بین الملل

جنگ تجاری ترامپ ۷.۸ میلیارد لار به اقتصاد آمریکا ضرر زد

مطالعه‌ای که این هفته توسط یک تیم از اقتصاددانان دانشگاه‌های ممتاز آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد جنگ تجاری ترامپ ، ۷.۸ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور وارد کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، مطالعه‌ای که این هفته توسط یک تیم از اقتصاددانان دانشگاه‌های ممتاز آمریکا منتشر شد نشان داد که جنگ تجاری ترامپ باعث شده ۷.۸ میلیارد دلار خسارت به تولید ناخالص ملی این کشور وارد شود.

مؤلفان این مقاله می‌گویند تأثیر کوتاه‌مدت اقدامات ترامپ را مورد مطالعه قرار داده و متوجه شدند که واردات از کشورهای هدف ۳۱.۵ درصد کاهش داشته است، درحالی‌که صادرات هدف آمریکا ۱۱ درصد افت کرده است. آنها همچنین متوجه شدند که ضرر سالیانه مصرف‌کننده و تولیدکننده آمریکایی از هزینه‌های بالاتر واردات، به ۶۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.

این محققان گفتند: با احتساب درآمد بالاتر از تعرفه‌ها برای دولت و سود تولیدکنندگان داخلی از قیمت بالاتر، کل ضرری که کشور متحمل شده است، ۷.۸ میلیارد دلار یا ۰.۰۴ درصد تولید ناخالص ملی شده است.

این مطالعه توسط تیمی از اقتصاددانان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ییل و دانشگاه کلمبیا در لس‌آنجلس، انجام شده و اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا، آن را منتشر کرده است.

ترامپ از سیاست تجاری محافظه‌کارانه‌ای برای حفاظت از تولید آمریکا، استفاده کرده است. ماه‌هاست که ترامپ با تعرفه‌های یک‌جانبه خود، واشنگتن و پکن را در جنگ تعرفه‌ای تلافی‌جویانه باهم سرشاخ کرده و با وضع تعرفه‌هایی دیگر اتحادیه اروپا و دیگر شرکای تجاری خود را هم خشمگین ساخته است.

مؤلفان می‌گویند درحالی‌که تعرفه‌ها به نفع بخش‌هایی بوده است که از لحاظ سیاسی حساس بودند، اما وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکایی، سود به دست آمده در این بخش‌ها را خنثی کرده است.

این محققان می‌گویند: کارگران بخش‌های حساس به تجارت، در ایالت‌هایی که بیشتر جمهوری‌خواه هستند، بیشترین آسیب را از جنگ تجاری دیده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا