انرژی

زورگویی آمریکا به هند برای توقف خرید نفت ونزوئلا

نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا اعلام کرد: آمریکا، هند را برای توقف خرید نفت از این کشور آمریکای لاتین تحت فشار قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، الیوت آبرامز در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: ما به هند اعلام کرده‌ایم نباید به دولت نیکلاس مادورو کمک کند و باید در کنار مردم ونزوئلا قرار بگیرد.

آبرامز گفت: دولت ترامپ پیام مشابهی را به دولت‌های دیگر داده و دلیل مشابهی را برای بانک‌ها و شرکت‌های خارجی که با مادورو همکاری دارند، مطرح کرده است.

مذاکرات با هند همزمان با اقدام آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور در تهدید به وضع تحریم‌های بیشتر با هدف قطع درآمدهای دولت مادورو و وادار کردن وی به کناره‌گیری از قدرت صورت می‌گیرد.

واشنگتن دولت خوآن گوآیدو را به عنوان دولت قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته و تحریم‌هایی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرده و به بلوکه کردن دارایی‌ها و لغو روادید مقامات دولتی عالی‌رتبه دولت مادورو اقدام کرده است.

بازار هند برای اقتصاد ونزوئلا حائز اهمیت است، زیرا از نظر تاریخی دومین مشتری بزرگ ونزوئلا پس از آمریکا بوده که با وضع تحریم‌ها کنترل عمده درآمد نفتی ونزوئلا را به گوآیدو سپرده است.

واشنگتن می‌خواهد هند نیز اقدام مشابهی صورت دهد.

صادرات نفت ونزوئلا به چین که وارد کننده بزرگ دیگر نفت ونزوئلا است درآمد چندانی به همراه ندارد، زیرا این صادرات برای پرداخت میلیاردها دلار وامی صورت می‌گیرد که کاراکاس از پکن دریافت کرده است.

مذاکرات در خصوص ونزوئلا در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌های تجاری میان واشنگتن و دهلی نو تشدید شده و همچنین آمریکا تلاش می‌کند هند را وادار کند خرید نفت از ایران را متوقف کند.

آمریکا قصد دارد به توافق تجارت ترجیحی با هند که به این کشور اجازه داده ۵.۶ میلیارد دلار صادرات بدون تعرفه به آمریکا داشته است، خاتمه دهد.

تحریم‌های ثانویه

تحریم‌های آمریکا معمولاً همکاری با دولت‌ها یا شرکت‌های خارجی را برای شرکت‌های آمریکایی ممنوع می‌کند.

هر گونه اقدام آمریکا برای جلوگیری از خرید نفت ونزوئلا بخشی از استراتژی معروف به تحریم‌های ثانویه خواهد بود که تحت این تحریم‌ها، واشنگتن شرکت‌های غیرآمریکایی را مجازات می‌کند.

واشنگتن برای کاهش صادرات و درآمد نفتی ایران از این استراتژی بهره برده است اما این امر انتقاد برخی از دولت‌ها را برانگیخته که معتقدند آمریکا نباید تصمیمات سیاست خود را به شرکت‌های غیرآمریکایی دیکته کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته جاری به بانک‌های خارجی درباره مجازات آمریکا برای پنهان کردن دارایی‌های ونزوئلا هشدار داد.

آبرامز درباره اینکه آیا هند برای توقف خرید نفت از ونزوئلا موافقت کرده است، گفت: من نمی‌خواهم به وضعیت مذاکرات اشاره کنم زیرا همچنان ادامه دارند.

یک مقام هندی گفت: این موضوع در مشاوره‌های دیپلماتیک میان آمریکا و هند در واشنگتن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بازار حیاتی

مانوئل کِوِدو، وزیر نفت ونزوئلا اواسط فوریه در کنفرانسی در دهلی نو شرکت کرد و خواستار افزایش دو برابری صادرات به هند و واردات بالاتر فرآورده‌های نفتی هندی شد. وی همچنین از ایجاد مکانیزم تهاتری استقبال کرد.

اما صادرات نفت ونزوئلا به هند از زمانی که دولت ترامپ شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داد، نسبتاً ثابت مانده است. این به معنای آن است که صادرات به هند به حدی نبوده که توقف صادرات به آمریکا را جبران کند.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، ونزوئلا در فوریه مستقیماً ۲۹۷ هزار بشکه در روز نفت خام به هند صادر کرد و شامل نفتی که به بنادر دیگر مانند سنگاپور یا روتردام صادر کرد نبود. هند در ژانویه ۳۴۲ هزار بشکه در روز نفت ونزوئلا را وارد کرده بود و میانگین وارداتش از این کشور در سال میلادی گذشته ۳۴۰ هزار بشکه در روز بود.

این رقم کمتر از بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود که هند سابق بر این از ونزوئلا وارد می‌کرد و سقوط صادرات به آمریکا را که از ۵۰۰ هزار بشکه پیش از اعلام تحریم‌ها به حدود ۱۰۴ هزار بشکه در روز در فوریه سقوط کرد، کافی نبود.

آمار نشان داد نفت ونزوئلا تنها ۴.۲ درصد از کل واردات نفت هند در ژانویه بود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا