امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کنجاله سویا گران‌تر شد/ نقص در سیستم توزیع عامل نابسامانی بازار

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه قیمت کنجاله سویا مجددا افزایش یافته و به کیلویی حدود ۴٧٠٠ تومان درب مرغداری رسیده است،گفت: سیستم توزیع نهاده ها و همچنین توزیع مرغ مشکل دارد.

همچنین بخوانید

محمد یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چرا توزیع مرغ تنظیم بازاری از سوی دولت منجر به کاهش قیمت این کالا در بازار نمی‌شود، گفت: به اعتقاد بنده سیستم توزیع این کالا مشکل دارد.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت نهاده‌ها در بازار، عرضه مرغ با قیمت ١١هزار و ۵٠٠ تومان برای مرغدار به صرفه نیست.

یوسفی قیمت ١۶ تا ١٧ هزارتومان مرغ را کاذب خواند و افزود: نرخ منطقی این کالا تا ١۴ هزارتومان است.

وی درباره اینکه آیا پیش بینی نمی‌شود قیمت این کالا در بازار افت کند، گفت: تا ١٠ فروردین قیمت‌ها در همین حدود فعلی باقی می‌ماند.

یوسفی همچنین از افزایش قیمت سویا طی دو هفته اخیر خبر داد و افزود: قیمت سویا تحویل درب مرغداری در تهران به کیلویی ۴٧٠٠ تومان رسیده است.

وی قیمت هرکیلو ذرت را تحویل درب مرغداری در تهران ١٧۵٠ اعلام و اضافه کرد: قیمت ذرت تفاوت چندانی نداشته است اما سویا به دلیل کمبود و نواقصی که در سیستم توزیع وجود دارد گران شده است.

یوسفی ادامه داد: اخیراً وزارت جهاد بخشنامه‌ای صادر کرده که براساس آن کنترل و نظارت بر واردکنندگان و کارخانجات روغن‌کشی شدیدتر می‌شود.

این فعال بخش خصوصی توضیح داد: روند واردات کنجاله به دلیل مسائل ارزی و نقل و انتقال آن مقداری با تأخیر مواجه شد.

وی با اینکه دولت مرغی را که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می‌کند با قیمت ١١ هزارتومان از مرغداران خریداری می‌کند، افزود: مرغدارانی که مرغ خود را به قیمت ١١ هزارتومان تحویل می‌دهند در ازای هرکیلو مرغ ٧ کیلوگرم دان تحویل می‌گیرند.

یوسفی با اشاره به اینکه همه مرغداران نمی‌توانند این کار را انجام دهند، گفت: تعدادی از زنجیره‌ها که با دولت قرارداد دارند این کار را می‌کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا