امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

درختکاری برای کنترل ریزگرد، آبنباتی برای مشغول کردن مردم است

اهواز – نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: درختکاری برای کنترل ریزگرد راه حل انحرافی است و همانند آبنباتی برای مشغول کردن مردم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آیت الله محسن حیدری شامگاه گذشته در همایش آب، حیات زمین در سالن آمفی تئاتر دانشگاه چمران اهواز اظهار کرد: درختکاری یک راه انحرافی برای کنترل ریزگردهاست که من این مسئله را به سمع و نظر مقام معظم رهبری رساندم.

وی افزود: من خدمت ایشان عرض کردم که دلیل اصلی ایجاد ریزگرد انتقال آب از سرشاخه رودخانه های جاری به سمت خوزستان است و اگر آب را برگردانند مشکل حل می شود. با توجه به اینکه ۴۰ هزار هکتار قرار است به مدت پنج سال درختکاری شود که این میزان تنها پنج درصد از کل منشاء ریزگردهاست؛ بنابراین برای رفع کل ریزگردها باید یک قرن بگذرد پس این یک راه علاج بخش نیست. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان بیان کرد: خدمت مقام معظم رهبری این نکته را نیز اطلاع دادم که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که قرار است ۵۰ درصد آب آن از رودخانه کرخه تامین شود، با احداث چهار سد روی این رودخانه تقریبا این امر غیرممکن می شود و این طرح بدون آب می ماند. این اقدامات وزارت نیرو بدون اطلاع دادن به رهبری به صورت محرمانه در حال انجام است که از سر ناچاری از تریبون نماز جمعه این موضوع را فاش کردم.

وی تصریح کرد: وزیر نیرو، تعطیلی کشاورزی، افزایش حاشیه نشینی، خشکیدن تالاب ها و افزایش ۱۰۰ در صدی ریزگردها را در پی احداث این چهار سد روی رودخانه کرخه تائید کرد و تنها دلیل انجام و ادامه این پروژه ها را فشار مسئولان استان های دیگر بر رئیس جمهور اعلام کرد و آنها دلیل انجام این پروژه ها را ایجاد اشتغال در استان های خود اعلام می کنند در حالی که در خوزستان نرخ بیکاری دو برابر نرخ کشور است.

آیت الله حیدری با اشاره به اینکه اهمیت دادن به محیط زیست یک موضوع جدید نیست اظهار کرد: یکی از موضوعات فقهی مورد توجه من از همان ۲۵ سال پیش، محیط زیست بر اساس قاعده  بدون ضرر بوده است. به خصوص اینکه بحران ریزگرد در اثر خشک شدن مراتع، زمین های کشاورزی، تالاب ها و کم آب شدن رودخانه ها اتفاق افتاده است. 

وی افزود: ریزگردها تنها بیرق دستکاری در طبیعت است و مشکلات پشت پرده بسیاری وجود دارد که هنوز خود را نشان نداده است که با این مشکلات نباید با سهل انگاری برخورد کرد زیرا تنها خوزستان درگیر آن نیست و بقیه استان ها هم با آن مواجه هستند اما اگر این مشکلات کنونی خوزستان رفع نشود دامان همه کشور را می گیرد و من به عنوان یک شهروند خوزستانی نسبت به این موضوع هشدار می دهم. 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به سوءفهم و بد تحلیلی در بین برخی مسئولان بیان کرد: مسئولان به جای کلی نگری به جزئی نگری روی آوردند و مشکلات از همین جا شروع شد در حالی که خوزستان، آب، خاک و آفتاب بی نظیری دارد و می تواند دو برابر نیازهای کشور را تامین کند و در مقابل تحریم ها، کشور را کاملا مقاوم کند به شرطی که همه استعدادهای بالقوه آن بالفعل شود. 

آیت الله حیدری توضیح داد: همه کارشناسان از تامین نصف غذای کشور با انجام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خبر داده اند در حالی که اگر این طرح تبدیل به دو میلیون هکتار شود دو برابر غذای کشور را تامین می کند به شرطی که اجازه دهند آب به استان برسد و مسیر آن را به جای دیگری منحرف نکنند. 

وی، انتقال آب را یک اشتباه استراتژیک دانست و گفت: قرار بود برای تامین آب شرب استان های دیگر تنها ۳۴۰ میلیون مترمکعب در سال از منابع آبی خوزستان برداشت شود در حالی که هم اکنون یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب برداشت می شود و این برخلاف مصوبه آب کشور است. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره میزان فضای سبز کشور در استان های مختلف اظهار کرد: سرانه فضای سبز در کشور ۱۵ مترمکعب، در حالی که در خوزستان این میزان ۱۲ مترمکعب اما در اصفهان ۲۷ مترمکعب است که نشان می دهد آب را برای فضای سبز مصرف می کنند و این به دور از عدالت و نشانه چپاول است. 

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا