امور زیربناییتعاون و اشتغال

تاسیس مراکز مدیریت مهارت آموزی در نهادها از سال ۹۸

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از اجرای طرح راه‌اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در نهادها دولتی و غیردولتی از سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، نشست تبیین و بررسی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت ویدئو کنفرانس توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.

این نشست با حضور علیرضا حاتم زاده معاون آموزش، حبیب عرفان منش، مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش، پناهی نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد کشور و هاشمی پور و کانون انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیر دولتی برگزار شد.

حاتم زاده در نشست مذکور با اشاره به اهمیت اجرای طرح تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای گروه‌های هدف دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در اسناد بالادستی و قوانین و مقررات مربوط از جمله سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، مصوبات اقتصاد مقاومتی، مصوبات شورای عالی اشتغال و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور (که آئین نامه آن در دو هفته اخیر تصویب شد)، اهمیت موضوع مهارت آموزی کاملاً تبیین شده است.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: قانون نظام جامع و روح حاکم بر این قانون بحث هماهنگی و ایجاد تعامل بین مجریان، متولیان و ذینفعان آموزشی است و اعضا حاضر در این نشست الگوی کوچکی از همان شورای عالی هستند که تأکید بر هماهنگی و همکاری دارند.

حاتم زاده با بیان اینکه در ابتدا تصویب شد که مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را در دانشگاه‌ها راه اندازی کنیم، افزود: این طرح در نهادهای دولتی و غیر دولتی دیگری نیز در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی خواهد شد.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با اشاره به آسیب شناسی مهارت آموزی در حوزه آموزش‌های غیر رسمی افزود: کارشناسان اجرای این طرح با هدف توسعه آموزش‌های مهارتی مطلوب به دانشجویان و رفع خلاء های آموزشی که در آموزش‌های قبلی وجود داشت، به نکات برجسته ای از جمله؛ نیازسنجی آموزشی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارائه آموزش‌ها و ارائه مشاوره شغلی و آموزشی مناسب به دانشجویان توجه ویژه ای کرده اند.

وی ادامه داد: در این خصوص دستورالعملی توسط کارشناسان تهیه شد و برای بازبینی و اظهار نظر در اختیار استان‌ها قرار داده شد که نهایتاً ابلاغ و مقرر شد که تا پایان سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی اجرا شود.

حاتم زاده با اشاره به ابلاغ دستورالعمل مذکور گفت: موارد مورد نظر کارشناسان و مدیران استان‌ها و شرکاء سازمان را در راستای اصلاح، ترمیم و بهبود کارایی دستورالعمل تأسیس و اداره مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مد نظر خواهیم داد.

در ادامه این نشست، عرفان منش، مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان گفت: وجه تمایز و نقطه قوت در دستورالعمل جدید «تأسیس مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها» این است که در حوزه اجرا زمینه مداخله شرکاء افزایش پیدا کرده است و در حوزه راهبری و برنامه ریزی و نظارت، یک شورای راهبری در دانشگاه‌ها با حضور نمایندگان همه شرکاء شکل می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین ضلعی که به نسخه دستورالعمل قبلی اضافه شده است، ایفای نقش کانون کاریابی‌ها و مشاوره‌های شغلی هر شهرستان و قرار دادن اطلاعات محیطی و شغلی منطقه در اختیار شورای راهبری مرکز است.

عرفان منش هدف از نیاز سنجی در سطح دانشگاه‌ها مبتنی بر رشته‌های تحصیلی دانشجویان را تکمیل مهارت‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان و ایجاد فرصت‌های شغلی وکارآفرینی برای آنان در استان‌ها دانست.

بنا بر این گزارش، مدیران کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها به همراه نمایندگان مسئولان استانی متشکل از دانشگاه‌های استان، رؤسای انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد استان و انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های دولتی استان از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مذکور حضور داشتند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا