ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بسته‌های بلندمدت اینترنتی نرفته، برگشتند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داد که اپراتورهای تلفن همراه نسبت به بازگشت بسته‌های بلندمدت اینترنت همراه اقدام کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق مصوبه‌ی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه داده تلفن همراه، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلو بایت چهاردهم (۰.۴) ریال تعیین شده است. البته اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلوبایت، بسته‌های مختلف تعرفه‌های را نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرایط پروانه خود ارائه کنند.

اکنون بیشتر استفاده کاربران اینترنت همراه از بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورهاست، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت برای کاربر با تعرفه آزاد محاسبه می‌شود. مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلاً مقرون به صرفه نیست، به طوری که مثلاً برای دانلود یک فیلم سینمایی مجبور می‌شوند چند ده هزار تومان بپردازند. بنابراین با توجه به بالا بودن این هزینه‌ها برای مشترکان، توصیه می‌شود برای استفاده روزانه از اینترنت همراه، بسته‌های اینترنتی اپراتورها را فعال کنند تا هزینه‌های آن‌ها تا حدود یک هشتم کاهش یابد.

همچنین بخوانید

بر این اساس، اپراتورهای همراه بسته‌های اینترنتی ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها، مدت زمان طولانی، از چند ماه تا یک ساله دارند، اما اخیراً اعلام شد که بعضی از بسته‌های بلندمدت از سوی اپراتورها حذف شده و این نکته موجب نارضایتی کاربران شده بود.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: گزارشی مبنی بر حذف بسته‌های بلندمدت از سبد خدمات اپراتورهای تلفن همراه دریافت کردم. بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش بود.

وی هم‌چنین با تاکید بر دستور برای بازگشت این بسته‌های بلندمدت، اظهار کرد: دستور داده شد که ظرف ۴۸ ساعت این بسته‌ها بازگردانده شوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین خاطرنشان کرد: اپراتورها بهتر است به‌جای افزایش تعرفه، هم‌چنان سیاست مدیریت هزینه‌های مازاد را پیگیری کنند.

دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه، کیفیت و کمیت سرویس اعلام شد؛ در حال حاضر درآمد ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد اپراتورها از دیتا و ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوزه صوت است.

در حال حاضر دیتای موبایل و خصوصاً بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورها حداکثر استفاده افراد به اینترنت را تشکیل می‌دهد؛ با این حال، با تمام شدن بسته‌های اینترنتی، تعرفه آزاد اپراتورها فعال می‌شود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلو بایت را ۰.۴ ریال کرد.

اطلاعات مربوط به نحوه خرید، فعال‌سازی و استعلام مانده حساب طرح‌های تشویقی و بسته‌های تخفیفی اینترنت از طریق پورتال رسمی اپراتورهای همراه اعلام می‌شود. همچنین اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا