انرژی

قیمت جهانی نفت در مدار صعودی

 

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: قیمت نفت به ویژه نفت خام سنگین در بازارهای جهانی به دلیل کاهش و قطع صادرات کشور ونزوئلا طی هفته های اخیر روندی صعودی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد علی خطیبی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی بر قیمت نفت ایران نیز اضافه شده است، افزود: در بازارهای جهانی قیمت نفت خام طی ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه بالاتر بوده است.

وی اظهارداشت: نفت خام ونزوئلا از نوع سنگین بوده بنابراین با کاهش و قطع صادرات این کشور قیمت نفت خام سنگین در بازارهای جهانی افزایش بیشتری داشته است.

نماینده سابق ایران در اوپک ضمن اشاره به اینکه آمریکا به هشت کشور اجازه خرید نفت از ایران را داده که در شرایط کنونی به دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان باید این اجازه خرید تمدید شود، ادامه داد: آمریکا با تحقق این مهم مانع از رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۸۰ و یا حتی ۱۰۰ دلار می شود.

وی درباره وعده ترامپ مبنی بر ارائه نفت ارزان به مردم آمریکا گفت: وعده ترامپ نه تنها تحقق نیافته بلکه بر قیمت نفت در این کشور نیز اضافه شده همین مسئله به وجهه دولت آمریکا در نزد مصرف کنندگان لطمه وارد کرده بنابراین به دنبال آرام کردن بازار نفت است.

خطیبی در ادامه افزود: سیاست های آمریکا در قبال ایران و ونزوئلا سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده این درحالیست اوپک همواره سعی کرده قیمت ها را متعادل نگه دارد.

وی اظهارداشت: اوپک در سال جاری میلادی ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده اما کشورهای تولیدکننده غیر اوپک نتوانسته اند از میزان تولید خود بکاهند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: با تمدید معافیت ها علیه ایران از سوی آمریکا و ادامه روند کنونی می توان در بازارهای جهانی نفت به قیمت های متعادلی دست یافت.

وی با اعلام این مطلب که ایران به دلیل اعمال تحریم ها به جای تولید چهار میلیون بشکه نفت در روز نزدیک به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید می کند، گفت: تولید نفت با اعمال تحریم ها و کاهش صادرات به ناچار در کشور کاهش می یابد.

خطیبی همچنین افزود: انتظار می رود هر چه سریعتر تحریم ها لغو تا دوباره چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید و به کشورهای دیگر صادر شود.

وی ضمن اشاره به اینکه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در هزینه کرد این درآمدهاست و به تولید و صادرات نفت مربوط نمی شود، اظهارداشت: تولید و صادرات نفت می تواند همچنان ادامه داشته باشد اما نباید درآمد به دست آمده را صرف هزینه های جاری کرد بلکه باید به سمت سرمایه گذاری و صندوق های ذخیره ارزی سوق داد تا از سود حاصل از این سرمایه گذاری ها رفاه جامعه تامین شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه درآمدهای جاری بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران به درآمدهای نفتی وصل شده است، اظهارامیدواری کرد که وابستگی هزینه های جاری به درآمدهای نفتی کاهش تا زندگی مردم به دلیل نوسان های نرخ ارز دچار مشکل نشود.
برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا