ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آموزش استفاده از DNS عمومی گوگل ؛ دی ان اس سرور گوگل برای افزایش سرعت اینترنت

 

تنظیم و استفاده از DNS عمومی گوگل سبب افزایش سرعت استفاده از وب خواهد شد. در این مطلب به نحوه پیکربندی تنظیمات شبکه دستگاه ویندوزی، لینوکسی، اندرویدی یا آی او اسی به منظور استفاده از دی ان اس سرور عمومی گوگل خواهیم پرداخت.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از گجت نیوز، در مطلب بررسی تفاوت اینترنت و وب دریافتیم وب، یکی از سرویس‌های اینترنت و در واقع اصلی‌ترین تکنولوژی سوار شده روی بزرگترین شبکه کامپیوتری دنیا محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم با آموزش نحوه استفاده از DNS عمومی گوگل تجربه کار با این سرویس را بهبود ببخشیم. برای افزایش سرعت کار در وب، روش‌های زیادی همچون افزایش پهنای باند اتصال به اینترنت وجود دارد. یکی دیگر از روش‌های بسیار مهم، استفاده از یک DNS سرور قدرتمند است. استفاده از DNS عمومی گوگل یکی از بهترین گزینه‌ها است.

ابتدا بهتر است تعریفی از دی ان اس سرور داشته باشیم. (فایل‌های) هر وب سایت، روی یک سرور متصل به اینترنت بارگذاری شده‌اند. تنها زمانی خواهیم توانست یک وب سایت را مشاهده کنیم که از آدرس آی پی (آدرس اینترنتی) سرور در بر دارنده آن اطلاع داشته باشیم. از طرفی آدرس آی پی، عددی طولانی است و به خاطرسپاری آن بسیار دشوار است. به عنوان نمونه تصور کنید به جای حفظ آدرس وب سایت Gadgetnews.net ،Google.com یا دیگر وب سایت‌ها، مجبور بودید اعدادی همچون ۲۱۶.۵۸.۲۰۹.۲۰۶ یا ۲۰۷.۱۲۵.۲۱۹.۲۲۳ را به خاطر بسپارید! کار کردن با چنین اعدادی حقیقتا امکان‌پذیر نیست.

DNS عمومی گوگل

راهکار ارائه شده برای حل این مشکل، تخصیص یک اسم قابل فهم و درک به هر آدرس آی پی بود. اما در پشت پرده، درخواست‌ها با استفاده از همان آی پی آدرس صورت می‌گیرند. به همین دلیل به سرویسی نیاز است تا آدرس Google.com یا هر وب سایت دیگر را به آی پی سرور در بر دارنده آن تبدیل کند. حین استفاده از DNS عمومی گوگل یا هر دی ان اس دیگر، این اتفاق رخ می‌دهد. اگر به یک دی ان اس سرور سریع و همچنین نزدیک به خود از نظر جغرافیایی متصل شوید، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات حین گشت و گذار در وب، افزایش پیدا خواهد کرد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره دلیل تاثیر نوع سرور دی ان اس روی سرعت اینترنت هستید، مقاله زیر را از دست ندهید.

 

همچنین بخوانید:

چرا تغییر تنظیمات دی ان اس سرعت اینترنت را افزایش خواهد داد؟

آموزش تنظیم و استفاده از DNS عمومی گوگل

در ادامه به آموزش استفاده از دی ان اس سرور عمومی گوگل در سیستم عامل‌های مختلف خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم این تنظیمات را روی سیستم کامپیوتری و گوشی هوشمند خود اعمال کرده و سپس نتیجه را با زمان عدم پیکربندی تنظیمات دی ان اس سرور مقایسه کنید.

استفاده از دی ان اس عمومی گوگل در ویندوز

در نوار کاربری پایین ویندوز، روی آیکون شبکه کلیک راست کرده و سپس گزینه Open the Network and Sharing Center را انتخاب کنید.

DNS عمومی گوگل

در پنجره Network and Sharing Center، روی گزینه Change Adapter Settings کلیک کنید.

DNS عمومی گوگل

در پنجره Network Connections می‌بایست روی اتصالی که مایل به پیکربندی DNS عمومی گوگل روی آن هستید کلیک راست کنید. بعد از این کار، گزینه Properties را در منوی باز شده برگزینید.

DNS عمومی گوگل

داخل پنجره Properties، در لیست نمایش داده شده، روی گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP / IPv4) کلیک کرده و سپس Properties را انتخاب کنید.

DNS عمومی گوگل

در پایین صفحه‌ای مربوط به تنظیمات آی پی ورژن ۴، تنظیمات دی ان اس سرور قرار دارد. در حالت عادی، آدرس سرور دی ان اس به صورت خودکار برایتان مشخص خواهد شد، اما در اینجا تصمیم داریم یک سرور خاص را به منظور تبدیل آدرس‌های متنی به آدرس‌های عددی به سیستم معرفی کنیم. برای معرفی و سپس استفاده از DNS عمومی گوگل روی گزینه Use The Following DNS Server Addresses کلیک کرده و سپس داخل دو فیلد Preferred DNS Server و Alternate DNS Server به ترتیب اعداد ۸.۸.۸.۸ و ۸.۸.۴.۴ را قرار دهید. در نهایت روی گزینه Ok کلیک کنید.

DNS عمومی گوگل

این تنها گزینه پیش رو نیست و دی ان اس سرورهای دیگری نیز علاوه بر DNS عمومی گوگل وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توان به OpenDNS اشاره کرد. برای استفاده از آن، در دو فیلد بالا می‌بایست به ترتیب آدرس‌های ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ و ۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰ را وارد می‌کردید. هر کدام از سرورها را برای یک هفته به صورت آزمایشی امتحان کرده و بر اساس بهترین بازخورد، در نهایت یکی را انتخاب کنید.

بعد از پیکربندی تنظیمات شبکه به منظور استفاده از DNS عمومی گوگل به احتمال زیاد در نحوه تعامل خود با وب سایت‌های مختلف، تفاوت قابل توجهی مشاهده خواهید کرد. فراموش نکنید این یکی از اعمالی است که به منظور افزایش سرعت کار در وب انجام می‌دهیم و تنها در صورت برطرف کردن همه محدودیت‌ها همچون پهنای باند، پیشرفت چشم‌گیری در سرعت اتصال به اینترنت مشاهده خواهیم کرد.

 

استفاده از DNS عمومی گوگل در لینوکس

این آموزش برای توزیع‌های اوبونتو، دبیان، مینت، کالی، فدورا، سنت او‌ اس و رد هت کاربردی است. اگرچه کاربران لینوکس، کار با ترمینال آن را به رابط کاربری ترجیح می‌دهند، اما در این مطلب نحوه پیکربندی تنظیمات برای استفاده از DNS عمومی گوگل را در محیط گرافیکی توضیح خواهیم داد. در هر یک از سیستم عامل‌های یاد شده، وارد صفحه Network Connections شوید که شکلی شبیه به تصویر زیر دارد.

DNS عمومی گوگل

در این آموزش رابط netplan-ens33 را برای تغییر دی ان اس سرور آن انتخاب می‌کنیم. روی مورد دلخواه کلیک کرده و سپس گزینه Edit را انتخاب کنید.

DNS عمومی گوگل

وارد تب تنظیمات IPv4 Settings (آی پی ورژن ۴) شده و برای گزینه متد، Automatic (DHCP) Addresses Only را انتخاب کنید.

DNS عمومی گوگل

آدرس ۸.۸.۸.۸ را در فیلد DNS Servers وارد کرده و در نهایت روی گزینه Save کلیک کنید. در اینجا نیز می‌توانید از سرور OpenDNS بهره ببرید.

DNS عمومی گوگل

در اوبونتو، می‌بایست وارد اپلیکیشن تنظیمات سیستم (System Settings) شده و سپس گزینه Network در پایین Network & Wireless کلیک کنید. اگر به اینترنت با استفاده از کابل لن متصل شده‌اید، به مسیر Wired (Ethernet) > Edit Connections > IPv4 Settings بروید. در صورت اتصال به اینترنت به صورت وایرلس، مسیر Wireless > Edit Connections > IPv4 Settings را دنبال کنید. در هر دو حالت می‌بایست شبکه‌ای که مایل به استفاده از DNS عمومی گوگل در آن هستید را انتخاب کنید. سایر مراحل به شکل گفته شده طبق تصاویر بالا است.

استفاده از DNS عمومی گوگل در اندروید

با تغییر تنظیمات اتصال اینترنت در گوشی موبایل نیز می‌توان سرعت دسترسی به وب را به طور قابل توجهی بهبود بخشید. برای این کار وارد اپلیکیشن تنظیمات شده و منوی Wi-Fi را لمس کنید. در ادامه فهرستی از شبکه‌های بی‌سیمی که در محدوده دستگاه وجود دارند، نمایش داده خواهند شد. نام شبکه‌ای که مایل به استفاده از DNS عمومی گوگل روی آن هستید لمس کرده و انگشت خود را چند ثانیه نگه دارید. بعد از نمایش منو، گزینه Modify Network را برگزینید.

DNS عمومی گوگل

در برخی سیستم عامل‌های اندروید، گزینه Modify Network با نگه داشتن انگشت روی شبکه مورد نظر نمایش داده نمی‌شود. در این شرایط بعد از ضربه زدن روی نام شبکه، در صفحه‌ای که اطلاعات مربوط به شبکه بی‌سیم همچون پسورد آن درخواست شده است، گزینه Show Advanced Options را انتخاب کرده و سپس گزینه IP Settings که به صورت پیش‌فرض روی حالت DHCP قرار دارد را به حالت Static تغییر دهید.

DNS عمومی گوگل

تا رسیدن به گزینه‌های DNS1 و DNS2 به پایین اسکرول کنید. روی آن‌ها ضربه زده و سپس به ترتیب دو آدرس ۸.۸.۸.۸ و ۸.۸.۴.۴ را وارد کنید. اگر بر اساس بازخورد خود از استفاده از DNS عمومی گوگل و OpenDNS، گزینه دوم را ترجیح می‌دهید، می‌توانید در این دو فیلد به ترتیب دو آدرس ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ و ۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰ را به منظور استفاده از سرور دی ان اس OpenDNS وارد کنید.

در اندروید و آی او اس، به منظور استفاده از یک سرور دی ان اس دلخواه حین اتصال به اینترنت به وسیله داده موبایل، نیازمند استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی هستید. نحوه انجام این کار را در مطلبی دیگری آموزش خواهیم داد.

استفاده از DNS عمومی گوگل در آی او اس

وارد اپلیکیشن تنظیمات شده و گزینه Wi-Fi را لمس کنید. در ادامه روی آیکون i کوچک کنار اسم شبکه‌ای که مایل به استفاده از DNS عمومی گوگل در آن هستید، ضربه بزنید. سپس به پایین اسکرول کرده و گزینه Configure DNS را لمس کنید.

DNS عمومی گوگل

در بالا، حالت تنظیمات را از Automatic به Manual تغییر دهید. در قسمت پایین آن، روی آیکون قرمز رنگ مشخص شده در تصویر زیر ضربه زده و آن را حذف کنید. این کار را برای دی ان اس سروری که مایل به حذف کردن آن هستید انجام بدهید.

DNS عمومی گوگل

حالا گزینه Add Server را انتخاب کنید. داخل لیست خالی باز شده، آدرس دی ان اس سرور مورد نظر را وارد کنید. در این مطلب هدف ما استفاده از DNS عمومی گوگل با آدرس ۸.۸.۸.۸ است. در انتها روی گزینه Save در گوشه بالا و سمت راست صفحه ضربه بزنید.

DNS عمومی گوگل

در صورت استفاده از DNS عمومی گوگل یا هر دی ان اس سرور دیگر در دستگاه اندرویدی، آی او اسی، ویندوزی یا لینوکسی، تجربه خود را با دیگر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. آیا این تغییر برای شما، تاثیر قابل توجهی در افزایش سرعت گشت و گذار در وب داشته است؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا