اقتصاد کلان

داستان پرهیجان کاسبان تحریم؛اسم رمز: مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا

حالا همه چیز مهیای یک سناریوی جذاب است، زنی که همیشه بود،حالا نیست و تنها اسمی از او مانده با میلیون‌ها یورو که از دست رفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرجان شیخ الاسلامی ال آقا حالا اسم رمز این روزهاست.

 زنی خبرساز که ابتدا ادعا شد رکورد اختلاس و فساد مالی در ایران را از بابک زنجانی ربوده است و بعدتر معلوم شد داستان هر چند هنوز پرکشش و جذاب است اما این عنوان از بابک زنجانی سلب نشده است.

همچنین بخوانید

 مرجان شیخ الاسلامی آل آقا همه آنچه را که یک شخصیت مرموز باید داشته باشد، با خود دارد. هم اصلاح‌طلب بوده و هم اصولگرا، هم تلاش کرده به چرخه زنان سیاسی ایران ورود پیدا کند و هم در حوزه فرهنگی فعالیت می کرد. حضور در تحریریه روزنامه‌ها و خبرگزاری میراث فرهنگی از وی چهره‌ای بسیار متفاوت از چهره زنی در قامت یک فعال اقتصادی ساخته بود.

 اگر در ورود به حوزه سیاست زیر پرچم حزبی اصولگرا یا اصلاح طلب ناکام بود اما در حوزه اقتصاد تاس متهم ردیف ششم بر نردی که نشست شش آورد و حالا می‌گویند فراری است.

 آیا او به کانادا گریخته است؟ کشوری که سالیانی است، از پس فرار خاوری، مدیرعامل اسبق بانک ملی از ایران بهشت فراریان مالی ایران شده است، میزبان وی است؟

متهم ردیف ششم، هنوز جذابیت های دیگری نیز با خود دارد. شوهری دارد که حامی تحریم‌های ایران است، همین موضوع بیش از پیش پرونده وی را در کانون توجه رسانه‌ها و تیررس افکار عمومی قرار داده، چرا که یکی تلاش می‌کند تا تحریم اعمال شود، دیگری اینجا تحریم را دور می‌زند تا پول حاصل از کاسبی بابت تحریم مشترکا در جیب شان قرار گیرد. البته هویت همسر سابق نیز در این میان بی تاثیر نیست. او کسی است که گفته می شود ارتباط شیخ الاسلامی با شرکت زیر مجموعه قرارگاه خاتم را فراهم کرده است.

 مهدی خلجی شوهر کنونی مرجان شیخ الاسلامی، هر چند در پرونده اخلال پتروشیمی جایی ندارد اما بخش مهم داستان را او با سخنرانی‌هایش اینجا و آنجا در حمایت از تحریم رقم زده است.  همه اینها سبب شده است داستان مرجان شیخ الاسلامی به داستانی جذاب برای رسانه ها، افکار عمومی و فعالان اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی قرار گیرد.

 زنی که همیشه بود، حالا نیست  

 گفتند داستان تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشته است اما دادستان تهران وقتی لب به سخن گشود تاکید کرد : این پرونده بخش مفتوحی دارد و پرونده سنگینی است و یک بخش‌هایی از ارقام در خارج از کشور بوده و برخی از متهمان که مثل آن خانم از کشور فرار کرده و از سال ۲۱/ ۵/ ۹۱  که پرونده تشکیل شده از کشور فرار کرده است. اینکه بگویند که این خانم تا سال ۹۶ بوده و کاری با او نداشته‌اند این طور نیست و از متهمان اصلی بوده و بخش مفتوح دارد.

 مرجان شیخ الاسلامی دقیقا چه کرد؟

این سئوال، اینکه مرجان شیخ الاسلامی دقیقا چه کرد، پاسخ‌های متعددی دارد. برخی می گویند حقوق ما را در مجموعه تحت تصدی اش پرداخت نکرد، برخی می‌گویند تلاش ناکامی برای ورود به مجلس داشت، برخی می گویند، با بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در نظام اقتصادی ایران اخلال کرد، برخی می‌گویند اتهام او دقیقا کاسبی تحریم و نه تلاش برای دور زدن آن بود.

 پاسخ‌ها به اندازه ابعاد متفاوت شخصیت وی متعدد است. برخی رسانه‌ها اما ساده شده قصه را این گونه تعریف کرده‌اند. گروهی از افراد فعال در شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا، ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به نام مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا کرده‌اند و این فرد با گرفتن پول‌های فراوان گویا از کشور متواری شده و به کانادا گریخته است. این زن که دارای مالکیت شرکت‌های آرام و دنیز در ترکیه است و متارکه کرده، با داشتن چندین فرزند برای اینکه سرپوشی بر کلاهبرداری‌هایش بگذارد به کانادا گریخته است. آقای خ. ع. از طرف شرکت نفت و گاز سپانیر طرف قرارداد با این خانم بوده که هم‌اکنون از طریق مراجع قضائی در بازداشت به‌سر می‌برد.

تحریم علیه ایران

نقش شرکت بازرگانی پتروشیمی چیست؟

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی می گوید: وی با اشاره به اتهاماتی که به برخی از متهمان این پرونده در دادگاه وارد شده به سخنان رئیس دادگاه در جلسه آخر اشاره کرد و گفت: رئیس دادگاه وقتی دید موج کذبی راه افتاده گفته که از گردش و نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات، عده ای، استفاده کردند که به ۳۰ میلیون یورو هم نمی‌رسد.

شریفی نیک نفس تاکید کرده است: اسامی اشخاصی می‌آید که ما نمی‌شناسیم، مثلاً گفته می‌شود شخصی و یا شوهرش این اقدام را انجام دادند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم، زیرا ما با اشخاص حقوقی طرف هستیم نه اشخاص حقیقی.

خاموشی، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاران ایران نیز در این خصوص گفته است:مرجان شیخ الاسلامی جزو مجموعه های شرکت PCCنیست. وی اضافه کرد: مرجان شیخ الاسلامی ربطی به شرکت PCC ندارد و جزو مجموعه‌های این شرکت نیست.

 خاموشی، این فعال اقتصادی شناخته شده درباره شرکت بازرگانی پتروشیمی و شیوه واگذاری اش نیز توضیح داده است: در آذر ۸۸، ۵۵ درصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی توسط سازمان خصوصی سازی به مزایده گذاشته شد. شرکت سرمایه گذاری ایران نیز مانند سایر شرکت کنندگان در این مزایده پیشنهاد خود را مطرح کرد و از آنجایی که بالاترین رقم پیشنهادی مربوط به شرکت سرمایه گذاری ایران بود سازمان خصوصی سازی ۵۵ درصد سهام را به این شرکت واگذار کرد اما انتقال سهام تا بهمن ۸۸ به طول انجامید.

وی افزود: به دلیل مشکلات ایجاد شده، شرکت ملی صنایع پتروشیمی تفاهم نامه با شرکت PCC منعقد کرد و ضمن آن تکلیف کرد علاوه بر اینکه وظیفه فروش و بازاریابی محصولات تولیدی دولتی، عملیات بانکداری، تامین قطعات و… را PCC برعهده گیرد این تعهدات نیز اجرایی شد.

خاموشی اظهار کرد: از آن جایی که در شرایط تحریم شرکت های دولتی حتی قادر به پرداخت اقساط دویچه بانک نیز نبودند مقرر شد تمامی اقدامات براساس دستورالعمل های سالیانه و با تدوین برنامه ای همانند بودجه تدوین و از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی بهPCC معرفی می‌شد، تا مشخص شود ارزها در چه محلی جمع‌آوری و صرف چه مصارفی شود.

دادستان تهران نیز درباره تخلف انجام گرفته از سوی متهمان این پرونده می‌گوید: «در این پرونده  حق العمل کاری به حالت اقدام مالکانه تبدیل شد و اصل ارز را که نیاوردند بلکه آنها رفتند مدرک سوزی کردند و یا با تاخیر از منشا داخلی پرداخت کردند. مجموع عملیات آنها ۶ میلیارد دلار شده است. اتفاقی که جرم شده این است که متهمان استفاده‌های شخصی کردند. اگر می خواستند واردات کنند، آنها چیزی وارد نکردند و شرکت‌هایی در آلمان و ترکیه و دوبی درست کردند و بخشی از دلارها را به حساب‌های خود ریختند و مجموع پول‌هایی که برداشته‌اند ۲۲ میلیون یورو و ۱۵ میلیون دلار است و حدود ۶۵ میلیارد تومان است. »

و خط آخر

پایان قصه هنوز معلوم نیست. این تنها مرجان شیخ‌الاسلامی نیست که فراری است، فرد دیگری نیز در این پرونده حضور دارد که در ایران به سر نمی برد. حالا ایران تحریم شده، یکی یکی باید پرونده مهره‌های فراری که از نعمت تحریم بهره‌مند شده اند را یکی یکی در دستور کار بررسی قرار دهد. قصه مرجان شیخ الاسلامی اولین آنها نیست و اخرینشان نخواهد بود هر چند مرجان شیخ الاسلامی رکورد سنگین ترین تخلف مالی را از بابک زنجانی نگرفت اما جذابیت های داستانش ماجرای دکل گمشده را به موضوعی دم دستی تبدیل کرد. قصه دکلی که در ترکیه، امارات و ایران نگاشته شد، حالا با داستانی که فصلی از آن در همسایگی خاوری، در کانادا نوشته شده است، به حاشیه رانده شده و پرچم کاسبان تحریم را همچنان برافراشته نگه داشته است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا