خودروصنعت، معدن، تجارت

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند

 

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. بزرگترین بازار خودرو جهان برای نخستین بار از دهه ۹۰ با کاهش چشمگیر فروش مواجه شده است. در ادامه، میزان فروش گروه‌های خودروسازی مختلف را در بازار چین بررسی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از گجت نیوز، بازار خودرو چین در طول دو دهه گذشته رشد خوبی را تجربه کرده است، اما آمارها نشان می‌دهند که میزان فروش خودروسازان برای نخستین بار از دهه ۹۰ میلادی در بازار چین با کاهش روبه‌رو شده است. البته میزان فروش بازار چین در ابتدای سال ۲۰۱۸ با شرایط مطلوبی همراه بود، اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با وجود اینکه میزان مالیات نیز کاهش پیدا کرد، باز هم میزان فروش با کاهش همراه بود. میزان فروش خودرو بازار چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۷.۵ میلیون دستگاه بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش ۱ میلیون دستگاهی برابر با کاهش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

گفتنی است رشد چشمگیر بازار چین که از دهه ۹۰ میلادی شروع شده بود، در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید. همچنین رشد اقتصادی چین نیز به دلیل تنش‌های تجاری با آمریکا در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد. البته مقام‌های چینی با تدابیری چون اعمال سیاست‌های پولی کاهش رشد اقتصادی را متوقف کردند، اما وضعیت بازار خودرو این کشور بهتر نشد. در ادامه لیست پرفروش ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

بررسی مشکلات بازار چین

بازار چین که حدود ۳۰ درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داده است، از سال ۲۰۱۶ به تدریج دچار افت شد. کارشناسان کاهش رونق بازار چین را به مورادی چون آلودگی هوا و ترافیک مربوط می‌دانند که برطرف‌سازی این دو مشکل می‌تواند وضعیت بازار چین را بهتر کند. دولت چین نیز در این راستا سعی دارد انگیزه‌های خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف را افزایش دهد. در همین رابطه از ژانویه سال ۲۰۱۷ عوارض خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بیشتر از ۱.۶ لیتر بود، از ۵ درصد به ۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین دولت چین در ماه می سال ۲۰۱۸ اعلام کرد عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی و خارجی بازار چین به شدت برای کسب سهم بیشترین از این بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند.

لیست پرفروش ترین خودروسازان بازار چین – ۲۰۱۸

۱.‌ گروه فولکس واگن

میزان فروش: ۴ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۸۸۱ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

گروه فولکس واگن متشکل از برندهای مشهوری چون فولکس واگن، اشکودا، آئودی، پورشه و بنتلی است که توانسته‌اند بیشترین سهم فروش خودرو در بازار چین را به خود اختصاص دهند. این گروه توانسته است با فروش ۴.۲۸ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸ در صدر لیست پرفروش ترین خودروسازان بازار چین قرار بگیرد. در میان گروه فولکس واگن بیشترین میزان فروش به برند فولکس واگن با ۳.۱۷ میلیون دستگاه، آئودی با ۶۸۲ هزار دستگاه، اشکودا با ۳۵۲ هزار دستگاه و پورشه با ۷۹ هزار دستگاه اختصاص دارد.

۲. جنرال موتورز

میزان فروش: ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۰۷ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

گروه جنرال موتورز با فروش ۳.۹۷ میلیون دستگاهی توانسته است در جایگاه دوم پرفروش ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد. البته میزان فروش این گروه نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد کاهش پیدا کرده است، اما نسبت به گروه جیلی همچنان با اختلاف بیشتری در جایگاه دوم قرار دارد. این گروه متشکل از برندهای قدرتمندی چون شورولت، بیوک، کادیلاک، بائوجون و وولینگ است.

میزان فروش برنده‌های گروه جنرال موتورز به این گونه است که برند وولینگ فروش ۱.۱۱ میلیون دستگاه، بیوک ۱.۰۶ میلیون دستگاه، بائوجون فروش ۸۷۹ هزار دستگاه و شورولت فروش ۶۷۹ هزار دستگاه را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین طبق آمار میزان فروش بائوجون ۱۳.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اما برند شورولت رشد ۱۲.۴ درصدی و کادیلاک نیز رشد ۳۳.۷ درصدی را تجربه کرده‌اند.

۳. گروه جیلی

میزان فروش: ۱ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۵۲۰ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

گروه جیلی به عنوان یک گروه چینی توانسته است لقب پرفروش‌ترین خودروساز داخلی را در بازار کشور چین به خود اختصاص دهد و در جایگاه سوم پرفروش ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد. گروه جیلی مالک شرکت سوئدی ولوو نیز محسوب می‌شود و اخیرا برند لینک‌اندکو را نیز راه‌ندازی کرده است. میزان فروش این گروه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۶۴ میلیون دستگاه بوده است که رشد قابل توجه ۱۷.۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این گروه توانست از گروه تویوتا پیشی بگیرد. در این گروه، برند جیلی فروش ۱.۳۸ میلیون دستگاه را به خود اختصاص داده است. البته در گروه جیلی برند لینک ‌اندکو فروش ۱۲۰ هزار دستگاه و رشد ۱۹۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

۴. گروه تویوتا

میزان فروش: ۱ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۸۹۵ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

گروه تویوتا در سال ۲۰۱۸ فروش ۱.۵۳ میلیون دستگاهی را تجربه کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۴.۸ رشد داشته است. گروه تویوتا متشکل از برند تویوتا و لکسوس است که بیشترین فروش آن با ۱.۳۷ میلیون دستگاه به برند تویوتا تعلق دارد و برند لکسوس نیز توانسته است به فروش ۱۶۵ هزار دستگاهی برسد که رشد ۲۶.۶ درصدی این برند را نشان می‌دهد.

۵. برند رنو نیسان

میزان فروش: ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

گروه رنو نیسان که اتحاد این دو خودروسازی فرانسوی و ژاپنی را نشان می‌دهد، توانسته‌اند فروش ۱.۴۸ میلیون دستگاهی را تجربه کرده و نسبت به سال ۲۰۱۷ به رشد ۶.۴ درصدی برسند. این گروه در جایگاه پنجم لیست پرفروش ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است. در این گروه، برند نیسان به فروش ۱.۲۳ میلیون دستگاه و رشد ۷.۷ درصدی رسیده است، اما برند رنو فروش ۵۱ هزار دستگاه و کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

۶. هوندا موتور

میزان فروش: ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۰۴ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

برند هوندا و برند لوکس آکورا در بازار چین توانسته‌اند در جایگاه ۶ لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار بگیرند، اما بیش‌ترین فروش متعلق به برند هوندا با فروش ۱.۴۶ میلیون دستگاه خودرو است و برند لوکس هوندا یعنی آکورا فقط به فروش ۸ دستگاه دست پیدا کرده است. البته میزان فروش آکورا در سال ۲۰۱۸ با کاهش ۴۳ درصدی همراه بوده است. اما به طور کلی هوندا توانسته است به رشد ۲ درصدی دست پیدا کند.

۷. هیوندای کیا

میزان فروش: ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۷۴۹ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

دو خودروساز کره‌ای با اتحاد یکدیگر توانسته‌اند گروه هیوندای کیا را به وجود آورند. این گروه با فروش ۱.۱۷ میلیون دستگاهی در جایگاه هفتم لیست پرفروش ترین خودروسازان بازار چین قرار گرفت، اما به طور کلی میزان فروش آن به میزان ۲.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. البته در این گروه، فروش برند کیا تغییری نداشته است، اما فروش برند هیوندای به میزان ۳.۹ کاهش یافت.

۸. چانگان

میزان فروش: ۱ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۳۶۸ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

شرکت خودروسازی چانگان پس از جیلی در به عنوان دومین خودروساز پرفروش کشور خود محسوب می‌شود. البته میزان فروش این گروه در سال‌های گذشته با کاهش مواجه بوده و میزان فروش آن در سال ۲۰۱۸ نیز با فروش ۱.۱۶ میلیون دستگاه نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۶.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

۹. گریت وال

میزان فروش: ۱ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۶۱ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

گروه گریت وال متشکل از برندهای گریت وال، هاوال و WEY است. این گروه توانسته است به فروش بیش از ۱ میلیون دستگاه برسد که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۳ درصد کاهش داشته است. در این گروه برند هاوال فروش ۷۶۶ هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است. البته برندهای گریت‌وال و WEY نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند، اما سهم برند هاوال در این سال حدود ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرد که همین موضوع کاهش فروش کل گروه را به دنبال داشت.

۱۰. بایک

میزان فروش: ۹۰۰ هزار و ۴۶۶ دستگاه

پرفروش ترین خودروسازان بازار چین

در گروه بایک شاهد برندهای مختلفی چون بایک، سنوا و هوانسو هستیم که توانسته‌اند در سال ۲۰۱۸ به فروش ۹۰۰ هزار دستگاهی دست پیدا کنند و در جایگاه دهم لیست پرفروش ترین خودروسازان بازار چین قرار بگیرند. البته فروش این گروه نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۶.۹ درصد کاهش داشته است.

نام گروه فروش ۲۰۱۷ فروش ۲۰۱۸ کاهش یا افزایش
۱‌. گروه فولکس واگن ۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۳۳ دستگاه ۴ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۸۸۱ دستگاه ۲.۱ درصد افزایش
۲. جنرال موتورز ۴ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۸۹ دستگاه ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۷۰ دستگاه ۴.۴ درصد کاهش
۳. گروه جیلی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۷ دستگاه ۱ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۵۲۰ دستگاه ۱۷.۷ درصد افزایش
۴ گروه تویوتا ۱ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۴۴۶ دستگاه ۱ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۸۹۵ دستگاه ۵.۶ درصد افزایش
۵. رنو نیسان ۱ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۲۳۰ دستگاه ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه ۶.۴ درصد افزایش
۶. هوندا موتور ۱ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۱۳ دستگاه ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۰۴ دستگاه ۲ درصد افزایش
۷. هیوندای کیا ۱ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۳۳۸ دستگاه ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۷۴۹ دستگاه ۵.۶ درصد کاهش
۸. چانگان ۱ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۳۹۵ دستگاه ۱ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۳۶۸ دستگاه ۱۶.۴ درصد کاهش
۹. گریت وال ۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۴۷۹ دستگاه ۱ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۶۱ دستگاه ۱.۳ درصد کاهش
۱۰. بایک ۱ میلیون و ۸۳ هزار و ۵۱۶ دستگاه ۹۰۰ هزار و ۴۶۶ دستگاه ۱۶.۹ درصد کاهش

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا