انرژی

گاز سلاحی است برای نفوذ وتوسعه سیاسی و اقتصادی کشور

کارشناس ارشد قرار دادهای نفت، گاز و پتروشیمی، گاز را سلاحی برای نفوذ و توسعه سیاسی – اقتصادی کشور در منطقه دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر احمد رکن آبادی کارشناس ارشد قرار داد های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با برنامه چالش گفت: ایران در منطقه دارای موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئو استراتژیک است وعلیرغم تمام موانع وتحریم ها توانسته جایگاه خود را در بازار های بین المللی محفوظ نماید.

وی ادامه داد : ایران با راه اندازی خط لوله گاز از طریق پاکستان به هند و از سوی دیگر خط لوله از طریق ترکیه و سوریه به اروپا، گامی در جهت نفوذ سیاسی – اقتصادی برداشته است هرچند که با موانعی که دشمنان ایجاد کردند هنوز نتوانسته این مراحل را اجرایی کند؛ ولی با اجرای این اقدامات کشورها و بازار های مد نظر می بایست سیاست همگرایی با ایران داشته باشند.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به سیاسی بودن کالای گاز ، اقدامات مشترک تمام وزارت خانه ها را برای صادرات این محصول لازم دانست . به عنوان مثال: با صادرات گاز، وزارت امور خارجه میتواند در ایجاد روابط سیاسی بین دو کشور اقدام نماید و یا وزارت اقتصاد بحث جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف در تعهد فی مابین را دنبال نماید.

احمد رکن آبادی ضمن اشاره به سود تولید فرآورده های گازی در مقاسیه با خام فروشی آن گفت: قیمت فروش یک تن گاز خام ۱۵۰ دلار است ولی با ورود در بخش تولید پتروشیمی این ارزش تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و با تولید اتیلن قیمت هر تن به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار افزایش میرسد .

وی ادامه داد: بزرگترین کارخانه تولید اتیلن در عسلویه واقع است که سالانه ۱۳۲۰۰۰۰ تن گاز را به اتیلن تبدیل می نماید که خود این محصول خوراکی برای تهیه پلی اتیلن محسوب می شود.

رکن آبادی افزود : ایران در حوزه تولید پلی اتیلن بسیار پیشرفت کرده و علاوه بر تامین مصارف داخلی به سایر کشورها منجمله آمریکا و آمریکای جنوبی صادرات پلیمری دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا