بیمهصنعت، معدن، تجارت

صدور ۸۵۰ میلیون دلار بیمه‌نامه اعتبار صادراتی

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از صدور ۸۵۰ میلیون دلار بیمه‌نامه اعتبار صادراتی کوتاه‌مدت خبر داد و گفت: خدمات ویژه‌ای به صادرکنندگان در دوران تحریم ارائه خواهیم داد.

 

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، افروز بهرامی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه حجم کلی پوشش‌های بیمه‌ای و ضمانتی صندوق ضمانت صادرات ایران در سال ۹۷ با احتساب پوشش‌های در دست اقدام به رقم ۲۲۰۰ میلیون دلاری رسیده است، اظهار داشت: این رقم رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال ۹۶ را به ثبت رسانده ضمن اینکه حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه‌نامه‌های اعتبار صادراتی به ۸۵۰ میلیون دلار رسیده که رشد ۱۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها مؤسسه بیمه اعتبار صادراتی در ایران با صدور انواع بیمه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌های اعتباری، نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌کند و این در حالی است که هم‌اکنون مشکلات عدیده‌ای در ضوابط بانکی و بیمه‌ای، ناشی از تحریم‌های ناعادلانه مجامع بین‌المللی بروز کرده که تأثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشورمان با بازارهای خارجی ایجاد نموده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس قرارداد اتکایی با کنسرسیومی از معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکایی جهان به رهبری مونیخ‌ری برای اولین‌بار در طول فعالیت صندوق در ۲۰ سال گذشته منعقد شده که یکی از دستاوردهای منحصر به فرد به شمار می‌رود.

به گفته بهرامی، قرارداد اتکایی مشارکت با بزرگترین بیمه اتکایی جهان، به منزله مُهر تائید بر فرآیندهای اعتبارسنجی صندوق و پذیرش خودکار درصدی از ریسک‌های صندوق توسط شرکت‌های مزبور است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: طراحی محصولات جدید و تنوع‌بخشی خدمات، متناسب با نیازهای روز صادرکنندگان، تلاش برای فعال‌سازی مجدد خطوط اعتبار خریدار و ساده‌سازی و ارتقای کیفیت متون ضمانتنامه‌هایاعتباری، از جمله دستاوردهای صندوق ضمانت صادرات ایران است.

وی ادامه داد: شرکت‌های معتبر در کشورهای هدف، شناسایی و به صادرکنندگان معرفی شده‌اند ضمن اینکه ظرفیت‌سازی جدید برای تسهیل تجارت خارجی با همکاری مؤسسات همتا انجام شده است.

وی ارائه خدمات به صادرکنندگان در بستر الکترونیک را از جمله خدماتی دانست که به صادرکنندگان ارائه می‌شود و گفت: تلاش داریم چتر بازاریابی و توسعه شبکه کارگزاری را گسترش دهیم و به کاهش رتبه ریسک ایران و جذب فاینانس خارجی کمک نمائیم.

بهرامی از اخذ مصوبه اولیه تأسیس شعب در خارج از کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به صادرکنندگان در دوران تحریم نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا از صادرکنندگان در دوران تحریم حمایت کنیم، این در حالی است که صندوق ضمانت صادات تا به امروز بیشتر فعالیتش‌هایش متمرکز بر روی بازار پول بوده است، اما قصد داریم به بازار سرمایه از جمله بورس اوراق بهادار، بورس انرژی برای تضمین معاملات آتی و اعتباری ورود کنیم، تا ضمانت‌نامه‌های ما تسهیل‌گیر فروش اعتباری در بورس‌ها شود.

بهرامی گفت: این صندوق سپر دفاعی صادرات در جنگ اقتصادی است، این در حالی است که صندوق ضمانت صادرات متولی ضمانت از صادرات است، اما با توجه به اینکه یکی از اهداف تحریم‌ها جهت‌گیری در مورد ایجاد مشکل برای واردات مواد اولیه و ایجاد مشکل برای کاهش تولید ما است.

وی تصریح کرد: در این میان باید تأمین نیاز داخلی و به ویژه کالاهای استراتژیک را در برنامه داشته باشیم که بر این اساس، در حال مذاکره با همتاهای خود در کشورهای همسایه هستیم تا فعالان اقتصادی بتوانند واردات به کشور ما را که در اصل صادرات آنها محسوب می‌شود، ضمانت کنند که برای تأمین مواد اولیه با مشکلی مواجه نشویم.

بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید دولت مبنی بر فروش اموال مازاد دستگاه‌های گفت: در این راستا، ۱۰۹ میلیارد ریال فروش اموال مازاد در سال ۹۷ داشته‌ایم، این در حالی است که اموال ما همان وثایقی است که که از صادرکنندگان گرفته‌ایم و هدف ما هم این نیست که وثیقه صادرکننده را به اجرا بگذاری و تا جایی که امکان دارد و به اجازه داریم، بتوانیم هم وصول مطالبات را انجام دهیم و هم اینکه اموال مازاد در صندوق نگهداری نشود و اگر هم چیزی تاکنون مانده که واگذار نکرده‌ایم، در پروسه مزایده قرار دارد.

بهرامی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه ثبتی صندوق ۱,۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: ۹۰۰ میلیارد تومان وصول مطالبات در مقابل بیمه‌نامه‌های صادره وجود دارد؛ این در حالی است که ال سی یک روش مطمئن برای صادرکننده است، تا نگران از برگشت پول حاصل از صادرات نباشد و در این شرایط پیشنهاد ما به صادرکنندگان این است که فروش اعتباری را در دستور کار قرار دهند تا بیشتر در بازارهای رقابتی ورود پیدا کنند و یک وضعیت رقابتی ایجاد کنند، اما اگر صادر کننده نگران برگشت منابع خود باشد بیمه‌نامه‌های ما این ریسک را پوشش می‌دهند و اگر صادرکننده نگران نقدینگی خود باشد، صندوق صمانت صادرات تا در کنار سیستم بانکی ضمانت نامه صادراتی ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: در مورد ال سی هم هم بیمه‌نامه‌های ما مطمئن‌ترین روش جایگزین ال سی است، تا نگرانی صادرکننده کاهش یابد؛ در این میان باید به این نکته هم توجه داشت که یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کشور فروش نفت است که رویکرد اصلی صندوق حمایت از صادرات غیرنفتی بوده است، اما منعی هم نداریم و اگر در شرایط حاضر دولت نیاز داشته باشد که به ضمانت صادرات نفت وارد شویم، این کار را هم می‌توانیم انجام دهیم.

بهرامی با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی که براثر تحریم در فروش نفت وجود دارد، یکی از استراتژی‌های وزارت نفت این است که نفت را از طریق بورس انرژی و بخش خصوصی به فروش برساند، گفت: این آمادگی را داریم که ضمانت‌های لازم را ارائه کنیم و حتی اگر خارج از سیستم بورس وزارت نفت بخواهد نفت را به بخش خصوصی ارائه کنم، امکان ارائه ضمانت‌های لازم برای فروش نفت از طریق صندوق در قبال اخذ وثایق مطمئن میسر است، البته در این زمینه مذاکراتی هم شده است.

 

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا