بین الملل

بسترمستعدی برای سرمایه گذاری وصدور تولیدات ایران به کنیا مهیا است

اراک- سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا گفت: شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری ایران درکشور کنیا در حوزه های مختلف ازجمله ساخت وساز و گردشگری فراهم است و صادرات به این کشور می تواند افزایش یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هادی فرج وند پیش از ظهر چهارشنبه در همایش معرفی فرصت های اقتصادی کشور کنیا و استان مرکزی در اراک اظهار داشت: باتوجه به تحولات و ایجاد زیرساخت ها و ساخت و ساز مسکن و نیاز به محصولات وارداتی که در کنیا اتفاق افتاده، ایرانیان می توانند با سرمایه گذاری و بازاریابی در بازارهای این کشور در اقتصاد کنیا سهیم باشند.

وی افزود: اقتصاد کنیا به عنوان دروازه ورود به شرق آفریقا لقب گرفته و با شرایط جدیدی که در حوزه های مختلف زیرساخت ها و صنایع در کشور اتفاق افتاده و در حال توسعه است، ایران به ویژه استان مرکزی می تواند سهم بزرگی در ارتباط با سرمایه گذاری، صادرات در همه زمینه ها وانتقال تکنولوژی به خصوص در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز و انرژی به کشور کنیا داشته باشد.

همچنین بخوانید

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور کنیا بیان کرد: تاکنون عدم شناخت پتانسیل ها و توانمندی های دو کشور از یکدیگر عمده ترین مشکلات برای گسترش روابط اقتصادی بوده که سال گذشته هیات های مختلف از بازرگانان، صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور کنیا به ایران سفر کردند  و در بازدیدهای خود، به توانمندی های و ظرفیت های ارزنده کشورمان پی بردند.

فرج وند با اشاره به اینکه کنیا در آفریقا در حال توسعه است و ظرفیت های خوبی در این کشور برای بهره گیری ایرانیان وجود دارد، اظهار داشت: دولت کنیا قصد دارد ۳۰۰هزار واحد مسکن در این کشور بسازد و استان مرکزی می تواند در حوزه سرمایه گذاری و صادرات مصالح ساختمانی که مورد نیاز این پروژه ها است، وارد عمل شود.

وی اضافه کرد: دولت کنیا همچنین ساخت ۲۵ هتل را در این کشور در دستور کار دارد و به سرمایه گذران در این رابطه، زمین رایگان می دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور کنیا در بخش دیگر سخنان خود گفت: ۹۹درصد داروهای کشور کنیا وارداتی است، اما ایران در این حوزه هیچ سهمی ندارد، تاکنون چند شرکت دارویی از ایران به کنیا سفر کرده اما موضوع را پیگیری نکردند در حالی که در حوزه بهداشت و درمان این کشور خیلی خوب می توان سرمایه گذاری کرد و صادرات انجام داد.

فرج وند ادامه داد: گردشگری هم در کنیا از جایگاه قابل توجه برخوردار است و همچنین ۲۵درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد و ۷۵درصد نیز شامل دامپروری و فعالیت های مرتبط با آن است.

وی تصریح کرد: زیر ساخت های ناکافی مانع از تلاش ها در مسیر رشد و بهبود اقتصادی در کنیا شده اما طرح های زیربنایی مهمی برای جبران این نقصیه در دست اجرا است، از طرفی با اکتشاف منابع نفت جدید در کنیا، استخراج نفت این کشور سالانه به بیش از یک میلیارد بشکه رسیده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور کنیا، نرخ بیکاری در این کشور را ۴۰ درصد و نرخ تورم را۶.۶  درصد در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد و افزود: نیروی کار کنیا  ۱۸ میلیون نفر است که ۷۵درصد در بخش کشاوزی و ۲۵درصد در صنعت و خدمات اشتغال دارند و سهم زنان از نیروی انسانی فعال، ۳۰درصد است.

فرج وند خاطرنشان کرد: در زمینه تجارت، فرش ماشینی، موکت، منسوجات، پارچه، پوشاک، موادغذایی، مواد شوینده، کیف و کفش چرمی، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و بسیاری محصولات دیگر، ایران در کنیا بازار خوبی دارد.

وی یادآورشد: راهسازی، مسکن سازی(انبوه و محدود)، سدسازی و آبرسانی و ساخت نیروگاهی زمینه های کسب و کار و ارائه خدمات مهندسی در جمهوری کنیا است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور کنیا تصریح کرد: این کشور دو هزار مگاوات تولید برق دارد و دولت کنیا تصمیم دارد این میزان را به پنج هزار مگاوات افزایش دهد که ایران در این زمینه نیز می تواند سرمایه گذاری کند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا