ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آقای رئیسی! ویرگول را کجا بگذاریم؟

«ان‌شاءالله مردم ما را #خادم_عادل بدانند. شرط همه این تحولات، اخلاص است. به همه همکاران تاکید می‌کنم؛ تکریم همه مراجعان به دستگاه قضایی جزو اصول باشد و از دستگاه‌های اداری کشور نیز تکریم ارباب رجوع را مطالبه خواهیم کرد.»

این جملات از سوی بالاترین مقام قضایی کشور در اولین روز استقرارش در قوه قضاییه در توییتر یعنی شبکه‌ای اجتماعی که فیلتر است، منتشر شده و حتی مخاطب بخشی از این پیام، «همکاران» او هستند. این موقعیت، کمی مردم را به فکر فرو می‌برد.

رئیس قوه قضاییه در حال حاضر یکی از میلیون‌ها ایرانی عضو توییتر است و از طریق این شبکه اجتماعی که اتفاقاً متعلق به آمریکاست با مخاطبانش ارتباط برقرار می‌کند.

همچنین بخوانید

البته که توییت‌کردن سیدابراهیم رئیسی کار اشتباهی نیست و او حق دارد از طریق هر پیام‌رسان و شبکه اجتماعی که دلش می‌خواهد با مخاطبش ارتباط برقرار کند اما وقتی رئیس قوه قضاییه نیز عضو توییتر است، دلیل فیلترشدن این شبکه اجتماعی چیست و دقیقاً چه کسانی نامحرم هستند و حق استفاده از توییتر را ندارند؟

رئیسی تنها مقامی نیست که در توییتر فعالیت دارد؛ پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر امور خارجه، وزیر آموزش و پرورش، اغلب نمایندگان مجلس از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب، معاونان وزرا، برخی استانداران و … همه‌شان توییتر دارند.

نه‌تنها توییتر بلکه بسیاری از مقامات کشور در اینستاگرام نیز حضور دارند و پیام‌های حتی مهم خود را در این فضا به اطلاع مردم می‌رسانند. نمونه اخیرش، استعفای محمدجواد ظریف بود که در اینستاگرام منتشر کرد و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم پذیرش استعفای ظریف را در توییتر تکذیب کرد.

در واقع همه ما می‌دانیم که شبکه‌های اجتماعی چه قدرتی دارند و اتفاقاً برخی از مسئولان نیز به‌خوبی از این قدرت بهره می‌برند اما در عین حال به فیلترکردن آن هم اعتقاد دارند و این، همان موقعیت عجیب را در مقابل چشم مردم به نمایش می‌گذارد.

فیلترینگ در ایران بر اساس نظر یک کمیته شامل نمایندگانی از دستگاه‌ها و قوای مختلف اعمال می‌شود و طیف گسترده‌ای از وبگاه‌های اینترنتی از پورنوگرافی گرفته تا سیاسی را در بر می‌گیرد. گرچه مسدود کردن دسترسی به وبگاه‌های اینترنتی در ایران جنبه قانونی دارد اما روند آن به‌ویژه برای وبگاه‌های سیاسی و اجتماعی به درستی مشخص نیست و سیاست‌های آن غیرشفاف است.

طبق گزارش ریپورترز، ایران در کنار چین، ویتنام، سوریه و بحرین یکی از ۵ کشور دشمن اینترنت نامیده می‌شود.

در هر حال، به نظر می‌رسد پیام امروز رئیس قوه قضاییه در توییتر را باید به فال نیک گرفت و آن را آغازی بر پایان فیلترینگ این شبکه‌ اجتماعی دانست. شاید آقای رئیسی بتوانند بگویند ویرگول این جمله را دقیقا کجا باید گذاشت: «فیلتر، لازم نیست آزادش کنید» یا «فیلتر لازم نیست، آزادش کنید»؟

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا