بین الملل

لیر دوباره ۵ درصد سقوط کرد

لیر ترکیه دوباره روز پنج‌شنبه سقوط سختی را متحمل شد و پس از این که فعالیت سوآپ لیر در بورس ارز لندن به یکباره شدت گرفت، ۵ درصد سقوط کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، پنج‌شنبه، لیر ترکیه دوباره روز پنج‌شنبه سقوط سختی را متحمل شد و پس از این که فعالیت سوآپ لیر در بورس ارز لندن به یکباره شدت گرفت، ۵ درصد سقوط کرد تا دوباره رئیس‌جمهور اردوغان تضعیف نرخ ارز ترکیه را نتیجه حملات غرب اعلام کند.

روز چهارشنبه، نرخ سوآپ لیر به یکباره در بورس لندن به ۱۲۰۰ درصد جهش کرد تا رئیس‌جمهور اردوغان در سخنرانی خود در کمپین رای‌دهندگان جوان اعلام کند: برخی از بانک‌ها پیش از انتخابات روز یکشنبه، مشغول بازی با نرخ ارز هستند.

نرخ لیره به شدت از بی‌اعتمادی ترک‌ها به ارز این کشور و رکورد زدن خرید دلار و طلا توسط آنها آسیب دید. روابط ناآرام با ایالات‌متحده و نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های دولت پس از انتخابات، حال‌وهوای بازارهای مالی را آشفته کرده است. سرآغاز این اتفاقات سقوط ۴ درصدی ارزش لیر در جمعه گذشته بود.

وزیر مالی ترکیه گفت که بانک‌های ترکیه میلیاردها لیر را برای بازارهای خارجی فراهم کرده‌اند و فرایند نرمال‌سازی در شرایط بازار، هم در داخل و هم در بورس لندن، آغاز شده است.

برات البایراک که با تلویزیون ان‌تی‌وی ترکیه صحبت می‌کرد، گفت: ترکیه بعد از انتخابات وارد یک دوره اصلاحات خواهد شد. او در این زمینه جزئیاتی ارائه نداد.

نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا، از ۵.۳۳ در روز چهارشنبه، تا ۵.۶۴۶۵ سقوط کرد. سال گذشته لیر ترکیه ۳۰ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد. تا ساعت ۱:۳۰ بامداد روز جمعه به وقت تهران، لیر ترکیه توانست بخشی از سقوط خود را جبران کند و به نرخ برابری ۵.۵۸۱۱ برسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا