امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۸۰ درصد هزینه تولید مرغ مربوط به نهاده دامی

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ در کشور مربوط به نهاده های تولید مانند جوجه یکروزه، سویا، کنجاله سویا و ذرت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برومند چهارآئین در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت این نهاده ها نسبت به سال گذشته به شکل بی رویه، غیر قابل انتظار و حشتناک افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به افزایش بیش از سه برابری نهاده های دامی در مقایسه با سال گذشته اظهارداشت: برای مثال جوجه یکروزه سال گذشته درب کارخانه جوجه کشی یک هزار و ۲۰۰ تومان بوده که این عدد امسال به چهار هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: امسال قیمت هر کیلو سویا بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تومان و همینطور ذرت از ۷۳۰ تومان به یک هزار و ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: بطورکلی پنج تا شش عامل همچون گرانی نهاده های دامی، افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال، اثر کالای جایگزین، کاهش عرضه، بیماری نیوکاسل فوق حاد و غیره موجب افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

چهار آئین در خصوص عامل افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال به رادیو اقتصاد توضیح داد: بازار مرغ همه ساله طی ماه های پایانی سال به خصوص بهمن و اسفند با اوج تقاضا مواجه می شود.

وی گفت: طی ماه های معمول سال یعنی از فروردین تا اواخر دی بطور متوسط مصرف روزانه مرغ کشور پنج هزار و ۶۰۰ تن است که این میزان در ماه های بهمن و اسفند به بیش از هفت هزار تن در روز می رسد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ضمن اشاره به عامل اثر کالای جایگزین در افزایش قیمت مرغ افزود: قیمت گوشت قرمز و ماهی چند برابر افزایش یافته و قدرت خرید مردم کفاف مصرف گوشت و ماهی را نمی دهد بنابراین بیشتر به سراغ گوشت مرغ می روند که این مولفه تقاضای مضاعفی در بازار ایجاد کرده است.

وی در ادامه کاهش عرضه را از دیگر عوامل گرانی قیمت مرغ برشمرد و اظهارداشت: پنج هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری در کشور به دلائل مختلف به خصوص کمبود نقدینگی تعطیل شده است.

چهارآئین همچنین به رادیو اقتصاد اذعان داشت: ظرفیت تولید این واحدها در ماه ۱۷۵ هزار تن است.

وی یادآورشد: متاسفانه این روزها بیماری نیوکاسل فوق حاد بخشی از صنعت مرغداری کشور به خصوص در استان های شمالی، آذربایجان شرقی و غیره را درگیر و به گرانی قیمت مرغ در بازار دامن زده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا