بانکبانک و بیمه

بانک‌های خصوصی از بانک‌مرکزی تبعیت نمی‌کنند


مستخدمین حسینی می گوید: کلیدی‌ترین مشکل نظام بانکی عدم تبعیت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،حیدر مستخدمین‌حسینی در قیاس وضعیت بانکی دولت گذشته و دولت تدبیر و امید به ایلنا اظهار داشت: اصلاحات نظام بانکی از زمان دولت آقای‌خاتمی که قرار بر اجرای این اصلاحات شد تاکنون ابتر مانده و هیچ اقدام اساسی‌ در این خصوص‌صورت نگرفته است.
 وی‌افزود: این در حالی‌است که در زمان آقای‌خاتمی‌ رسما مشخص شد که نظام بانکی دارای اشکالات اساسی است و باید رفع شود که در این راستا سه کارگروه در وزرات امور اقتصادی و دارایی ایجاد شد و در نهایت همین اقدام منجر به برکناری آقای مظاهری شد و آن پروژه هم ناتمام ماند.
مستخدمین‌حسینی تصریح کرد: البته آقای مظاهری زمانی‌ که رییس‌کل بانک مرکزی بود همین کارگروه را در بانک مرکزی هم ایجاد کرد و با دعوت از کارشناسان اقتصادی در آن کارگروه فعالیت‌هایی را در خصوص اصلاح نظام بانکی صورت داد.

قوانین بانک مرکزی از سال ۱۳۳۹ تغییری نداشته است
وی با بیان اینکه قانون بانک‌ مرکزی مربوط به سال ۱۳۳۹ است و از آن سال هیچ تغییری نداشته گفت: نظام بانکی از دو قانون مادر ۱۳۵۱ و قانون عملیات بدون ربا سال ۱۳۶۲ تبعیت می‌کند و این دو قانون کلیه فعالیت‌های بانکی را تاکنون رقم زده است.
این کارشناس بانکی‌افزود: برای اسلامی‌ کردن فعالیت‌های بانکی مصرح در قانون ۱۳۶۲ قرار بر این شد تا پس از ۵ سال در اجرای قانون عملیات بدون ربا تجدید نظر شود و مجددا اصلاحات صورت گیرد  اما دولت‌ها اهمیت جدی  به تغییر و تحول در نظام بانکی نشان ندادند و اصل را بر ادامه فعالیتهای گذشته گذاشتند.

تنها پرداخت یارانه از کل برنامه‌های اقتصادی احمدی نژاد اجرا شد
وی در مورد اقدامات اقتصادی احمدی‌نژاد نیز افزود: در زمان احمدی‌نژاد ۴ برنامه کلیدی در حوزه گمرک، یارانه، نظام بانکی و مالیات بنا نهاده شد که تنها موضوع یارانه به صورت جدی اجرا شد و سایر برنامه‌ها محدود شدند. بنا بر این فعالیت نظام بانکی نیز هیچ تغییری نداشت و نظام بانکی ما در اجرا دستخوش تغییرات اجتماعی و اقتصادی شده و با موانع زیادی همراه شدند.
مستخدمین‌حسینی با تاکید بر اینکه رفتار نظام بانکی سلیقه‌ای شده خاطر نشان کرد:این گونه رفتارها همانند ریزش بهمن ازکوه است که آسیب شدیدی را بر نظام بانکی میزند.

نظارت ضعیف بانک مرکزی بر عملکرد بانکها
وی گفت: در گذشته بانک مرکزی نظارت ضعیفی بر عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری داشت و عدم پذیرش مسئولیت مؤسسات اعتباری که بدون هیچ ضابطه‌ای فعالیت کردند مشکلات متعددی را برای نظام بانکی به وجود آورد.
مستخدمین‌حسینی افزود: این مؤسسات هیچ تبعیتی از مصوبات بانک‌ مرکزی و شوراها نداشته و قوانین مربوط به سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها را رعایت نمی‌کنند.
این کارشناس بانکی افزود: زمانی‌ که نرخ سود بانکی‌نسبت به تورم بالاتر باشد انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری به وجود نخواهد آمد.
 وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از بانک‌ها سود ۲۲ درصد پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: این اتفاق زمانی رخ می دهد که تورم زیر ۱۰ درصد است.

موسسات مالی، کلیدی‌ترین مشکل نظام بانکی
مستخدمین‌حسینی گفت: مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اشکال در حال حاضر نظام بانکی بلاتکلیفی مؤسسات مالی و عدم تبعیت بانکهای خصوصی از دستورالعمل‌های بانک مرکزی است.
این کارشناس ارشد بانکی افزود: در زمینه تسهیلات نکته مهم عدم شفافیت در ارائه اطلاعات است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا