بورسبورس اوراق

پتروشیمی‌ها پیشتاز در رشد قیمت سهام/ شاخص بورس تهران هزار و ۳۹۷ واحد دیگر رشد کرد

معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که افزایش تقاضا در نمادهای صنعت پتروشیمی و رشد قیمت در «فخوز» سبب شد تا شاخص بورس تهران افزایش یابد و با ثبت میزان هزار و ۳۹۷ واحد به عنوان رشد روزانه شاخص و رسیدن به سطح ۱۷۲ هزار و ۵۲۲ واحد، در انتظار شروع معاملات در روز آتی بنشیند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس تهران که چند وقتی است چشم سرمایه گذاران را به سبزپوشی خود عادت داده است، امروز نیز با رشد به کار خود پایان داد. معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که این بازار و فرابورس از همان ابتدا در مسیر صعود گام برداشتند. این صعود که بیش از هر چیز به واسطه افزایش تقاضا در نماد شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی رخ داد در نهایت توانست دماسنج اصلی بازار سرمایه را هزار و ۳۹۷ واحد دیگر به پیش ببرد و بازدهی ۰.۸۲ درصدی را برای معاملات بورس تهران به ارمغان بیاورد. بازار سهام کشور که در قیمت دهی به اغلب نمادهای کالایی نیم‌نگاهی به بهای کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی دارد امروز و در سایه تعطیلی این بازار‌ها راهی صعودی را پیمود تا بر بازده کسب شده در اسفندماه جاری بیافزاید.

آخرین روند صعودی شکل گرفته در بازار سهام که تقریبا از روز‌های نخست اسفندماه جاری و همزمان با بالا رفتن قیمت جهانی فلزات پایه آغاز شده بود، در دومین روز هفته با پیشتازی نمادهای حاضر در گروه محصولات شیمیایی ادامه یافت. به نظر می رسد دیدگاه تحلیلی بازار نسبت به نمادهای شاخص ساز که تا پایان هفته اخیر به نفع سهم‌های فلزی و معدنی بود، حالا و پس از آنکه این نمادها در هفته های اخیر رشد خوبی را تجربه کردند، در غیاب رشدی جدی در بین سایر گروه‌ها به نفع نماد شرکت‌های پتروشیمی تمام شده است.

به نظر می‌آید نمادهای این گروه که در دور قبلی رشد شاخص نیز نقشی تعیین کننده تا رسیدن نماگر اصلی بازار به نزدیکی سطح ۲۰۰ هزار واحد ایفا کردند، حالا و پس از آنکه معامله گران اندکی از نمادهای فلزی فاصله گرفته اند، نقش اصلی را در پیش بردن شاخص نسبت به سطوح بالا تر ایفا خواهند کرد. این رویداد می تواند بر اثر عواملی همچون خوشبینی‌های شکل گرفته در خصوص افزایش قیمت اوره و بالا رفتن انتظارات اذهان عمومی در خصوص افزایش نرخ رسمی ارز در سال آینده قابلیت تداوم یابد. بنابراین در صورت تداوم جو مثبت در میان سرمایه گذاران و نبود شوک‌های سیاسی منفی می‌توان انتظار داشت که روند افزایشی آغاز شده در روزهای بعد نیز ادامه بابد.

با نگاهی به معاملات شرکت‌های بورسی می‌توان در یافت که امروز بیشترین افزایش ارزش، متعلق به شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی بوده است. بر این اساس شرکت‌های یاد شده که از میان آنها می‌توان به «خراسان»، «پارس» و «شفن» اشاره کرد، در روز جاری بیش از سایر گروه‌ها توانستند تقاضای معامله گران حقیقی را به خود جذب کنند. این تقاضا به حدی بود که امروز حتی «فارس» سنگین وزن نیز که عنوان بزرگترین شرکت بورسی از بعد ارزش را به خود اختصاص داده است، توانست افزایش قیمت ۲.۷۱ درصدی را تجربه کند و در قیمت ۳۸۹ تومان و ۷ ریال معاملات روزانه خود را به پایان ببرد.

تداوم اصلاح قیمت در نمادهای فلزی-معدنی

روی دیگر سکه نمادهای دلار امروز با افت قیمت در نمادهای فلزات اساسی و سکون قیمت در نمادهای استخراج کانه‌های فبزی خود را نشان داد. بر این اساس نمادهای یاد شده امروز اغلب روزی یکنواخت را پشت سر گذاشتند و به دور از هیاهو اکثر اندکی وزن کم کردند. این کاهش قیمت که در نمادهای گروه فلزات اساسی بیشتر دیده می‌شد، سبب شد تا اغلب این نمادها کاهش بعای یک تا دو درصدی روز خود را به اتمام برسانند.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران  در نخستین روز هفته هزار و ۳۹۷ واحد رشد کرد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی  ۰.۸۴ درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای پتروپالایشی‌ و «فخوز» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح ۱۷۲ هزار  و ۵۲۲ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و ۸۲۹ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۵۵۶ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۱۲۲ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، خودرو و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فارس»، «پارس» و «فخوز» از خود به نمایش گذاشتند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش ۴۲ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «کگهر» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز ۱۷۰ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۷۸۳ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا