متقابل چین در قبال کالاهای آمریکایی دارد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ یک رشته پرونده‌های قضایی علیه شرکت‌های فناوری چین تنظیم کرد. این شرکت‌ها به سرقت ابزارهای امنیت سایبری و نقض تحریم‌های آمریکا متهم هستند. دولت آمریکا شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات به شرکت ارتباطات زی‌تی‌ای چین منع کرد که به نقض تحریم‌های ایران مربوط بود.

درواقع مسئولان این شرکت متهم شده بودند که تجهیزات مخابراتی حساسی را که در آمریکا ساخته شده و فروش و انتقال آنها به ایران ممنوع بود، طی دوره‌ای شش ساله به ایران منقل کرده‌اند. رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان پس از دو ماه جنگ تجاری بین دو کشور و وضع تعرفه‌ بر کالاهای یکدیگر، در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین به توافق‌هایی دست یافتند که به سه ماه آتش بس در این جنگ تعبیر شد. البته خبر دستگیری منگ وانژو، معاون رئیس هئیت‌مدیره و رئیس امور مالی شرکت بزرگ چینی هواوی در همان روز توافق باعث کاهش بازارهای سهام در سراسر جهان شد. منگ وانژو اول دسامبر سال ۲۰۱۸ در کانادا به درخواست ایالات متحده به اتهام جعل موسسات مالی متعدد و ازجمله دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شد که این موضوع به جنگ تجاری چین و آمریکا دامن زد.

منگ وانژو؛ معاون رئیس هیئت مدیره و رئیس امور مالی شرکت هواوی

پیامدهای دستگیری

موضوع از این قرار بود که گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و نرم‌افزار، ابزارها و خدمات هواوی در ایران به فروش می‌رسند و این شرکت از فروردین سال ۹۶ سایت فارسی خود را نیز راه‌اندازی کرد. در آوریل ۲۰۱۸، یک ماه پیش از خروج آمریکا از برجام، گزارش شد که آمریکا صادرات شرکت هواوی به ایران و کشورهای دیگر را در دست بررسی دارد چون ممکن است قوانین تحریم آمریکا را زیر پا گذاشته باشند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی گفت اتهام‌ها و پرونده‌های موجود در آمریکا علیه منگ وانژو متمرکز بر روابط مشکوک شرکت چینی و دو شرکت گمنام است؛ یک فروشنده تجهیزات مخابراتی که در تهران فعال بود و دیگری شرکتی ثبت‌شده در کشور موریس. مقام‌های آمریکایی می‌گویند منگ وانژو بانک‌های بین‌المللی را برای دادوستد مالی با ایران فریب داده است. گویا نام این دو شرکت اسکای کام تک و کانیکولا هولدینگ عنوان شده که البته شرکت اسکای کام سال‌ها در ایران فعالیت داشت.

دادستان‌های آمریکایی ادعا کردند که خانم منگ از شرکت اسکای کام استفاده کرد تا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تحریم‌های ایران را دور بزند و در همین راستا آمریکا علاوه بر اینکه محدودیت‌هایی را بر سازمان‌های دولتی خود علیه استفاده از محصولات هواوی اعمال کرده که به نگرانی در مورد خطرات امنیت سایبری مربوط می‌شود، به متحدانش نیز فشار آورده است تا از معامله با هواوی پرهیز کنند. بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا جملگی به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی هوای را از عرضه تجهیزات برای شبکه باند پهن ۵G منع کرده‌اند.

اما هواوی بعد از تحمل ماه‌ها فشار، اکنون موضعی تهاجمی در پیش گرفته است. هفت مارس بود که شرکت هواوی شکایتی علیه دولت آمریکا در ارتباط با قانونی که سازما‌های دولتی این کشور را از استفاده از محصولات آن منع می‌کند، تنظیم کرد.

هواوی یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه‌کننده تجهیزات و خدمات ارتباطات راه دور دنیا است به طوری که اخیرا از شرکت آمریکایی اپل پیشی گرفت تا بعد از سامسونگ دومین سازنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان شود. اما آمریکا و سایز کشورهای غربی نگرانند که دولت چین از فناوری هواوی برای تقویت توانایی‌های تجسسی خود بهره می‌گیرد؛ اما شرکت هواوی همواره تاکید کرده که یک گروه اقتصادی خصوصی است و هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد.

 

شکایت فیس‌بوک از چینی‌ها

اما جنگ میان آمریکا و چین و واکنشی که دیگر کشورهای غربی نسبت به این موضوع نشان داده‌اند تنها اختلاف موجود میان چین و آمریکا نیست. جدیدا فیس‌بوک هم از چینی‌ها به علت سو استفاده از نام و اعتبار معنوی محصولات خود شکایت کرد. بر اساس این شکایت برخی شرکت‌ها و اشخاص چینی با سواستفاده از نام و اعتبار فیس‌بوک و اینستاگرام، اقدام به کسب سود و حفظ منافع غیرقانونی می‌کند.

در این شکایت عنوان شده که چهار شرکت و سه نفر در چین برای ایجاد و تبلیغ فروش حساب‌های جعلی، دوستداران و پیروان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و از این روش سواستفاده‌هایی کرده‌اند و این کار مساوی‌ است با نقض قوانین فدرال ایالات متحده.

مقامات چین در سال ۲۰۰۹ و به دنبال آغاز درگیری‌های قومی در این کشور دسترسی به شبکه اجتماعی فیس‌بوک را فیلتر کردند. البته فیس‌بوک مدت‌ها است برای بازگشت به بازار چین تلاش می‌کند از قرار برای جلب رضایت مقامات چینی دست به ساخت نرم‌افزاری برای سانسور محتوا در این شبکه اجتماعی زده است.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا