بانکبانک و بیمه

وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی


گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان دی ماه سال ۱۳۹۵ که به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد که مانده کل سپرده‌های ریالی و ارزی در سراسر کشور بالغ بر ۱۲۲۵هزارمیلیارد تومان بوده که نسبت دی ماه سال ۹۴ به میزان ۲۳۴هزارمیلیارد تومان معادل ۲۳.۶درصد و نسبت به اسفند ۹۴ معادل ۱۵.۴درصد یا ۱۶۳هزارمیلیارد تومان افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با ۷۲۶هزارمیلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۶۴۰میلیارد تومان بوده است.
مانده کل تسهیلات بالغ بر ۲۹۴۲هزارمیلیارد تومان است که نسبت به دی ماه سال ۹۴ به میزان ۱۹۲هزارمیلیارد تومان معادل ۲۵.۷درصد و نسبت به اسفند ۹۴ معادل ۱۹.۱درصد یا ۱۵۱هزارمیلیارد تومان افزایش داشته است.
بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۵۶۶ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴۸۲میلیارد تومان بوده است.
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی معادل ۸۵.۲ درصد بوده که نسبت به دی ۹۴ معادل ۰.۹واحد درصد و نسبت به اسفند ۹۴ معادل ۲.۵واحد درصد افزایش داشته است. این نسبت در تهران ۸۵.۵ درصد و در کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۴۷.۸درصد بوده است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در ۷ استان
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در ۷ استان بالای ۱۰۰درصد بوده است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان‌های عمدتا محروم کشور ازجمله گلستان، لرستان، اردبیل، چهار محال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از ۱۰۰درصد بوده است اما در سایر استان‌های کشور این نسبت با رعایت سپرده قانونی و کمتر از ۱۰۰درصد بوده است.
رقم تسهیلات در ۱۵ استان بالاتر از سپرده بعد از کسر سپرده قانونی بوده و در استان‌های مازندران، گیلان، کرمان، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان، زنجان، گلستان، لرستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی، و کهگیلویه و بویراحمد رقم تسهیلات بیش از سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی بوده است.

تمرکز شدید در تهران
ارقام نشان می‌دهد که تنها در استان تهران رقم سپرده‌ها بیش از ۷۲۶هزارمیلیارد تومان بوده که بعد از کسر سپرده قانونی به ۶۶۲ هزار میلیارد تومان بالغ شده و بیش از ۵۹.۳ درصد کل سپرده‌ها را در تهران جذب کرده است. همچنین رقم تسهیلات نیز معادل ۵۶۶ هزارمیلیارد تومان بوده که حدود ۶۰ درصد تسهیلات بانک‌های کشور در تهران پرداخت شده است. البته یکی از دلایل عمده این پدیده تمرکز شدید بانکی در تهران به خاطر وجود دفاتر اکثر شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و تجاری کشور است که در تهران دفتر دارند اگرچه کارخانه و حوزه کاری آنها در شهرستان است اما در تهران دفتر و حساب و کتاب دارند.

۱۳ استان ۹ برابر بقیه سپرده جذب کرده‌اند
بعد از تهران، استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز، کرمان، آذربایجان غربی، قم و یزد روی هم بیش از ۹۰درصد سپرده‌ها را جذب کرده‌اند و بقیه استان‌های کشور یعنی ۱۸ استان تنها ۱۰درصد سپرده‌های بانکی را جذب کرده‌اند.

تسهیلات ۱۳ استان ۷ برابر بقیه استان‌ها
به نوشته تعادل، در بخش تسهیلات نیز ۱۳ استان شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان، گیلان، آذربایجان غربی، البرز، یزد، کرمانشاه، و گلستان با سهم بیش از یک‌ درصد بازار تسهیلات معادل ۸۷ درصد تسهیلات را جذب کرده‌اند و بقیه استان‌ها یعنی ۱۷ استان دیگر روی هم تنها بیش از ۱۲درصد تسهیلات را جذب کرده‌اند. به عبارت دیگر تقریبا نیمی از استان‌ها به اندازه ۷برابر نیم دیگر استان‌ها تسهیلات جذب کرده‌اند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا