اقتصاد کلان

صدور رای حقوقی به نفع ایران در لوکزامبورگ علیه آمریکا

دادگاه لوکزامبورگ استدلال خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر علیه ایران را نپذیرفت و بدین ترتیب رای به نفع ایران صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، دادگاه اعلام کرد هیچ قانون بین المللی وجود ندارد تا آنچه آمریکا علیه ایران حکم کرده را در سیستم قضایی لوکزامبورگ پیاده کرد. شاکیان با طرح ادعای خسارت بابت حوادث ۱۱ سپتامبر درخواست غرامت از ایران از روی دارایی های مسدود شده ایران در لوکزامبورگ را مطرح کرده بودند.

۷ سال پیش دادگاه نیویورک ادعا کرد مدارکی دال بر پشتیبانی ایران از القاعده پیدا کرده است و این گروه با هواپیماربایی به نیویورک و واشنگتن حمله کرده و مسبب حملات ۱۱سپتامبر شده است. این دادگاه ۷ میلیارد دلار خسارت را به پای ایران نوشت، هرچند ایران این حکم را غیرقانونی دانست و داشتن هرگونه رابطه با عاملان ۱۱ سپتامبر را رد کرد.

همچنین بخوانید

حالا بازماندگان قربانیان سعی داشتند تا حکم مذکور را در دادگاه لوکزامبورگ عینا اجرا کرده و با ادعای ۱.۶ میلیارد دلاری، دارایی‌های ایران را به غارت ببرند.

دارایی‌های ایران به عنوان بخشی از تحریم‌های بین المللی در لوکزامبورگ مسدود شده است.

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این خبر گفت: این یک پیروزی مهم حقوقی جمهوری اسلامی ایران بر آمریکا است.

وی افزود: “امروز خبر خوبی از همکاران حقوقی ام دریافت کردم. خبر کوتاه اما بسیار مهم بود. جمهوری اسلامی ایران به یک پیروزی مهم حقوقی دیگر در مقابل آمریکا دست یافت.

همتی تاکید کرد: درپی شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همکاری صمیمانه وزارت امورخارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دفاعیات حقوقی قوی و مستدل حقوقدانان کشورمان، حکم توقیف ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه لوگزامبورگ لغو شد. دارایی بانک مرکزی با درخواست یک دادگاه امریکایی به بهانه دست داشتن ایران در حادثه ۱۱سپتامبر توقیف شده بود.”

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا