امور زیربناییتعاون و اشتغالکسب و کار

چهار گام برای آغاز کسب و کارهای خانگی /فهرست مشاغل مشمول حمایت

 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی با تشریح مراحل راه‌اندازی مشاغل خانگی، فرایند صدور مجوز برای این نوع کسب و کارها را اعلام کرد.

 

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مشاغل خانگی امروزه به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد محسوب می‌شوند. یکی از مزایای کسب و کارهای خانگی، ایجاد شغل رسمی در «محل سکونت» و حذف هزینه‌های مربوط به محل راه‌اندازی کسب و کار خانوادگی است.

هر چند مشاغل خانگی در اذهان به چند شغل خاص محدود می‌شود، اما دامنه فعالیت در این نوع مشاغل گسترده است به طوری که در حال حاضر ۳۲۳ رشته فعالیت در قالب پنج دسته بندی تعریف شده است.

بر این اساس، ۱۳۴ رشته در گروه فعالیت‌های «فرهنگی و هنری»، ۶۶ رشته در گروه فعالیت‌های «تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و تولیدات گیاهی»، ۵۹ رشته در گروه فعالیت‌های «صنعت و خدمات»، ۵۳ رشته در گروه فعالیت‌های «صنایع دستی» و ۱۱ رشته در گروه فعالیت‌های «فرش دستباف و رشته‌های مرتبط» تعریف شده و متقاضیان می‌توانند متناسب با ایده، توانایی و طرح خود، تقاضای دریافت مجوز مشاغل خانگی را ارائه دهند.

(متقاضیان می‌توانند فهرست رشته‌های مشاغل خانگی را از اینجا دریافت کنند.)

گام اول: ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی

در همین زمینه مهناز امامدادی رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مراحل راه‌اندازی مشاغل خانگی و نحوه درخواست متقاضیان گفت: متقاضیان راه اندازی این مشاغل باید در مرحله اول تقاضای خود را در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ ثبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد حتماً به فهرست مشاغل خانگی مراجعه کنند و متناسب با مهارت و طرح خود نسبت به ثبت نام اقدام کنند، گفت: همچنین متقاضیان هر یک از رشته‌ها می‌توانند جزئیات اطلاعات، شرایط، ابزار مورد نیاز و ویژگی‌های سکونت برای هر یک از رشته‌های مدنظر در کسب و کارهای خانگی را از طریق فرم اطلاعات مشاغل خانگی مطالعه کنند.

رئیس ستاد دبیرخانه حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی افزود: ویژگی‌های رشته‌های مرتبط با صنایع دستی در گروه فعالیت‌های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رشته‌های «فرش دستباف و صنایع مرتبط» و رشته‌های «صنعتی و خدماتی» در گروه فعالیت‌های مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رشته‌های کشاورزی» در گروه فعالیت‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و رشته‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری در گروه فعالیت‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است.

متقاضیان می‌توانند اطلاعات و حداقل شرایط لازم برای هر رشته را از اینجا مطالعه کنند.

گام دوم: تعیین نوع شیوه فعالیت

امامدادی ادامه داد: در مشاغل خانگی متقاضیان به سه شیوه مستقل، تحت پوشش و پشتیبان می‌توانند فعالیت کنند که باید یکی از این روش‌ها را در فرایند ثبت نام انتخاب کنند. نخست اینکه متقاضی به صورت خویش فرما و مستقل تمایل به فعالیت در مشاغل خانگی دارد که تحت عنوان «متقاضیان مستقل» شناخته می‌شود و باید فرم ثبت نام مربوط به این نوع فعالیت را تکمیل کند.

وی تصریح کرد: شیوه دیگر شیوه‌ای است که فرد دارای مهارت است اما در فرایند فعالیت این مشاغل از جمله تأمین مواد اولیه یا ورود به بازار ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد و نیاز داشته باشد تحت پوشش فرد دیگری فعالیت کند. این گروه از متقاضیان باید فرم ثبت نام در مشاغل خانگی به شیوه «تحت پوشش» را تکمیل کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی گفت: گروه سوم نیز افرادی هستند که توان و قدرت مدیریت و اجرای فرایند تولید و راه اندازی مشاغل خانگی را دارند و می‌توانند در شغل مورد نظر چند نفر را تحت حمایت و مدیریت مشغول به کار کنند. در واقع این افراد توانایی راه اندازی کسب و کارهای خانگی به عنوان کارفرما را دارند. این گروه از افراد تحت عنوان «پشتیبان» باید تقاضای خود را در سامانه مشاغل خانگی ثبت کنند.

گام سوم: تکمیل فرم ثبت نام و دریافت پیامک

امامدادی با بیان اینکه در فرم ثبت نام علاوه بر تکمیل مشخصات فردی افراد، متقاضیان باید خلاصه‌ای از طرح مورد نظر را ارائه دهند، تاکید کرد: نکته‌ای که حتماً باید متقاضیان توجه کنند این است که ثبت نام متقاضی زمانی به پایان می‌رسد که پیامک «ثبت نام شما تکمیل شد» را دریافت کنند.

وی افزود: با توجه به زمان بر بودن فرایند ثبت نام و فراهم شدن امکان ثبت اطلاعات در چند روز، از همان ابتدا کد رهگیری به متقاضیان داده می‌شود تا در هر زمان که ادامه ثبت نام را به زمان دیگری موکول کردند امکان طی ادامه ثبت نام برای آنها وجود داشته باشد، اما بسیاری از افراد پس از دریافت کد رهگیری، آن را به منزله پایان ثبت نام تلقی می‌کنند در صورتی که کد رهگیری فقط به منظور ورود مجدد به سامانه و طی فرایند تکمیل ثبت نام است. بنابراین زمانی فرایند ثبت نام نهایی می‌شود که پیامکی مبنی بر تکمیل ثبت نام را دریافت کنند.

گام چهارم: بررسی طرح متقاضی

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان دریافت مجوز کسب و کار خانگی گفت: پس از تکمیل ثبت نام، طرح مربوطه به دستگاه اجرایی مرتبط با طرح متقاضی ارسال می‌شود و پس از بررسی، نتیجه‌ی رد، اصلاح یا تأیید طرح به متقاضی از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: گاهی ایرادات طرح متقاضیان قابل اصلاح نیست و طرح رد می‌شود اما در مواقعی که طرح نیاز به اصلاح داشته باشد در صورت دریافت پیامک، اشخاص با کد رهگیری که دریافت کردند، می‌توانند وارد سامانه شوند و اصلاحات لازم را انجام دهند.

امامدادی ادامه داد: پس از تأیید طرح متقاضی در دستگاه اجرایی، طرح به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل سکونت متقاضی ارسال می‌شود و در صورت تأیید نهایی در اداره کل مربوطه برای صدور مجوز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی تاکید کرد: البته برخی از رشته‌ها ستاره دار هستند که به دلیل حساسیت نیاز به تاییدیه‌های دستگاه دیگری هستند؛ به عنوان مثال در حوزه مشاغل مربوط به مواد غذایی که تحت عنوان رشته‌های ستاره دار از آنها یاد می‌شوند، علاوه بر بررسی طرح در دستگاه اجرایی، از دانشگاه علوم پزشکی یا ادارت کل استان نیز استعلام صورت می‌گیرد و پس از تأیید استعلام طرح به اداره کل کار استان و پس از آن برای صدور مجوز به وزارت کار ارائه می‌شود.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا