بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی به جدیدترین شماره‌ی مجله‌ی اکونومیست / اروپا غول‌های فناوری آمریکایی را به مبارزه دعوت می‌کند

 

اکونومیست هفته‌نامه‌ای نامدار است که قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال دارد و دفتر انتشار آن در شهر لندن واقع است. تصویر جلد جدیدترین هفته‌نامه‌ی اکونومیست که در ۲۳ام ماه مارس امسال منتشر شده، دسته‌ای از افراد را نشان می‌دهد که با در دست داشتن اره و تبر، به مبارزه با غول‌های تکنولوژیکی آمریکایی، از قبیل کمپانی اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون برخواسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، تیتر اصلی این مجله با عنوان (اروپا غول‌های فناوری آمریکایی را به مبارزه دعوت می‌کند)، مشخص می‌کند که این دسته‌ی افراد نشان داده شده بر روی جلد، همان اروپایی‌ها هستند.

همچنین بخوانید

سیلیکون ولی را می‌توان محل تلاقی خوش‌فکرترین ایده‌ها با عظیم‌ترین سرمایه‌ها دانست. با این وجود، اگر می‌خواهید بدانید کدام شهرها و کشورها قدرتمندترین صنایع آینده را رهبری خواهند کرد، باید رویتان را از واشنگتن و کالیفرنیا به سمت بلژیک و برلین برگردانید.

در تحلیل تیتر اصلی این نشریه می‌توان گفت:

اتحادیه‌ی اروپا، یک مکتب متمایز را در حوزه‌ی تکنولوژی دنبال می‌کند. در این مکتب پیشگامانه، به شرکت‌های باز حوزه‌ی فناوری بهای بسیاری داده می‌شود و همچنین افراد قادرند کنترل اطلاعات شخصی خود و سود عایدی از آن‌ها را در دست داشته باشند. اتحادیه‌ی اروپا درصدد آن است که با در هم شکستن پازل شرکت‌های بیگ‌تک، اهرم قدرت را از انحصار ایالت‌ها و شرکت‌های مرموز برباید و به دست مصرف‌کنندگان برساند. یافتن راهکار برای شکستن این پازل، مزایای فراوانی به دنبال دارد و اگر اتحادیه‌ی اروپا بتواند راه‌حل طلایی را پیدا کند، آمریکایی‌ها باید بی‌درنگ از آن کپی‌برداری کنند.

معرفی مجله‌ی اکونومیست

«تولد یک دنیای جدید در راه است.» از همان سال ۱۷۷۶ میلادی که توماس پین (Thomas Paine) این جمله را مطرح کرد، تا به امروز، آمریکا همواره خود را سرزمین‌ تازه‌ترین‌ها معرفی کرده و اروپا را به چشم قاره‌ای دیده که در گذشته گرفتار شده است. اگر بخواهیم رو راست باشیم، باید بگوییم که چنین دیدگاهی در مورد صنعت فناوری کامل درست بوده است. آمریکا میزبان ۱۵ مورد از ۲۰ شرکت فناور ارزشمند جهان است؛ در حالی که نام اروپا، تنها در یک مورد از این لیست ۲۰تایی به چشم می‌خورد.

در ایالات متحده‌ی آمریکا همواره مناظره‌های پر سر و صدایی در مورد چگونگی رام‌ کردن غول‌های تکنولوژی و بهره‌مند شدن از آن‌ها در جهت منافع عمومی برگزار می‌شود. سرمایه‌گذاران کلان حوزه‌ی فناوری این منطقه، به دلیل خطاهای شرکتشان در حفظ حریم شخصی افراد، از سوی کنگره‌ی آمریکا تحت فشار هستند. به عنوان نمونه، الیزابت وارن، سناتوری که قصد دارد نامزدی در انتخابات رئیس جمهوری سال ۲۰۲۰ دارد، رویای تجزیه و انحلال فیسبوک را در سر می‌پروراند.

با یک حساب سرانگشتی، می‌توان پی برد که آمریکا در تله‌ی تردید به دام افتاده، ولی اروپا با استواری به مسیر خود ادامه می‌دهد. همین یکی دو هفته‌ی پیش بود که گوگل به دلیل ایجاد اختلال در فضای رقابتی بازار تبلیغات، ۱.۷ میلیارد دلار جریمه شد. در مقابل، اروپا به زودی خواهند توانست قوانین کپی رایت جدید را با موفقیت پیاده‌سازی کند. اسپاتیفای (Spotify) نیز از رفتارهای ضدانحصار (antitrust) کمپانی اپل ناراضی است و شکایتی را در همین رابطه به اتحادیه اروپا فرستاده است. به طور خلاصه می‌توان چنین گفت که:

سود بردن میلیون‌ها کاربر، تقویت اقتصاد و مهار آن دسته از غول‌های تکنولوژی که بدون داشتن حس مسئولیت‌پذیری، قدرت بسیاری را کسب کرده‌اند، دستاوردهایی هستند که در سایه‌ی عملکرد موفقیت‌آمیز مکتب جدید اروپایی، محقق خواهند شد.

پرداختن به اقدام تروریستی اخیر در نیوزلند علیه مسلمانی که در مسجد در حال اقامه‌ی نماز بودند؛ استعفای اخیر نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان، وجود تبعیض جنسیتی در بین اقتصاددانان و احتمال منقرض شدن حشراتی مانند زنبورهای عسل، پروانه‌ها، سنجاقک‌ها و سوسک‌ها، نمونه‌هایی دیگر از موضوعاتی هستند که در این شماره از هفته‌نامه‌ی اکونومیست به آن‌ها پرداخته شده است.

منبع: The Economist

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا