بین الملل

لیره ترکیه بیش از ۵ درصد سقوط کرد

به دنبال نشانه‌هایی جدید از کند شدن اقتصادهای منطقه یورو و با فرار سرمایه‌گذاران از دارایی‌های ریسک دار، لیر ترکیه بدترین سقوط یک روزه خود پس از بحران سال گذشته این کشور را تجربه کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فایننشال تایمز، روز جمعه، به دنبال نشانه‌هایی جدید از کند شدن اقتصادهای منطقه یورو و با فرار سرمایه‌گذاران از دارایی‌های ریسک دار، لیر ترکیه بدترین سقوط یک روزه خود پس از بحران سال گذشته این کشور را تجربه کرد.

در این روز با افزایش نگرانی از وضعیت اقتصاد جهان، نرخ لیر ترکیه بیش از ۵ درصد در برابر دلار سقوط کرد و به نرخ برابری ۵.۸۲ رسید، تا دوره آرامش نسبی بازارهای مالی ترکیه در سال جاری به پایان برسد.

روز جمعه، پس از انتشار داده‌های میزان تولیدات ماهانه آلمان، که وحشت از کند شدن شدید رشد اقتصادی جهان را تشدید کرد، ارزهای اقتصادهای درحال ظهور به شدت آسیب دیدند.

تحلیل‌گران می‌گویند سقوط لیر ترکیه، بانک مرکزی این کشور را بر این خواهد داشت که برای جلوگیری از سقوط بیشتر، سیاست‌گذاری مالی خود را سخت‌تر کند (افزایش نرخ بهره).

پیوتر ماتیس، تحلیل‌گر ارز خارجی در رابوبانک، می‌گوید: سقوط نرخ لیر در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل منفی اتفاق افتاد، که کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در نتیجه گزارشاتی از افت تولید آلمان و فرانسه، از مهمترین آنها بود.

شاخص سهام ترکیه هم ۳.۵ درصد سقوط کرد.

برخی از تحلیل‌گران هم می‌گویند سقوط لیر درحالی اتفاق افتاده است که بانک‌های بزرگ دولتی از فروش دلار برای خرید لیره دست کشیده‌اند. امسال این بانک‌ها به تثبیت نرخ لیر کمک کردده بودند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا