خودروصنعت، معدن، تجارت

امسال خودرو گران می‌شود؟

فربد زاوه گفت: شرایط صنعت خودروسازی در سال جاری بدون تغییر رویکردها ، بهبودی را تجربه نخواهد کرد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  این کارشناس صنعت  با تاکید بر اینکه شرایط ارزی ایران به دلیل شرایط تحریمی بی‌تردید بهبود نخواهد یافت، ادامه داد: ما در جنگ اقتصادی به سر می بریم و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، نشان می دهد نقطه آسیب‌پذیری ما در کجاست.

وی گفت: صنعت خودروسازی ایران نیز در سال های اخیر نه تنها از وضعیت کنونی در رنج است بلکه اگر به فکر حل بحران های کنونی نباشد، این مشکلات در شرایط کنونی تشدید نیز خواهد شد.

 زاوه با اشاره به اینکه خودروسازان به رغم افزایش شدید قیمت‌ها زیان‌های بسیار سنگینی را متحمل شده‌اند، توضبح داد: صورت‌های مالی شش ماهه نشان می‌دهد هم سایپا و هم ایران خودرو زیان‌های هنگفتی کرده‌اند، گفت: وقتی هم مشتری از قیمت و کیفیت ناراضی است و هم خودروساز ضرر می‌دهد و هم دولت مجبور است بخشی از این زیان را با حمایت‌های ویژه جبران کند، چرا باید این روند را ادامه دهیم؟

او تغییر رویکرد را در این حوزه ضروری دانست و گفت: شیوه اداره صنعت خودروسازی باید تغییر کند، ضروری است این وضعیت دستخوش تغییراتی جدی شود و دولت خود را یک جا از این صنعت بیرون بکشد و در نقش سیاستگذار ظاهر شود، والا این نارضایتی‌ها ادامه خواهد یافت و صنعت خوردوسازی ایران را در موقعیت متزلزلی قرار خواهد داد.

 

زاوه با تاکید بر اینکه موافقان صنعت خودروسازی در شرایط کنونی تاکید دارند که این صنعت مانع خروج ارز از کشور می شود، گفت: پاسخ من به این افراد این است که زیان ناشی از مصرف بالای بنزین را چگونه در این میان توجیه می‌کنید، هر چند این شیوه سبب نشده است صنعت خوردوسازی ایران مانع خروج ارز شود.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات یدکی از ایران خارج شده است، این به چه معناست؟ نشان دهنده این است که این قطعات در خطوط تولید مصرف می شود نه در قالب و جایگاه لوازم یدکی چرا که مصرف واقعی ایران در حوزه لوازم یدکی حد. د ۱.۵ میلیارد دلار است.

آیا قیمت‌ها باز افزایش می‌یابد؟

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت خودرو در سال جاری نیز دستخوش افزایش خواهد شد یا خیر؟ گفت: به نظر من خرید خودرو دیگر اولویت مصرف کننده واقعی نیست و وقتی مصرف کننده واقعی از میدان خارج شود، کسی در بازار نیست که سرمایه گذار با تکیه بر حضورش بتواند خودرو خریداری کند.

 وی گفت: من معتقدم قیمت خودرو میل به افزایش دارد اما متاسفانه دیگر قدرتی برای خرید خودروها نیست و قیمت ها به وضعیتی رسیده است که مشتری توان انتخاب آن را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تورم در سال جاری نیز روندی افزایشی را طی خواهد کرد، گفت: ما در فضایی انتزاعی نمی‌توانیم در خصوص میزان رشد تورم صحبت کنیم چرا که میزان رشد تورم در گرو وضعیت ارزی و میزان تنگ تر شدن حلقه تحریم علیه ایران است.

او با اشاره به اینکه اقتصاد ایران نیازمند بازنگری است، گفت: وقتی من از تغییر رویکرد رد صنعت خودروسازی صحبت می‌کنم، اشاره‌ام به وضعیتی است که پیش تر در حوزه تولید لوازم خانگی با آن مواجه شدیم. دیدیم دولت در این صنعت؛ میدان را به بخش خصوصی باخت چرا که دیگر این صنایع دولتی نمی توانند کاری را از پیش ببرند.

چرا قیمت خودروها بالاست؟

وی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت خودرو حتی پیش از طوفان تورمی سال ۱۳۹۷ بالا بود، گفت: خودروسازان تسهیلات بانگی بالایی را دریافت کرده‌اند و بهره بالایی بابت این تسهیلات پرداخت می کنند.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: در حقیقت سهم بهره‌های بانکی در قیمت خودرو به شکلی کاملا غیر منطقی بالاست، در عین حال این خودروسازان زیان انباشته نیز دارند، در حقیقت مواد مصرفی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد بهای تمام شده خودرو را تشکیل می دهد و ۴۰ تا ۴۵ درصد باقیمانده قیمت را بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل، بازاریابی، خدمات پس از فروش و … تشکیل می‌دهد و این خود نشان می‌دهد سهم اقلامی جز مواد اولیه و قطعات در تعیین قیمت تمام شده چقدر بالاست.

او اضافه کرد: به این ترتیب با اصلاح ساختاری می توان هزینه‌های جانبی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و صنعت خوردوسازی در ایران چاره‌ای جز پیمودن این راه ندارد.

منبع
 خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا