انرژی

مصرف داخلی گاز معادل ۴ میلیون بشکه نفت است

معاون سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، گاز مصرفی داخلی کشور را معادل ۴ میلیون بشکه نفت در سال اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهندس رضا مدیر معاون سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در گفتگو با برنامه چالش گفت : اولویت اول استفاده از گاز، مصرف داخلی است.

وی متذکر شد : اگر مصرف گاز در داخل را الویت بندی نمی کردیم کل نفت های استخراجی صرف سوخت داخل کشور می¬شد؛ پس اجرای این سیاست کاملا” درست و منطقی است ضمن اینکه با استفاده از گاز در مصرف خانگی کمک شایانی از نظر زیست محیطی انجام می دهیم .

همچنین بخوانید

رضا مدیر با اشاره به تغییرسیاست های دنیا به سمت گاز افزود: در حال حاضر اکثر کشور ها تمایل دارند سوخت های مصرفی خود را به سمت گاز تغییر دهند و وی افزود: چین و آمریکا به عنوان دو کشور بزرگ مصرف کننده ذغال سنگ به دلایل زیست محیطی به مصرف گاز روی آورده اند .

وی ادامه داد : ایران علیرغم دارا بودن از بزرگترین منابع گازی جهان ، با توجه به شرایط اقلیمی و بهره مندی از پتانسیل انرژی های تجدید پذیر ، اگر تولید این انرژی ها را ارزان تر از گاز بداند بی شک از این انرژی ها برای مصارف داخلی استفاده خواهد کرد و از ذخائر گازی برای تولید فراورده های پتروشیمی و صادرات بهره خواهد کرد .

معاون سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، شرکت ملی گاز را یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت خواند و افزود: شرکت ملی گاز نمی تواند به صورت مستقل با کشورهای دیگر انعقاد قرارداد نماید و هر اقدامی باید از از طریق وزارت نفت صورت گیرد . مدیر ادامه داد : بخش مهمی از تولید گاز از حوزه هایی است که به همراه نفت استخرج می شود و در کل دنیا نیز شرکت های نفت و گاز و حتی انرژی های تجدید پذیر از هم منفک نیستند .

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط تحریم گاز می تواند جایگزینی برای صادرات باشد ، افزود : دنیا به سمت تکنولوژی LNG در حرکت است . ما در بخش های تکنولوژی ها به خصوص تبدیل گاز به مایع در مرحله پژوهش هستیم .
این تکنولوژی عموما در اختیار شرکت های بزرگ نفتی به خصوص “شل” می باشد که در گذشته روابط تجاری خوبی با ایران داشت و در حال حاضر در کشور قطر فعالیت می کند و اگر ما به این تکنولوژی دست یابیم بی گمان سهم بزرگی از بازارهای جهانی را تصاحب خواهیم کرد .

مدیر گفت : یکی از مزیت های صادرات نفت به گاز تحرک و جابجایی این محصول هنگام صادرات است ولی گاز خام مستلزم استفاده از خط لوله است که جابجایی آن مشکل تر از نفت است .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا