انرژی

صادرات گاز چهارمین الویت کشور است

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی سیاست گذاری در حوزه گاز را در ۴ مرحله ذکر کرد و گفت: صادرات این محصول الویت چهارم کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در برنامه چالش گفت: طی سیاست گذاری های صورت گرفته برای مصرف گاز، اولین اولویت تامین نیاز های داخلی خانوارها است که در زمستان میزان مصرف تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب می رسد.

وی ادامه داد: دومین الویت تزریق گاز به چاه های نفت به منظور فعال و احیا کردن آنهاست و الویت سوم هم تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی و برق است. وی صادرات گاز را به عنوان چهارمین و آخرین الویت ذکر کرد.

همچنین بخوانید

حسینی ضمن اشاره به ظرفیت گاز در شرایط تحریم افزود: در شرایط فعلی تحریم نفت، میبایست صادرات خود را قوت بخشیده و ضمن حفظ بازار های موجود ، بازارهای جدیدی را نیز مهیا کنیم .

وی با اشاره به بازار فعلی عراق برای صادرات گاز ایران گفت: با توجه به خطوط ایجاد شده برای انتقال گاز به عراق، این ظرفیت هنوز کامل نشده و میزان گاز ارسالی کمتر از ظرفیت ایجاد شده است.

در حالی که با صادرات ۷۰ میلیون متر مکعبی به این بازار می توان ۳ تا ۴ میلیون دلار برای کشور درآمد ایجاد کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی ، گاز را یک کالای استراتژیک دانست و افزود: مذاکرات بین کشورها در حوزه گاز بسیار سیاسی است و نمی¬توان قرار دادهای گازی بین دو کشور را به بخش خصوصی سپرد.

وی افزود: به منظور ایجاد روابط بین الملل و سیاسی و استفاده از فرصت ها می بایست قرار داد گازی بین دولتها منعقد شود.

وی گاز را گامی مناسب برای رهایی از محدویت های ایجاد شده تحریم ها دانست.

حسینی با اشاره به رسالت گاز در عدم وابستگی کشور به واردات فرآورده های نفتی دانست و گفت: اگر کشور برای تامین سوخت داخلی از موهبت گاز برخوردار نبود و از گازوئیل و مازوت برای گرمایش و صنعت استفاده می کرد ، قطعنا” امروز یکی از وارد کنندگان فرآورده های نفتی بودیم.

وی در پایان گفت : قرن بیست و یکم به قرن گاز اطلاق شده است. این فرآورده در حال متحول کردن بازار دنیاست و جایگزین ذغال سنگ شده داست. گاز به خاطر سوخت پاک بودنش مورد توجه بسیاری از کشور ها قرار گرفته و این فرصتی برای کشور ما محسوب می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا