انرژی

غافلگیری بازار از افزایش قیمت نفت عربستان

افزایش قیمت فروش رسمی نفت خام که هفته گذشته از سوی عربستان سعودی اعلام شد، بسیار بالاتر از حد انتظار بازار، معامله گران و مصرف کنندگان آسیایی بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یک منبع خاورمیانه‌ای فعال در بخش فروش نفت در این باره گفت: قیمت فروش رسمی نفت عربستان گران است.

شرکت آرامکوی سعودی هفته گذشته قیمت فروش رسمی چهار گرید از پنج گرید نفتی به آسیا را افزایش داد. این شرکت قیمت هر کدام از گریدهای عرب اکسترا لایت و عرب لایت را به میزان ۵۰ سنت در هر بشکه، عرب مدیوم را ۴۰ سنت در هر بشکه و عرب هوی را ۲۰ سنت در هر بشکه برای بارگیری در آوریل افزایش داد.

همچنین بخوانید

اما قیمت فروش گرید “عرب سوپر لایت” آرامکو برای آسیا بدون تغییر ماند.

در نظرسنجی پلاتس در اواخر فوریه، معامله گران افزایش قیمت گریدهای نفتی عربستان برای فروش به آسیا را حدود ۳۰ سنت در هر بشکه پیش بینی کرده بودند. افزایش قیمت‌ها به دلیل محدود شدن عرضه گریدهای مدیوم و ترش سنگین در سراسر جهان قابل پیش بینی بود.

برخی از فعالان بازار اظهار کردند افزایش بالاتر از حد انتظار قیمت فروش نفت عربستان ممکن است به متعادل شدن تقاضای تصاعدی برای نفت عربستان از سوی مشتریان آسیایی این کشور کمک کند.

یک معامله‌گر شمال آسیا گفت: مشتریان ممکن است نفت کمتری بخواهند یا حداقل تقاضای خریدشان را افزایش ندهند.

منابع بازرگانی به پلاتس اظهار کردند پالایشگاه‌هایی که قراردادهای خرید بلندمدت نفت عربستان را دارند در ماه‌های اخیر به دلیل محدود شدن عرضه نفت ترش، خواستار خرید حجم بالاتری بودند اما با تقاضای آنها موافقت نشد.

مشتریان نفتی ممکن است گزینه‌های دیگری شامل خرید از بازار محموله‌های تک یا ترکیب گریدهای مختلف را مدنظر بگیرند.

همچنین پالایشگاه‌ها در آسیا ممکن است به دنبال خرید نفت ونزوئلا که قیمت جذاب‌تری پیدا کرده است، باشند. تحریم‌های اخیر، محدودیت‌های مالی را برای تجارت نفت شرکت نفتی دولتی PDVSA ایجاد کرده اما اگر خریداران درباره شیوه پرداخت به توافق برسند، نفت ونزوئلا ممکن است راه خود را به بازار آسیا باز کند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا