بین الملل

ایران ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام صادر کرد

ایران در ماه فوریه ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرد که از پایین‌ترین رکورد چندین ساله‌ای که در ماه فوریه ثبت شد و ۶۲۹ هزار بشکه در روز بود، خیلی بیشتر است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، مقامات آمریکایی می‌گویند بازارهای نفت جهان امسال می‌توانند حذف کامل صادرات نفت ایران را تحمل کنند. این نتیجه‌گیری می‌تواند در هفته‌ای آتی بسیار حیاتی باشد، چراکه در مورد خاتمه دادن به معافیت‌های ارائه شده از تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری می‌کند.

طبق گفته ۴ نفر از مقامات آمریکا که خواستند نامی از آنها فاش نشود، طبق مقدار کنونی عرضه و پتانسیل افزایش تولید آمریکایی‌ها و سعودی‌ها، «به صفر رساندن صادرات ایران» می‌تواند امسال بدون به خطر انداختن جریان عرضه نفت جهان، اتفاق بیافتد.

این مقامات تاکید کردند که مذاکرات در این زمینه هنوز در جریان است و هنوز هیچ تصمیم نهایی‌ای در این زمینه گرفته نشده است.

این پیام مقامات آمریکایی درحالی منتشر می‌شود که اعضای اوپک و متحدان آنها خود را برای برگزاری اجلاس اخر این هفته وزیران در باکوی آذربایجان، آماده می‌کنند، تا در مورد ادامه دادن یا ندادن به توافق کاهش تولید خود مذاکره کنند.

با نزدیک شدن به موعد اتمام معافیت‌هایی که ترامپ به ۸ واردکننده بزرگ نفت ایران داده است، این مقامات می‌گویند ظرفیت ذخیره کافی‌ای در بازار وجود دارد که بتوان تمام صادرات ایران را از آن حذف کرد. آنها به توانایی اوپک برای افزایش تولید و همچنین شکوفایی تولید نفت آمریکا، در بین احتمالات ممکن، اشاره کردند.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک دارای ۲.۸ میلیون بشکه در روز ظرفیت ذخیره تولید است، که بیش از آن مقداری است که برای حذف کامل صادرات ایران لازم می‌باشد. در ماه فوریه، ایران ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرد که از پایین‌ترین رکورد چندین ساله‌ای که در ماه فوریه ثبت شد و ۶۲۹ هزار بشکه در روز بود، خیلی بیشتر است.

در همین زمان اداره اطلاعات انرژی آمریکا در چشم‌انداز کوتاه‌مدت خود تخمین زد که عرضه نفت خام جهان، امسال ۱۸۰ هزار بشکه در روز از تقاضا بیشتر شود.

اما آینده نامشخص کاهش تولیدات ونزوئلا، این تصویر را مبهم می‌کند. تولید این کشور در ماه فوریه ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و انتظار می‌رود در ماه مارچ با افت بیشتری هم روبرو شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه در کنفرانس سراویک در هیوستون گفت: ما متعهدیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم. هر چه زودتر شرایط بازار اجازه دهد، این اقدام زودتر انجام خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا