بورسبورس اوراق

جهش طلایی شاخص با اهرم حقیقی ها / کالامحورها رهبران صعود

شاخص بورس در بالاترین رقم از آذرماه۹۷ ایستاد:

 

سهامداران بورسی پس از سه ماه و با سلاح نقدینگی توانستند از مرز کانال ۱۶۷ هزار واحد عبور کنند . هجوم پول های تازه به بورس در رشد ارزش معاملات نیز نمایان بود و این مولفه را به بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان ارتقا داد. بورس تهران امروز بیشترین جهش زمستانه را در حالی ثبت کرد، که نمادهای بزرگ بورسی رهبری این صعود را به عهده داشتند.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از گذشت ۹۳ روز ، باردیگر سهامداران بورسی توانستند قله ۱۶۷ هزار واحدی را فتح کنند و از مرز روانی چند ماه اخیر، عبور کنند. زنگ معاملات بورس تهران امروز در حالی نواخته شد که هجوم تقاضا در نمادهای بزرگ و بنیادی کاملا آشکار بود. توجه ویژه سهامداران به این نمادها که بار دیگر مهر تاییدی بر هوشنمدی  سرمایگذاران بورسی بود، باعث شد شاخص کل با رشد حدود ۳ هزار واحدی در میانه های کانال ۱۶۷ هزار واحد جاخوش کند. شاخص هم وزن نیز صعود دلچسبی را تجربه کرد و شرایط خود را در میانه های کانال ۱۳۱ هزار واحد مسجل تر از قبل کرد.

ارزش معاملات فراتر از ۱٫۵ میلیارد تومان

یکی دیگر از جذابیت های معاملات امروز بورس بازان در زمینه ارزش معاملات بود. با توجه به اینکه در چند هفته اخیر میانگین ارزش معاملات بورس تهران در محدود  ۵۰۰ میلیارد تومان بود، جهش سه برابری این مولفه نشان خوبی از تحرک مثبت سهامداران در سمت خرید بود. به نظر می رسد بعد از عبور از یک فاز استراحت میان مدت، بار دیگر نقدینگی های خارج از بورس به این بازار آمده و در میان گروه های مستعد رشد وارد می شوند.  در حالی  ارزش معاملات امروز بورس تهران به رقم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید که ارزش معاملات صنایع کالامحور بورسی نیز جهش های بزرگی را تجربه کردند. حجم معاملات  نیز امروز از مرز ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم عبور کرد تا مکملی بر رشد پرقدرت ارزش معاملات باشد.

دومینوی سیگنال های مثبت بورسی

عبور معامله گران بورسی از فضای احتیاطی روزهای اخیر در حالی رخ داد، که بازیگران بورسی چشم اندازهای مختلفی در خصوص عملکرد ۱۲ ماهه شرکت های بورسی را متصور هستند. با توجه به اینکه در گزارش های ۶ و ۹ ماهه ، شاهد عملکرد قابل قبولی از بسیاری شرکت های بورسی بخصوص شرکت های بزرگ بوده ایم، احتمال انتشار گزارش های ۱۲ ماهه مطلوب چندان دور از انتظار بازیگران بورس نیست.

همچنین برخی کارشناسان شرایط ارزی کشور را در روند امروز بورس تهران موثر می دانند. بازار ارز داخلی طی هفته های اخیر به ثبات نسبی میان کانال ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است و نوسان چندانی را تجربه نکرده است. از سوی دیگر طی روزهای اخیر مقامات ارشد اقتصادی بارها به حذف دلار  ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تاکید داشته اند . موضوعی که می تواند تا حد زیادی از رانت قیمتی بسیاری از کالاها بکاهد و به شفافیت قیمت گذاری کالاهای اساسی و مهم منجر شود. کارشناسان بیان می کنند جمیع این اتفاقات ارزی همواره سیگنال مثبتی برای بورس بوده می تواند نقدینگی های سرگردان را به سمت این بازار هدایت کند.

“فولاد” لیدر صعود شاخص

صعود امروز بورس تهران به لیدرمحوری نماد “فولاد” بود. فولاد مبارکه اصفهان که بیش از ۴٫۵ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد توانست جایگاه بیشترین ارزش معامله را نیز به خود اختصاص دهد. در ادامه دیگر نمادهای معدنی-فلزی و پتروپالایشی نظیر “فملی”،”کگل” و “شپنا”  با رشد خود به رشد شاخص کل سرعت بخشیدند.

فلزات اساسی امروز همچنین جایگاه برترین صنعت را احتساب کردند. این صنعت  امروز ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان را رقم زدند، در این رده بندی شیمیایی ها در مقام دوم قرار گرفتند.

اما در ترتیب صنایع از حیث رشد قیمتی، گروه ذغال سنگ با رشد قیمتی  ۴٫۹ درصدی اول شد. فرآورده های نفتی و تامین آب، برق در رده بعدی قرار گرفتند. امروز همچنین در میان ۱۰ صنعت ابتدایی گروه های شیمیایی و فلری حضور داشتند.

۷۰میلیارد تومان نقدینگی از سمت بازیگران خرد

تحرکات مثبت حقیقی ها در سمت خرید منجر به چرخش زمین معاملات شد. تغییر مالکیت روزانه امروز بورس تهران بالغ بر ۷۰ میلیار تومان و از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی ها ثبت شد. بر اساس آمارها، حقیقی های بورس تهران، حدود ۲۵ میلیارد تومان از نمادهای صنعت محصولات شیمیایی حریداری کردند. فلزات اساسی در جایگاه دوم تقاضاهای این گروه قرار گرفتند. بازیگران خرد بورس بیش از ۲۵میلیارد تومان نقدینگی به سمت این گروه روانه کردند.  از حیث نمادها، پرتقاضا ترین نماد این بازیگران، “تاپیکو” بود که ۲۱ میلیارد تومان ورود نقدینگی را ثبت کرد. “شبریز” در رده دوم قرار گرفت و “کاوه” سوم شد.

گروه سرمایه گذاری شاهد بیشترین حمایت از سوی بازیگران حقوقی بود. بعد از آن بزرگان بازار صفوف بیشتری از گروه خرده فروشی را جمع آوری کردند. در میان نمادها “وبیمه” شاهد حجم خرید بیشتر حقوقی ها بود و “کمند” دوم شد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا