بورسبورس اوراق

شاخص کل ۳۸۱۵واحد رشد کرد و در مدار ۱۸۵هزار واحدی قرار گرفت/ سیمانی‌ها دوباره مورد توجه اهالی بازار قرار گرفتند

شاخص کل بورس تهران امروز نیز روند خوب خود در سال ۹۸ را ادامه داد، بطوریکه طی روز جاری شاخص کل با افزایش ۳۸۱۵ واحدی بر فراز قله ۱۸۵ هزارو ۳۵۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص هم وزن نیز با افزایش ۶۷۸ واحدی به رقم ۳۵ هزارو ۸۴ واحد رسید.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بورس تهران امروز از شادابی بسیار خوبی برخوردار بود،روندی که به نظر می‌رسد  فردا نیز ادامه پیدا کند. طی روز جاری گروه‌های خودرویی، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش و حجم معاملات را در بین صنایع بورسی به خود اختصاص دادند.

همچنین دیروز گروه‌های انبوه سازی و سیمان نیز روند بسیار خوبی را پشت سرگذاشتند، بطوریکه تمامی نمادهای آن‌ها سبز پوش شدند. این در حالی است که سیمانی‌ها بار دیگر در کانون توجه اهالی بازار قرار گرفتند.

این گزارش حاکیست،در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد ۲ میلیارد و ۵۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۶۴۱میلیارد تومان در ۱۹۲هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی پردیس، صنعتی بهشهر و حفاری شمال با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند بطوریکه شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۱۰۰واحد،قیمت (هموزن) ۴۷۳واحد، آزاد شناور ۴۴۳۹واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ترتیب ۲۵۹۹و ۸۵۸۸واحد رشد را به‌ثبت رساند.

در فرابورس ایران نیز با معامله ۹۴۰میلیون ورقه به‌ارزش ۳۰۲میلیارد تومان در ۱۵۲هزار نوبت، آیفکس ۵۵واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۴۱۳واحد قرار گرفت.

 آمار و ارقام معاملاتی اولین هفته سال ۹۸

در پایان معاملات هفته منتهی به ۷ فروردین ماه ۹۸ ، شاخص کل با ۲۸۸۳ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۱۸۱۵۴۲ واحد رسید.شاخص بازار اول با ۱۶۱۶ واحد افزایش به رقم ۱۳۵۴۸۳ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۸۱۱۸ واحد افزایش عدد ۳۵۳۲۸۰ واحد را تجربه کرد.

در ۳ روز کاری  این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۳۲۷۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۸۲ درصد کاهش یافته است.در ضمن تعداد ۴۶۱۳ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۵۲۰  هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۷۰  درصد و ۳۹ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که  تعداد ۷۵ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۹۷۷ میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و به ترتیب با ۸۰ درصد و ۷۸ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.از سویی دیگر در بازار بدهی ۱۰۰ هزار برگه به ارزش ۵۴ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت.

اسفند ۹۷ به روایت آمار

طی ۲۰ روز کاری اسفند ماه ۹۷، ارزش معاملات در مقایسه با پایان بهمن۹۷، ۱۰۶ درصد افزایش یافت و از ۹۸۰۶۰ میلیارد ریال به ۲۰۱۶۴۰ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۳۶۰۶۷ میلیون سهم به ۵۵۳۲۲ میلیون سهم معادل ۵۳ درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش، از ابتدای سال ۹۷ تاپایان اسفند ماه ۹۷ ، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازارسهام ( اول و دوم ) به ترتیب برابر با ۵۱۰۷۶۰ میلیون سهم و ۱۴۰۷۳۷۶میلیارد ریال بوده است.

در اسفند ماه ۹۷، دفعات معاملات سهام برابر با ۶ درصد در مقایسه با پایان بهمن ۹۷ افزایش یافت و از ۳۷۰۹۸۴۴ هزار دفعه به ۳۹۳۶۰۸۹ هزار دفعه بالغ گردید.

شاخص بورس در اسفند ماه ۹۷ در مقایسه با بهمن ۹۷، به میزان ۲۱۲۷۲ واحد برابر با ۱۴ درصد افزایش یافت و از ۱۵۷۳۸۷واحد به ۱۷۸۶۵۹ واحد رسید.

ارزش بازار در پایان اسفند ماه ۹۷ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان ۳۰۰۴۵۸۸ میلیارد ریال برابر با ۷۹ درصد افزایش یافت و از ۳۸۲۴۲۳۷ میلیارد ریال به ۶۸۲۸۸۲۵ میلیارد ریال رسید.

درصد گردش معاملات از ابتدای سال تا اسفند ماه ۹۷، به رقم ۲۶ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۷۳ درصد افزایش داشته است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین- رامین بیات

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا