ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

روزانه ۷۰ هزار آیفون خاموش می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوشی‌های آیفون گفت: پس از این اتفاقات، روزانه ۷۰ هزار گوشی آیفون در شبکه خاموش می‌شود و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جلسه سالیانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره‌ی محدودیت اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های آیفون بیان کرد: سال ۸۹ اپل ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی آیفون در ایران کمتر نشد، بلکه بیش‌تر هم شد. در حال حاضر طبق آمار رگولاتوری، در حالی که روزانه ۷۰۰۰ گوشی آیفون در شبکه ارتباطی کشور وارد و رجیستر می‌شد، اما پس از اتفاقاتی که افتاد، روزانه ۷۰ هزار گوشی فعال داخل شبکه نیز، خاموش شده است. خاموش شدن گوشی‌های این شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی دارد و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.

هم‌چنین محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه جلسه سالیانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره تغییرات بسته‌های بلندمدت اپراتورهای همراه بیان کرد: درست است که ما تعرفه را دادیم اما باید به سهم هزینه ICT در سبد خانوار نگاه کنیم. ما وظیفه توسعه بازار ICT را داریم، افزایش تعرفه چه در قالب قانون و چه فراقانونی که نباید توسط اپراتورها انجام شود، اگر این تعادل را به هم بزند، نتیجه‌اش کاهش اندازه‌ی بازار و افزایش مشکلات برای مردم است. بعد از تلاطمات اقتصادی و افزایش نرخ ارز، اپراتورها شروع به حذف بسته‌ها یا افزایش نرخ بسته‌ها کردند، نتیجه این شد که سهم ICT در سبد خانوار شروع به رشد کردن کرد و این چیزی است که ما روی آن حساسیم.

همچنین بخوانید

حذف بسته‌های بلندمدت خلاف توافق با اپراتورها بود

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی دلیل دستور به بازگشت بسته‌های اینترنت بلندمدت اپراتورها توضیح داد: در جلسه‌ای که با اپراتورها داشتیم هماهنگی شد که اپراتورها به جای افزایش تعرفه مدیریت هزینه را در پیش بگیرند. در تلاطم اقتصادی ما نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداریم، هزینه تبلیغاتشان را کاهش دهند، اقتصاد اشتراکی را ترویج دهند، ۱۰ قلم استخراج شد که حجم صرفه‌جویی در اپراتورها رخ می‌داد. ما توافق کردیم دیگر تغییری نباشد که فرآیند صرفه‌جویی‌های اقتصادی را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: حذف این بسته‌ها خلاف توافقی بود که کردیم، این‌که مدیریت هزینه جایگزین افزایش تعرفه شود، به همین دلیل به آن‌ها گفتیم بسته‌ها را برگردانند. البته طبیعتاً اپراتورها الان هم می‌توانند بسته‌ها را دست بزنند اما این را هم بدانند که ما در قبال این تغییرات در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سکوت نمی‌کنیم.

آذری جهرمی در پاسخ به این‌که آیا با افزایش قیمت تمامی کالاها در سبد خانوار، ثابت ماندن قیمت اینترنت منطقی است، گفت: بحث مقرون به صرفه‌بودن استفاده در قبال ارزان بودن استفاده است. اگر می‌خواهیم ICT رشد و توسعه پیدا کند، هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد. آن زمان که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بودم، درآمد شرکت را ۶۳۰ میلیارد تومان کاهش دادیم اما این موضوع منجر به افزایش میزان استفاده مردم شد که درنتیجه زیرساخت هم متضرر نشد و بازار هم رشد کرد. اگر ما به سهم هزینه ICT در سبد خانوار توجه نکنیم، نتیجه‌اش این می‌شود که به حقوق شهروندی احترام نمی‌گذاریم.

وی هم‌چنین در پاسخ به این‌که آیا اپراتورهای ثابت و همراه از تعرفه‌های کنونی ناراضی هستند یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر تعرفه کف قیمت رعایت می‌شود، آن‌ها مشکلی با این قضیه ندارند.

صدور پروانه جدید ارتباطی در صورت عدم ادغام شرکت‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی طرح بازبینی پروانه شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) برای جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت گفت: به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های اینترنت ثابت در حال حاضر به یک چالش جدی تبدیل شده است. شرکت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند برای بالا بردن سطح درآمد و بازگشت سرمایه‌شان در این شرایط بازار، باید سطح تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، اما وقتی از دید اقتصاد کلان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با افزایش تعرفه، سهم ICT در سبد خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند، بنابراین این درخواست معقول نیست.

آذری جهرمی با اشاره به لزوم جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت اظهار کرد: باتوجه به پراکندگی شرکت‌های FCP که در حال حاضر ۱۷ شرکت هستند، ما پیشنهاد دادیم که برای کاهش هزینه‌هایشان و جذب سرمایه‌گذاری به شیوه مقرون به‌صرفه، آن‌ها با یکدیگر ادغام شوند تا از امکانات یکدیگر در راستای توسعه بازار خود استفاده کنند؛ اما متأسفانه آن‌ها در این زمینه دچار تله‌ی بنیانگذار هستند، یعنی آن فردی که شرکت را تأسیس کرده است، می‌خواهد همچنان همه کاره‌ی شرکت باشد. در حالی که این موضوع، شرایط را به سمت زمین خوردن شرکت‌ها پیش می‌برد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات تاکنون جلسه‌های مختلفی با شرکت‌های اینترنتی برگزار کرده و ضرایب تشویقی مختلفی نیز برایشان در نظر گرفته تا به سمت ادغام شدن با یکدیگر پیش بروند؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد آنچه در حال حاضر به ذهن می‌رسد این است که به سراغ صدور پروانه جدید فعالیت برای شرکت‌ها پیش برویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین درباره‌ی احتمال آزادسازی تعرفه‌های ارتباطی گفت: بحث آزادسازی تعرفه ارتباطی هم‌چنان در کمیسیون تخصصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حال بررسی و پیگیری است. اما با توجه به رقابت منفی که شرکت‌های اینترنتی همین حالا هم با یکدیگر دارند، آزادسازی تعرفه‌های ارتباطی نه تنها به شرکت‌های اینترنتی کمکی نمی‌کند که به اقتصاد آن‌ها نیز لطمه وارد می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا