صنعت، معدن، تجارت

برخی از شهرک های صنعتی فاقد امکانات زیر ساختی هستند

دبیر کل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی صنایع لوازم خانگی از بهره برداری برخی از شهرک های صنعتی بدون آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حبیب الله انصاری دبیر کل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی صنایع لوازم خانگی در گفتگو با برنامه چالش گفت: یکی از الزامات تاسیس شهرک های صنعتی تامین زیر ساخت ها و تناسب بین واحد های تولیدی در آن شهرک است
.
وی افزود: در برنامه ریزی ساخت شهرک ها می بایست اولین اقدام برنامه ریزی نوع تولید و امکانات موجود در مناطق جغرافیایی متناسب با آن باشد.

به عنوان مثال در شهرک های صنعتی علی آباد در جاده خراسان از تولیدکنندگان قطعات خودرو تا مواد شرینی و غیره مستقر هستند و این در حالی است که حتی در زمان راه اندازی این شهرک امکانات اولیه همچون آب شرب و تلفن موجود نبود.

وی افزود: از دیگر مشکلات شهرک های صنعتی تضاد بین موقعیت جغرافیایی و امکانات مواد اولیه موجود در آن استان است.

انصاری زیر ساخت های مورد نیاز تاسیس شهرک های صنعتی را آب شرب، آب غیر شرب، درمانگاه، ارتباطات، آموزش، محیط جغرافیایی مناسب، تجمع مشاغل تخصصی و مرتبط نام برد.

رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی صنایع لوازم خانگی گفت: ایران با ۸۰ میلیون جمعیت ۹۰۰ شهرک صنعتی دارد ولی کره جنوبی با ۵۰ میلیون جمعیت و اقتصاد ۱ هزار میلیارد دلاری ۴۰ شهرک صنعتی دارد که این حاکی از استراتژی آن کشور در تاسیس شهرک های صنعتی است.

انصاری گفت: بیشترین تعداد شهرک صنعتی در استان اصفهان و کمترین تعداد شهرک های صنعتی در استان قم متمرکز هستند.

انصاری در پاسخ به این سوال که واحدهای کوچک با شرکای جدید می توانند از رکود خارج شوند گفت: واحد هایی که شرایط خوبی برای تولید و بازار ندارند و دچار رکود هستند نمی توانند سود دهی و برگشت مالی داشته باشند بنابراین سرمایه گذاران این ریسک را برای سرمایه گذاری نخواهند کرد.

انصاری در پایان کمک به این واحد های تولیدی برای خروج از رکود را حمایت دولت دانست و افزود: یکی از راه حل های کمک به این واحد ها معافیت از خدمات دولتی همچون آب، برق، گاز و نیز معافیت از سود دیرکرد تسهیلات بانکی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا