انرژی

نگاه روزمرگی به صنعت نفت

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصمیم گیری مسئولان در حوزه صنعت نفت را بر مبنای نگاه روزمرگی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا صالحی نایب رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با برنامه چالش گفت : یکی از راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی استفاده از تحقیقات و برنامه¬ریزی های و آینده پژوهی کارشناسان و اندیشمندان است که در اختیار دولتمردان قرار می دهند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی وزارت نفت با نگاه روزمرگی و شرایط موجود مبادرت به تصمیم گیری مینماید که حاصل آن آسیب های جدی بر بدنه اقتصاد کشور است.

همچنین بخوانید

صالحی تغییر نگاه به درآمد زایی نفت را در بودجه کشور الزامی دانست و افزود: با محدویت صادرات نفت و انتقال منابع ناشی از صادرات آن، کشور باید به سویی حرکت کند که اتکا به این صنعت را کم رنگ نماید.

وی افزود: برای شکل گیری صنعت نفت قوی که یکی از ارکان اقتصاد محسوب می شود، حرکت های کلان نمایندگان مجلس از یک سو و اختصاص سهم ۵/۱۴ درصدی شرکت ملی نفت به اقتصاد کشور از سویی دیگر میتواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به ساختار بودجه و جلوگیری از خام فروشی نفت گفت : شرکت ملی نفت که صرفا” مسئولیت خرید و فروش نفت را برعهده دارد باید با تغییر در ماموریت ساختاری، به شرکت بالا دستی نفت تبدیل شود که شایسته است که با تاسیس این شرکت و عرضه سهام نفت در بورس شاهد رونق اقتصادی باشیم .

وی افزود: با این روش زیر مجموعه های پایین دستی نیز مشخص شده و با تحریم ها به شکل جدی برخورد خواهیم کرد . وی ادامه داد: اگر دیدگاه ما نسبت به بودجه تغییر نکند، ما شاهد از دست رفتن فرصت های سرمایه گذاری و کوچک شدن بخش خصوصی خواهیم بود.

حمید رضا صالحی در خصوص جهش نرخ ارز در ماههای اخیر گفت : دولت چندین سال دلارهای حاصل از فروش نفت را به اقتصاد تزریق میکرد و با این روش قیمت ارز را پایین تر از قیمت واقعی حفظ میکرد تا با کمترین نگرانی مسائل داخلی را حل نماید . در صورتی که اگراجازه میداد قیمت دلار به تناسب نرخ تورم و فرمول علمی افزایش می یافت ما امروز با این جهش قیمت و تورم بالا روبرو نمی شدیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا